بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران؛ ایران در رتبه سوم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سال به گروگان گرفتن خبرنگاران

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود درباره خشونت علیه روزنامه‌نگاران جهان، اعلام کرد که ایران با ۱۸ روزنامه‌نگار زندانی، همچنان یکی از زندان‌های بزرگ روزنامه‌نگاران است.

گزاشگران بدون مرز، از سازمان‌های مدافع آزادی بیان واطلاع رسانی که مقر آن در فرانسه است، از سال ۱۹۹۵ تا کنون به صورت سالانه آمار و گزارش‌های مربوط به وضعیت آزادی اطلاع‌رسانی، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه در سراسر جهان را منتشر می‌کند.

بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران، از جمله گزارش‌های این سازمان است که معمولا در نیمه دوم ماه دسامبر هر سال منتشر می‌شود.

گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش خود که روز سه‌شنبه،‌ ۲۴ آذر ماه منتشر شده می‌گوید هم‌اکنون در سراسر جهان ۵۴ روزنامه‌نگار، دو شهروند خبرنگار و ۴ همکار رسانه‌ها به گروگان گرفته شده‌اند. این تعداد نسبت به سال گذشته رشدی ۳۵ درصدی داشته است.

گروگان‌ها بیشتر از کشورهای سوریه، یمن، عراق و لیبی هستند.

 بر اساس همین گزارش عاملان اصلی این گروگان‌گیری‌ها هم گروه‌هایی مانند دولت اسلامی، حوثی‌ها، جبهه نصرت، القاعده،و ارتش آزاد سوریه هستند.

گزارشگران بدون مرز در بیلان خود درباره خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵ میلادی نوشته است: “امروز در جهان ۱۵۳ روزنامه نگار در بازداشت به سر می‌برند. چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران درجهان است و پس از آن مصر، ایران، اریتره و ترکیه قرار دارند.”

در این گزارش علاوه بر ترکیه، مصر و برخی دیگر از کشورها، به مصادیق خشونت علیه روزنامه‌نگاران در ایران اشاره شده و آمده است: “در ایران برای چندمین بار موجی از بازداشت روزنامه‌نگاران به اتهام «شبکه جاسوسی» در اوائل ماه نوامبر به راه افتاد و یا ادامه بازداشت یکسال و نیمه جیسون رضاییان، گزارش‌گر روزنامه واشنگتن پست، نمونه‌هایی از رفتار با روزنامه‌نگاران هستند.”

ایران از سال ۷۹ شمسی تا کنون هر سال یکی از زندان‌های روزنامه‌نگاران در خاورمیانه و جهان بوده‌، اما طبق گزارش‌های سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز از سال ۱۳۸۸ تا امروز همواره یکی از بزرگترین زندان‌ها برای اهالی رسانه در سراسر دنیا بوده است.

سال گذشته، جمهوری اسلامی، با ۱۹ روزنامه‌نگار و بیش از ۳۲ وب‌نگار زندانی برای چندمین سال پیاپی به عنوان یکی از ۵ زندان بزرگ روزنامه‌نگاران جهان معرفی شد. در سال ۲۰۱۳ نیز با ۲۰ روزنامه‌نگار و ۵۱ وب‌نگار زندانی، بعد از چین، اریتره و ترکیه در جایگاه چهارم این فهرست قرار گرفت.

در گزارش امسال پنج‌روزنامه‌نگار در سراسر جهان معرفی شده‌اند. از جمله نرگس محمدی روزنامه‌نگار ایرانی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که در حین گذراندن حکم ۶ سال حبس است.