افزایش فشار بر جامعه بهاییان کشور

امید معماریان
امید معماریان

» با دستگیری های جدید

به دنبال تلاش رسانه ها و مقامات امنیتی-نظامی برای  ربط دادن اعتراضات خودجوش مردمی در روز عاشورا به خارج از کشور، سایت رجا نیوز از دستگیری چندین بهایی در روزهای بعد از عاشورا خبر داد. تعداد بهاییان دستگیر شده در منابع مختلف متفاوت است اما دستگیری حداقل ۷ تن از آنان از سوی نماینده جامعه بهاییان در دفتر سازمان ملل در ژنو تایید شده است.

رجا نیوز همچنین با طرح این ادعا که سران بهائیت از هم اکنون رایزنی هایی رابرای واداشتن کشورهای غربی و اسرائیل به موضع گیری چندباره علیه جمهوری اسلامی آغاز کرده اند.، نوشته است: “در جریان انتخابات اخیر، برخی پیروان فرقه بهائیت در کنار اعضای منافقین و سلطنت طلبان از آقای موسوی و کروبی حمایت کردند.”

دیان علایی، نماینده جامعه بهاییان در دفترسازمان ملل در ژنو به رادیو فردا گفته است که: “درجریان بازداشت های جدید که در ساعات اولیه روز یک شنبه صورت گرفته  ابتدا بابک مباشر، نگار ثابت، ژینوس سبحانی، آرتین قوام‌فر، فرید روحانی، مهران روحانی، نسیم بگلری و پیام فناییان بازداشت شده‌اند و پس از آن در حالی که لوا خانجانی، همسر بابک مباشر، برای کسب خبر از وضعیت همسرش به وزارت اطلاعات مراجعه کرده، او نیز بازداشت شده است.”

ژینوس سبحانی، منشی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در دی ماه ۸۷ دستگیرشد  و مدتی را درزندان گذراند. او اسفند ماه گذشته با وثیقه ای معادل هفتادمیلیون تومان آزاد شد.

به گفته دیان علایی دونفر از بازداشت شدگان اخیر از نزدیکان هفت رهبربهایی زندانی هستند که دراوائل سال ۸۷ دستگیر شدند و هم اکنون در زندان اوین به سر می برند. لوا خانجانی نوه جمال‌الدین خانجانی و نگار ثابت فرزند مهوش ثابت است.

ربط دادن رهبری اعتراضات مردمی به جامعه بهاییان و یا دیگر گروه ها درحالی صورت می گیرد که درتجمعات مردمی بعد از انتخابات، از یک سو آحاد مختلف مردمی شرکت کرده اند و ثانیا بهاییان به دلیل ممنوعیت های مذهبی اصولا فعالیت سیاسی نمی کنند.

هم اکنون نزدیک به دو سال است که هفت تن از رهبران بهایی بدون برگزاری دادگاه درزندان به سر می برند و دادگاه آنها به بهانه های مختلف بارها به تعویق افتاده است. پیشتر اعلام شده بود که هفت شهروند بهایی قرار است با اتهامات سنگینی همچون فساد فی‌الارض، جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام محاکمه شوند.

سایت رجا نیوز همچنین با حمله به شیرین عبادی، یکی از وکلای پرونده بهاییان، به جو سازی علیه رییس کانون مدافعان حقوق بشر ادامه داده است.

هفت عضو تشکیلات جامعه بهایی ایران که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷ دستگیر شدند و هم‌ اکنون در زندان به سر می‌برند عبارتند از مهوش ثابت، فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم که به گفته جامعه بهاییان خارج از کشور، وظیفه بررسی مشکلات پیروان این آیین در ایران را بر عهده داشتند.

جامعه بین‌المللی بهاییان دولت ایران را متهم کرده که پیروان این مذهب را به خاطر عقیده آنان و نه به علت مسائل امنیتی دستگیر کرده است. اتحادیه اروپا ودیگر مجامع بین المللی نیز بارها با انتقاد از وضعیت رو به وخامت گذاشته آزادی مذهبی برای اقلیت ها  از ایران خواسته اند، هرچه زودتر بهاییان دستگیرشده را آزاد کند.

تشکیلات مرکزی بهاییون در اسراییل قرار دارد و به همین دلیل مقامات جمهوری اسلامی ایران افراد پیرو این مذهب را بارها به همکاری با اسراییل متهم کرده اند. مقامات جامعه بهاییت نیز بارها اتهامات یاد شده را تکذیب کرده اند.