ممکن است بستر ناهنجاری‌ها شوند

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» نگرانی سردار از پخش مسابقات جام جهانی در سینماها

با اعلام احتمال پخش زنده پیکارهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ در برخی سینماها و پارکهای تهران، سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز شنبه در خبرگزاری دانشجویان ایران به یادها آورد که در گذشته این اقدام با واکنشهای غیراسلامی همراه بوده و نیروی انتظامی مجبور به دخالت و متوقف کردن آن شده است.

در حالی که این بار تیم ملی فوتبال ایران یکی از تیمهای حاضر در رقابتهای جام جهانی در برزیل است، سردار اسماعیل احمدی مقدم به دو جام در چهار سال گذشته اشاره کرده که نخستین آن جام جهانی ۲۰۱۰ در افریقای جنوبی و دومی جام قهرمانی ۲۰۱۲ آروپا در آلمان بود.

سردار در مورد مسابقاتی که در بیشتر جوامع جهان از تلویزین ها پخش زنده می شود و پارکها و پاره ای سینماها با پرده های بزرگ، حضور در برزیل را تداعی می کنند، توضیح داد که “مسئله ما این است که ضوابط اخلاقی در این مکان رعایت شود”.

سردار احمدی مقدم با اشاره به پخش ناتمام رقابتهای جام قهرمانی اروپا در سال ۲۰۱۲ در سینماهای محل پخش، رعایت نکردن ضوابط اخلاقی را چنین توصیف کرد: “در آنجا پایکوبی و رفتارهای ناهنجار صورت می ‌گرفت، به گونه‌ای که هنگامی که اعلام کردیم این سینماها فقط برای آقایان باشد دیگر کسی نیامد و این نشان می ‌دهد که ممکن است سینماها بستری برای بروز ناهنجاری‌های رفتاری شوند و ما نباید به آن دامن بزنیم.”

فرمانده ناجا دخالت نیروی انتظامی را تنها کنترل ناهنجاریها و جلوگیری از بروز ناهنجاریها دانست و تاکید کرد که در مساله پخش کردن یا نکردن فوتبال مداخله نمی ‌کند.

پیکارهای جام جهانی در کمتر از ۴۰ روز دیگر آغاز می شود و درست دو سال پیش در همین زمانها استقبال بانوان ایرانی از پخش رقابتهای جام قهرمانی اروپا باعث شد تا نیروی انتظامی در جریان پخش مانع ادامه آن شود و به دلیل بروز هیجانهای متداول در هنگام تماشای مسابقات فوتبال و از نگاه جمهوری اسلامی مخالف عقت عمومی، چند سینما پلمپ و پخش آن را ابتدا برای بانوان در یک سینما و برای آقایان در سینمایی دیگر محدود شد. با اختلاف زمان اروپای مرکزی با تهران و آغاز پخش دیرهنگام (نیمه شب)، سینماهای ویژه بانوان خالی ماند. این موضوع باعث شد که با خودداری مردان از رفتن به سینماهای ویژه اقایان، سینماها هم از پخش مسابقه ها خودداری کنند.

رقابتهای بزرگ فوتبال و به ویژه جام جهانی در سراسر اروپا پخش زنده تلویزیونی دارد، سردار احمدی مقدم در گفت و گو با مهر گفت “در کشورهای اروپایی مسابقات فوتبال از تلویزیون پخش نمی ‌شود و مردم مجبورند برای مشاهده مسابقات فوتبال به سینماها رفته و با پرداخت پول مسابقه را تماشا کنند؛ اما حال که در ایران تمامی مسابقات از تلویزیون پخش می‌شود، نیازی به پخش آن از سینماها نیست.”

معاون اجتماعی ناجا: مستند سازی پلیس و وضعیت نامناسب

در آن هنگام سردار بهمن کارگر، معاون اجتماعی ناجا به خبرگزاری مهر گفت: “پلیس مستند سازی زیادی از حضور زنان و مردان در هنگام بازی فوتبال در سراسر کشور انجام داده است و متوجه شدیم که هنگامی که زنان و مردان با یکدیگر به تماشای فوتبال می‌پرداند، وضعیت مناسبی نیست.”

او همچنین خواهان ضرورت سپاسگزاری زنان از نیروی انتظامی به دلیل جلوگیری پلیس از نمایش مسابقات زنده در سینما شد.

معاون اجتماعی ناجا گفت: “مردان در هنگام بازی فوتبال هیجانی شده و بعضا فحش‌های رکیک داده یا شوخی‌‌های بدی انجام می ‌دهند. این در شان زنان نیست که با آقایان فوتبال نگاه کنند و زنان باید از نیروی انتظامی در این زمینه تشکر کنند.”