دشمنان به دنبال رهبر مورد تایید خود

نویسنده
حسین محمدی

» هشدار مجدد جنتی درباره انتخابات مجلس خبرگان

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، برای چندمین بار در یک سال گذشته گفت که گروهی به دنبال قبضه مجلس خبرگان هستند و تمایل دارند رهبر مورد نظر خود را در جایگاه ولی‌فقیه ببینند.

جنتی در یک سخن‌رانی در استان فارس گفت که “برخی به فکر قبضه کردن خبرگان هستند” و به همین دلیل “باید دقت و بصیرت را افزایش داد”. دبیر شورای نگهبان نامی از افراد یا گروه‌های که به عقیده وی چنین قصدی دارند، نبرده است.

شورای نگهبان، مسوول نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان است و صلاحیت کاندیداهای این مجلس - که وظیفه انتخاب و نظارت بر رهبر جمهوری‌اسلامی را به عهده دارد - نیز توسط این شورا رد یا تایید می‌شود.

عضو مجلس خبرگان همچنین اضافه کرد که “سال ها است که دشمنان چشم دارند که رهبری برای این کشور انتخاب شود که مورد تایید آن‌ها نیز باشد”.

این برای چندمین بار در یک سال گذشته است که برخی اصول‌گرایان بلندپایه، خبر از آن می‌دهند که جریانی سیاسی به دنبال کسب اکثریت در مجلس خبرگان است. نیروهای اصلاح‌طلب، اطرافیان هاشمی‌رفسنجانی و حامیان دولت روحانی از جمله نیروهای سیاسی هستند که از سوی اصول‌گرایان متهم به چنین قصدی شده‌اند.

احمد جنتی با اشاره به قصد نیروهای سیاسی، گفت که اصول‌گرایان و حامیان جمهوری‌اسلامی باید به فکر انتخابات مجلس خبرگان باشند و اضافه کرد: “افرادی که که از جانب گروهی مد نظر قرار گرفته‌اند، هیچ‌کدام صلاحیت ندارند”.

پیش از این محمد مومن، از فقهای شورای نگهبان، خبر از آن داده بود که این شورا صلاحیت تمامی اعضای فعلی مجلس خبرگان را برای انتخابات آینده تایید نخواهد کرد و اعضای این مجلس، قصد داشتند یکی از اعضای فعلی را نیز از این مجلس اخراج کنند.

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، نیروهای اصول‌گرا چندین بار درباره انتخابات آینده مجلس خبرگان هشدار داده‌اند. این هشدارها به خصوص پس از افشای بیماری آیت‌الله خامنه‌ای و انجام عمل جراحی روی وی، بیشتر شد.

حتی پیش از آن‌که رهبر جمهوری‌اسلامی برای عمل جراحی به بیمارستان مراجعه کند، قربان‌علی دری نجف‌آبادی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان، گفته بود که اعضای این مجلس باید “به فکر بعد از” مرگ آیت‌الله خامنه‌ای و انتخاب رهبر جدید باشند، می‌تواند نشانه‌ای باشد از برنامه‌ای در جمهوری‌اسلامی برای تعیین رهبر بعدی حکومت. به گفته دری‌نجف‌آبادی: “خدا رهبری را حفظ کند و به ایشان طول عمر دهد انشاالله. اما به هر حال باید برای بعد از ایشان به فکر باشیم”.

رهبر جمهوری‌اسلامی متولد سال ۱۳۱۸ است و در حال حاضر ۷۵ سال سن دارد. در پایان دوره‌ی پنجم مجلس خبرگان حدود ۸۴ سال سن خواهد داشت. سنی که می‌تواند مجلس خبرگان را مجبور کند که فکری به حال جانشینی وی بکند.

چند ماه پیش کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در سخنانی تلاش برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان را از “نقشه های دشمنان برای نفوذ بیشتر در انقلاب” توصیف کرده و گفته بود: “برای مجلس خبرگان آینده نقشه‌های خطرناک زیادی دارند؛ از این [رو] باید هوشیار باشیم”.

احمد جنتی نیز در جمع اعضای ناظران شورای نگهبان در مشهد، گفته بود که انتخابات مجلس خبرگان “بسیار مهم” است، زیرا “عده‌ای از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تصرف” آن هستند، به همین دلیل اعضای شورای نگهبان “نیازمند یک بیداری و بصیرت” هستند تا مسوولیت این شورا را “به خوبی” اجرا کنند.

جنتی دی ماه سال گذشته نیز با اشاره به تلاش جریان های سیاسی تندرو برای فتح مجلس خبرگان گفته بود: “بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند”.

 جواد کریمی‌قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری، نیز با اشاره به لیست ۵۰ نفره‌ای که توسط هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان تهیه شده،‌ گفته بود: “این جریان با همدستی آقای خاتمی به دنبال فتح مجلس شورای اسلامی آینده و خبرگان رهبری است و لیست ۵۰ نفره‌ای را برای در اختیار گرفتن خبرگان رهبری تهیه کرده که با دانش و بصیرت مردم و توانایی نظام این اتفاق نمی‌افتد”.

خبر آن‌لاین –نزدیک به حسین انتظامی، معاون وزارت ارشاد دولت حسن روحانی و افراد باند علی لاریجانی - اسفندماه گذشته، در گزارشی، انتخابات مجلس خبرگان را “میدان جدید زورآزمایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان” توصیف کرده و با اشاره به این‌که “اصلاح‌طلبان که این روزها استراتژی «فتح سنگر به سنگر» را دستور کار خود قرار داده‌اند، برنامه‌ریزی جدی برای تصاحب صندلی‌های سبز بهارستان و مجلس خبرگان را از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌اند”، نوشته بود: “آماده‌سازی چهره‌های سفید و کم حاشیه از یک سو و فضاسازی برای بازگرداندن صندلی ریاست مجلس خبرگان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شاید بتوان مشخص‌ترین استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان دانست”.

 به نوشته خبر آن‌لاین هاشمی‌رفسنجانی قصد دارد حسن روحانی و سیدحسن خمینی را برای ورود به انتخابات مجلس خبرگان راضی کند، تلاشی که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان نیز برای راضی کردن سیدحسن خمینی برای حضور در انتخابات، آغاز کرده‌اند.

 انتشار چنین گزارش‌هایی اما با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، این حرکت اصلاح‌طلبان را چنین توصیف کرد: “رویکرد خطرناک برخی جریانات سیاسی برای تقلیل انتخابات مهم خبرگان در دعواهای نازل سیاسی و گروهی، موضوع مهمی است که به نظر می‌رسد برخورد و واکنش جدی فعالین سیاسی در جناح‌های مختلف سیاسی را لازم داشته باشد”.

این وب‌سایت اصول‌گرا به نقل قولی از آیت‌الله خامنه‌ای نیز اشاره کرده بود. رهبر جمهوری‌اسلامی پیش از این پیرامون انتخابات مجلس خبرگان گفته بود: “مجلس خبرگان، میدان قدرت نیست بلکه میدان معنویت، کار برای خدا و حفظ اصول اساسی انقلاب است و همه اعضای مجلس خبرگان از جمله هیأت رئیسه محترم باید با توجه به این نکات مهم، مراقب گفتار و عملکرد خود باشند و تبلیغات خصمانه دشمنان را هوشیارانه خنثی کنند… مجلس خبرگان مجلسی پاکیزه و عرصه اتحاد کلمه است و به علت وظایف بسیار سنگین خود در موضوع رهبری، اصولاً نمی تواند عرصه دعوا و جنگ قدرت باشد اما برخی رسانه های داخلی در یکی دو ماه اخیر، با تبلیغات دروغ دشمنان همراهی کردند که به آنها اخطار می کنم به حریم مجلس خبرگان نزدیک نشوند و این گونه بازی ها را در مسائل و مباحث دیگر دنبال کنند”.

مجلس خبرگان رهبری ۸۶ عضو دارد و انتخابات آن هر هشت سال یک بار برگزار می‌شود. طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی این مجلس وظیفه تعیین رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و طبق اصل ۱۱۱ می تواند در صورت عدم انجام وظایف قانونی رهبر یا پی بردن به فقدان شرایط رهبری در وی، او را از سمت خود برکنار کند.

نظارت بر نهادهای زیرمجموعه رهبر جمهوری‌اسلامی نیز از جمله وظایف این مجلس است. مساله‌ای که البته بخشی از آن پیش از این با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌رو شده بود.