بریتانیا نگران بروز جنگ سرد

نویسنده

» مقاله بی بی سی در مورد اظهارات وزیر خارجه بریتانیا

ویلیام هیگ، وزیر خارجه برتیانیا درمصاحبه ای با روزنامه تلگراف گفت اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، تمام کشورهای خاورمیانه خواهان سلاح هسته ای خواهند شد.

وی گفت در شرایط نبود یک «مکانیسم ایمنی» مشابه آنچه در زمان رقابت آمریکا و شوروی وجود داشت، این امر «برای دنیا یک فاجعه» خواهد بود.

لیکن سر ربچارد دالتون، دیپلمات سابق بریتانیا گفت ایران «با سرعت به دنبال سلاح هسته ای » نیست. تهران اصرار دارد که برنامه هسته ایش صلح جویانه و برای تولید برق است.غرب  نگران تولید سلاح هسته ای توسط ایران است.

آقای هیگ در این مصاحبه تکرار کرد که «به سمت یک بحران» پیش می رویم.

او گفت: «اگر ایرانی ها سلاح هسته ای به دست بیاورند، من فکر می کنم تمام خاورمیانه به سمت تولید سلاح هسته ای بروند. در نتیجه با دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی بی سابقه روبرو خواهیم بود که تاثیر قاطعی بر سرنوشت آن منطقه خواهد داشت.»

او گفت: «بدین ترتیب به سرعت با یک سلسله از کشورها در خاومیانه روبرو می شویم که همه دارای سلاح هسته ای هستند.»

اظهارات هیگ در زمانی ابراز می شود که تنش ها در خاورمیانه اوج گرفته است و ایران به برنامه ریزی برای حمله به سفارتخانه های اسرائیل در هند، تایلند و گرجستان متهم شده است. اتهاماتی که تهران آن  را رد می کند.

ایران، اسرائیل و آمریکا را به دست داشتن در قتل کارشناسان هسته ای خود در سال های اخیر متهم کرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پیش تر در ماه جاری گفت آمریکا در حال همکاری با اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته ای ایران است.

با این وجود برخی گزارشات حاکی از آن است که واشنگتن عمیقا از احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ایران نگران است. پانه تا، وزیر دفاع آمریکا گفت احتمال چنین حمله ای منتفی نیست.

هیگ به تلگراف گفت که بریتانیا از اسرائیل خواسته است به ایران حمله نکند. وی گفت: «ما پیرو استراتژی دوگانه اعمال فشار و مذاکره هستیم. تمام گزینه ها باید روی میز باشد، ولی یک اقدام نظامی عوارض مخرب بسایر زیادی دارد.»

شاشنک جوشی، از اتاق فکر دفاعی موسسه سلطتنی متحده بریتانیا به بی بی سی گفت نگرانی غرب می تواند بی اساس باشد.

او گفت: «اگر ما می توانیم با سلاح هسته ای در دست مستبدینی چون دولت استالینی روسیه یا مائو در چین زندگی کنیم، ایران، برعکس چه از نطر داخلی و چه از نظر خارجی به مراتب منطقی تر از آنهاست.»

آقای جوشی گفت ممکن است ایران فعلا در کار تولید سلاح هسته ای نباشد ولی راه آن را باز گذارده است.

او گفت: «اگر آنها احساس کنند که رژیم آنها مورد تهدید قرار گرفته است و یا اگر در وضعیتی شبیه لیبی قرار گیرند، ممکن است ساخت بمب هسته ای را در دستور قرار دهند.»

سر ریچارد، سفیر سابق بریتانیا در ایران گفت: « شواهد زیادی در دست است که در گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم ذکر شده  است که نشان می دهد ایران تحقیقاتی را برای توسعه فن آوری تولید سلاح هسته ای را انجام داده است و ممکن است هنوز هم به آن ادامه می دهد. ولی این اشتباه است که بگوئیم ایران با سرعت به طرف بمب هسته ای می رود.»

«تحلیل هایی هم که در آمریکا و توسط کنگره این کشور مورد استفاده قرار می گیرد حاکی از آن است که ایران تصمیم به تولید بمب هسته ای نگرفته است.»

در همین حال یک ناو جنگی ایران برای دومین بار از انقلاب 1979 وارد دریای مدیترانه شده است. ناو جنگی شهید قندی و کشتی پشتیبان آن، خارک، به مقصد نامعلومی از کانال سوئز عبور کرد.

روز جمعه آمریکا و اروپا از امکان از سر گیری مذاکرات هسته ای با ایران ابراز خوشنودی کردند.

هیلاری کلینتن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که این چیزی بوده است که آمریکا و متحدانش منتظر آن بودند.

با این وجود در حالیکه ایران به پیشنهاد مذاکرات پاسخ مثبت داده است ولی دیپلمات ها می گویند ایران اغلب به عوض مذاکره دو جانبه در بسیاری موارد به «سخنگویی تک نفره» روی آورده است. مذاکرات ایران و گروه 1+5 سال پیش متوقف شد.

در ماه های اخیر کشورهای غربی فشار را بر ایران افزایش داده و زنجیره ای از تحریم ها را به دلیل برنامه هسته ای این کشور بر ایران اعمال کرده اند.

روز چهارشنبه ایران از توسعه جدیدی در زمینه برنامه هسته ای خود پرده برداشت و گفت سوخت مورد نیاز راکتور هسته ای خود را در داخل کشور تولید کرده است.

منبع: بی بی سی- 18 فوریه