هشدار فرمانده بسیج درباره سازش با واشنگتن

نویسنده
شیرین کریمی

» آمریکا در آستانه ضربه فنی قرار دارد

کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، رییس سازمان بسیج مستضعفین با هشدار تلویحی به کاندیداهای ریاست جمهوری در خصوص سازش با ایالات متحده گفته است به “دلایل علمی” سازش نکردن با آمریکا باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشورخواهد شد. همزمان معاون بین الملل این نهاد شبه نظامی نیز در جریان نشست “بصیرتی ـ– سیاسی” در جمع بسیجی ها ایالات متحده را در آستانه ضربه فنی توسط جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

فرمانده بسیج روز یکشنبه در مراسمی تحت عنوان “نکوداشت مهاجرین و انصار” ادعا کرد در صورت “سازش” جمهوری اسلامی و ایالات متحده “طبق دلایل علمی و متقن، وضعیت اقتصادی ایران بسیار بدتر خواهد شد.”

سردار محمدرضا نقدی که یکی از تندروترین نظامیان سپاه است، هیچ یک از “دلایل علمی” خود را مطرح نکرده و در عوض گفته: “امروز مردم دنیا از آمریکا متنفر هستند.”

او با اشاره به دو کشور مسلمان، وضعیت “اسف بار” مصر و “ویرانه امروز” عراق را “سرنوشت سازشکاران” دانسته و گفته است: “اکنون که همه مردم دنیا فهمیده اند می توان با دست خالی مقابل زورگویان ایستاد، آیا باید سازش کرد؟”

فرمانده بسیج بدون آنکه تعریف مشخصی از “سازش” با ایالات متحده ارائه دهد، آن را “فروختن انسانیت و شرافت و راه امام و شهدا” توصیف کرده و بدون نام بردن از فرد خاصی متذکر شده است: “خسته شدگان از انقلاب، پیشرفت را در سازش و تعامل با ابرقدرت ها و استکبار می‌دانند.”

در حالی که بحران اتمی میان تهران و واشنگتن موجب تحریم های سنگین غرب علیه حوزه انرژی و مالی جمهوری اسلامی شده و اقتصاد کشور و معیشت شهروندان را در لبه پرتگاه قرار داده، سردار نقدی در اظهاراتی که نشان از انعطاف ناپذیری وی دارد گفته است: “نیاز کشور دولتی است که نخواهد برای رفاه مردم؛ شرافت، عزت و استقلال ملت را بفروشد.”

اظهارات سردار نقدی کمتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود. آن هم در حالیکه ناظران داخلی و خارجی امید دارند دولت آینده با بهره گیری از دیپلماسی تنش زدایی بتواند از حجم ابرهای تیره در سپهر دیپلماتیک جمهوری اسلامی با جامعه جهانی و در راس آن ها ایالات متحده بکاهد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، زمستان گذشته همزمان با آغاز به کار دور دوم ریاست جمهوری اش خواستار مذاکره مستقیم میان تهران و واشنگتن بر سر مشکلات دو کشور شده بود.

روابط دو کشور از زمان بالا رفتن دانشجویان خط امام از دیوارهای سفارت ایالات متحده در تهران در پاییز سال ۵۸ قطع شده و هیچگاه عادی نشده و در یک دهه گذشته همزمان با بحران اتمی تهران، نزاع میان دو دولت به اوج رسیده است. جو بایدن معاون اوباما چند ماه پیش گفته بود: “رهبران ایران نیازی نیست تا مردم را به محرومیت اقتصادی و انزوای بین المللی محکوم کنند.” او توضیح داده بود که ایران هم اکنون با شدیدترین تحریم ها در طول تاریخ روبه رو است.

جو بایدن مستقیما از آیت الله خامنه ای نام برده و او را کسی معرفی کرده بود که باید پیرامون رودرو شدن نمایندگان جمهوری اسلامی و ایالات متحده تصمیم بگیرد. 

 

خامنه ای: مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی کند

بر اساس سنت سیاسی جمهوری اسلامی، رهبر نظام است که پیرامون مسائل کلان خارجی و داخلی حرف اول و آخر را می زند. بهمن گذشته آیت الله خامنه ای در جمع فرماندهان ارتش گفته بود: “من دیپلمات نیستم، انقلابیم به همین علت صریح، صادقانه و قاطعانه حرف می زنم: پیشنهاد مذاکره وقتی معنا دارد که طرف حسن نیت خود را نشان دهد.”

وی پا را از این فراتر گذاشته و به نیروهای داخلی در خصوص استقبال از مذاکره با ایالات متحده هم هشدار داده بود. آیت الله خامنه ای با انتقاد از “عده ای ساده لوح” یا دارای غرض که از پیشنهاد امریکا ابراز خوشحالی می کنند تصریح کرده بود: “مذاکره با امریکا مشکلی را حل نمی کند چرا که آنها در ۶۰ سال اخیر به هیچیک از وعده های خود عمل نکرده اند.”

گرچه رهبر جمهوری اسلامی همچنین یک بار گفته است اگر او احساس کند مذاکره با واشنگتن فایده ای دارد او نخستین کسی است که پیشقدم خواهد شد.

 

استقبال هاشمی برای مذاکره با آمریکا

ناظران می گویند آیت الله هاشمی رفسنجانی که از سوی اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو حمایت می شود، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ممکن است بتواند طلسم 34 سال یخبندان در روابط دو کشور را بشکند.

به ویژه آنکه سال گذشته آیت الله هاشمی در مصاحبه با فصلنامه مطالعات بین المللی گفته بود: “ آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟” این مصاحبه با واکنش بسیار منفی محافظه کاران تندرو مواجه شد.

رئیس جمهور اسبق، در سال ۱۳۶۸ پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق به ریاست دولت برگزیده شد. در آن زمان نیز آیت الله هاشمی سیاست “در های باز” را اتخاذ کرد و توانست روابط تیره و تار با بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین حوزه خلیج فارس را بهبود بخشد. محمد خاتمی رئیس جمهور بعدی که اینک حامی هاشمی در انتخابات است، نیز در دولت اصلاحات همین روند را با شدت بیشتری ادامه داد.

نشریه دیپلمات اخیرا با انتشار گزارشی پیرامون کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات و تاثیر پیروزی وی بر دیپلماسی جمهوری اسلامی نوشته: “ رفسنجانی همچنین پس از پیروزی بیل کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سمت رابطه با این کشور رفت.این تلاش ها با اولین قرارداد نفتی پس از انقلاب دولت ایران با شرکت امریکایی کنکو به اوج خود رسید.هاشمی بر این باور بود که یک رابطه ی اقتصادی پرثمر می تواند راه را برای برای برقرای رابطه ی سیاسی بین دو کشور باز کند.”

 

“ضربه فنی” آمریکا

در چنین فضایی نقدی رابطه با امریکا را مردود دانسته واحمدی اسفندیاری، معاون روابط بین الملل بسیج هم در همین نشست که با هدف توجیه بسیجی های لامرد در خصوص نحوه حضورشان در انتخابات برگزار شد، با بیان اینکه “زمانی که در دنیا تنها بودیم با آمریکا سازش نکردیم”خاطرنشان کرده: “در حال حاضر تمام جنبش‌های آزادی‌خواه و عدالت‌خواه امیدشان به انقلاب اسلامی است.”

وی دعوای جمهوری اسلامی و ایالات متحده را به نبرد در تشک کشتی تشبیه کرده و گفته است: “آمریکا در حالت پل مسابقه کشتی قرار دارد و هر لحظه ممکن است از سوی جمهوری اسلامی ضربه فنی شود و در تمام زمینه‌ها با این استکبار جهانی در جنگ تمام‌عیار قرار داریم و در اوج قدرت به سر می‌بریم.”