پایداری ها: به این وزیر هم رای نمی دهیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حتی نمایندگان حامی دولت هم با نیلی مخالف اند

به فاصله دو روز پس از انتشار گزارش وزارت علوم درباره بحث بورسیه‌های غیرقانونی، زمزمه عدم اعتماد نمایندگان به سومین وزیر پیشنهادی علوم در راهروهای مجلس پیچیده و برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند که مصطفی نیلی‌احمد‌آبادی، را نمی‌شناسند.

هم‌زمان خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، حضور نیلی در مجلس و رایزنی وی با نمایندگان را “بی‌ثمر” توصیف کرد و نوشت: “اولین مهلت قانونی وزیر پیشنهادی علوم در حالی به پایان رسید که وی در رایزنی هایش برای جلب نظر نمایندگان جهت رای اعتماد موفق نبود”.

ایرج ندیمی، نماینده مجلس، در این زمینه به مهر گفت: “وزیر پیشنهادی علوم باید به دو مورد به صورت شفاف پاسخ بگوید اول نامه یکی از مجامع دانشگاهی در مورد نقش آفرینی غیر مستقیم وی در فتنه ۸۸ که به نوعی اعلام حمایت از سران فتنه بوده است و دوم سوابق اجرایی”.

مساله‌ای که با تاکید سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم همراه شد: “اعضای کمیسیون سوالاتی را مطرح کردند اما ایشان نتوانست برنامه هایش را تبیین کرده و نظر اعضای کمیسیون را در مورد سوابق سیاسی و اجرایی اش جلب کند. هیچ یک از اعضا حتی حامیان دولت هم به صورت تلویحی از وزیر پیشنهادی علوم در جلسه کمیسیون اعلام حمایت نکردند”.

هم‌زمان غلامعلی حدادعادل، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به این‌که هنوز تصمیمی در سطح مجلس درباره نیلی شکل نگرفته، گفت: “وی برای اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی شناخته شده نیست و نمایندگان نیز به نوعی با معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم غافلگیر شده‌اند”.

نیلی احمدی‌آبادی که در حال حاضر سرپرست دانشگاه تهران است، سابقه حضور در پست‌هایی چون معاون فنی و پژوهشی نیروی هوایی سپاه پاسداران و مدیر بخش مهندسی جهاد دانشگاهی دانشگاه شیراز را در کارنامه خود دارد.

نیلی روز گذشته در جلسه فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیون دانشگاهیان و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور پیدا کرد و برنامه‌های خود را به نمایندگان مجلس ارائه داد.

پیش از این رضا صابری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفته بود “قضاوت اینکه نیلی احمدآبادی در مجلس رای اعتماد بگیرد یا نه، فعلا سخت است؛ چون اصلاً تصور نمی‌کردیم،‌ وی به عنوان وزیر معرفی شود”.

هم‌زمان برخی تشکل‌های دانشجویی اصول‌گرا، در نامه‌هایی به روحانی ضمن انتقاد از معرفی نیلی‌احمدآبادی، خواستار آن شده اندکه او فرد دیگری را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند.

نیلی‌احمدآبادی، در زمان معرفی به عنوان سرپرست دانشگاه تهران، از سوی اصول‌گرایان متهم شده بود که در اعتراض‌های سال ۸۸ حضور داشته است.

خود وی در پاسخ به این مسایل گفته بود: “در سال ۸۸ رییس پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم. در ۷ سال دوران مسوولیتم دانشکده فنی خیلی آرام بود”.

با این حال برخی نمایندگان مجلس نیز مخالفت علنی خود را با میلی ابراز کرده‌اند. امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد، با اشاره به عدم تایید نیلی برای حضور در سمت رییس دانشگاه تهران، گفت: “به نظر می‌رسد دولت محترم قصد تمسخر مجلس را دارد. کسی که برای ریاست یک دانشگاه مورد تأیید قرار نگرفته چطور برای تصدی پست وزارت معرفی می‌شود؟ این چیزی جز توهین به مجلس نیست”.

ریاست نیلی‌احمدآبادی بر دانشگاه تهران، هنوز به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است.

الیاس نادران، نماینده اصول‌گرای مجلس، نیز در این زمینه چنین اظهارنظر کرد: “دولت نیز نظر مساعدی نسبت به گزینه پیشنهادی خود ندارد و اعتقاد ما این است که وی گزینه اصلی دولت نیست. آتش تهیه‌ای که از قبل، دولت علیه مجلس درست کرده بود این را نشان می‌دهد”.