وخامت حقوق بشر در ایران

نویسنده
نیویورک تایمز

» گزارش نیویورک تایمز از گزارش جدید احمد شهید

بازرس حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه گفت، اعدام‌ها در ایران افزایش یافته و شرایط سرکوب زنان رو به وخامت گذاشته است. وی در حالیکه رئیس‌جمهور این کشور سعی دارد ارتباط با غرب را بهبود بخشد، توجه را به نقض حقوق بشر در ایران جلب می‌کند.

احمد شهید، دیپلمات سابق مالدیو که اکنون گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران است، در آستانه ارائه آخرین یافته‌هایش به اعضای سازمان ملل، این بیانات را عنوان کرده است.

آقای شهید گفت، از اعدام ریحانه جباری ۲۶ ساله، در روز یکشنبه، که متهم به قتل مردی بود که به گفته خودش قصد تجاوز به او را داشته، شوکه شده است. این حکم اعدام موجب خشم بین‌المللی شده است.

آقای شهید روز دوشنبه در جلسه‌ای با خبرنگاران گفت، آقای روحانی برای عمل به وعده‌هایش اختیارات محدودی دارد.

گزارش آقای شهید می‌گوید، از ژوئیه ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۴ حداقل ۸۵۲ نفر اعدام شده‌اند. او این رقم را افزایشی هشداردهنده نسبت به نرخی عنوان کرد که پیشاپیش زیاد بوده است.

بین اعدام‌شدگان حداقل هشت بزهکار نوجوان و چهار اقلیت عرب به چشم می‌خورد که آقای شهید آن‌ها را “فعالان حقوق فرهنگی” خوانده است.

این گزارش می‌گوید، در ایران زنا، مصرف مکرر الکل، حمل و قاچاق مواد مخدر و همچنین جرائمی که در آن یک نفر “برای تهدید فرد دیگر به مرگ در ملاء عام به سمت او اسلحه نشانه برود و باجگیری کند” قابل تنبیه با حکم اعدام است. آقای شهید گفت، اقلیت‌ها گاهی به جرم “استفاده از حق خود برای اظهارنظر و تجمع صلح‌آمیز” متهم می‌شوند.

رهبران ایران سعی کرده‌اند آقای شهید را بی‌اعتبار کنند و او را نوکر دشمنان غربی کشور خوانده‌اند. یک سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت، آقای شهید با ایران ضدیت دارد و یک “حامی پروپا‌قرص تروریسم” است. فرستاده ایران در سازمان ملل از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرد.

گزارش آقای شهید، شامل پاسخ‌های دولت ایران به یافته‌هایش نیز می‌شود. از جمله این که ایران هیچ‌کس را بر اساس قومیت او مورد تعقیب قرار نمی‌دهد. او از دولت ایران به خاطر حذف یک قانون کیفری که افراد را برای توسل به سحر و جادو، ارتداد و کفر مجازات می کرد تمجید کرد.

این گزارش در زمان بسیار حساسی برای وجهه بین‌المللی ایران منتشر می‌شود. مهلت ۲۴ نوامبر مذاکرات هسته‌ای با آمریکا و کشورهای قدرتمند دیگر، به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور در عوض کاهش تحریم‌های اقتصادی، به سرعت نزدیک می‌شود.

آقای شهید از زمان انتصاب خود در سال ۲۰۱۱، رهبران ایران را تحت فشار قرار داده است. او عنوان کرده که اجازه ورود به کشور را نداشته اما با ۴۰۰ ایرانی مصاحبه کرده است که حدود یک سوم آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند، ‌از جمله برخی از زندانیان که از طریق تلفن‌های همراه صحبت کرده‌اند. باقی آنها در تبعید زندگی می‌کنند.

آقای شهید کمی پس از انتصاب خود با دیپلمات‌های ایرانی، که دانش او را در مورد آیات قرآنی آزمودند، دیدار کرد. یکی از آن‌ها در باره مربوط به اهمیت انجام تحقیقات منصفانه بود. (آقای شهید مسلمان است و به آن‌ها گفت که این آیه را بلد است و آن را “بسیار ابتدایی” توصیف کرد.)

او از آن زمان هفت گزارش به سازمان ملل ارائه کرده است. در آخرین گزارش، بر شرایط رو به وخامت زنان ایران تاکید ورزیده است.

دختران ۹ ساله با اجازه دادگاه می‌توانند ازدواج کنند. طبق قانون “روابط جنسی غیرتوافقی درون ازدواج” رواست. اگر زنی بخواهد یک ازدواج اجحاف‌آمیز را ترک کند، باید “تهدید صدمه بدنی” را ثابت کند و اگر زنی بخواهد به خاطر خشونت خانگی طلاق بگیرد باید ثابت کند که این خشونت “غیرقابل تحمل” است.

وی می‌گوید، سهمیه‌های جدید، که تحصیلات عالی زنان را محدود می‌کند، به میزان زیادی درصد ورود دانشجویان زن به دانشگاه را کاهش داده است. به علاوه، او به قوانینی اشاره می‌کند که توانایی زنان مجرد برای کار کردن را محدود می‌کند.

منبع: نیویورک تایمز - 27 اکتبر