دولت دیگر اختیاری ندارد

نویسنده
جلال یعقوبی

» توقف بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

وزارت ارشاد از پیگیری بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران عقب‌نشینی کرد. علی جنتی، وزیر ارشاد دولت روحانی در آخرین موضع‌گیری خود درباره آغاز به‌کار این انجمن گفت: “تصمیم‌گیری در این زمینه کار قوه مجریه نیست بلکه باید قوه قضائیه پرونده را بررسی و تصمیم‌گیری کند.” به این ترتیب آنچنان که پیش‌بینی می‌شد، پس از یک هفته فشار و حمله محافظه‌کاران تندرو به وزیر ارشاد، او سخنان خود را تغییر داد.

چهاردهم اسفند، علی جنتی در گفتگویی با سایت جماران اعلام کرده بود: “ما با قوه قضاییه رایزنی خاصی نداشته‌ایم، بلکه با وزارت اطلاعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت‌هایی داشته‌ایم؛ زیرا اصل صدور پروانه در دست وزارت کار است و مستقیما به ما مربوط نمی‌شود. اما علی‌الاصول گرایش همه این است که انجمن با تغییراتی بازگشایی شود، مجمع عمومی آن تشکیل شود و هیأت مدیره خود را (که منتخب مجمع عمومی مطبوعات عضو است) انتخاب کند و من شنیده‌ام وزارت اطلاعات شکایت خود در این خصوص را پس گرفته است. “

 او افزوده بود: “چون وزارت اطلاعات در مقطعی، شکایت داشته و بر اساس آن انجمن پلمپ شده طبیعتا خودش مسئول است که کار را دنبال کند و احیانا با مسئولان قضایی برای بازگشایی هماهنگی کند.”

این سخنان وزیر ارشاد مورد استقبال روزنامه‌نگاران قرار گرفت. بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن به روزنامه اعتماد گفته بود: “در پی شنیدن صحبت‌های وزیر ارشاد اولین اقدام مان تشکیل ستاد برگزاری مجمع عمومی بوده است و هنوز در آغاز راه هستیم و مقدماتی برای این انتخابات فراهم کنیم. هم اکنون اعضای هیات مدیره گذشته، این ستاد را تشکیل داده‌اند و چارتی تنظیم شده تا هر چه سریع‌تر این مجمع راه‌اندازی شود. “

 او اضافه کرده بود: “ امیدواریم که با توجه به پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ما منتظر اقدام دادستانی برای فک پلمب ساختمان باشیم که اگر این دو اتفاق با همدیگر صورت گیرد بسیار بهتر خواهد بود.”

کامبیز نوروزی نیز ضمن تشکر از وزارت ارشاد، گفته بود: “سخنان آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان‌دهنده درک بالای ایشان از تشکل‌های صنفی است و درک آقای جنتی نسبت به بازگشایی این تشکل بسیار تاثیرگزار است.”

ماشاءالله شمس‌الواعظین هم تاکید داشت: “با توجه به وجود کمیته مشترک شامل سه وزارتخانه ارشاد، اطلاعات و کار برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و برگزاری جلسات مختلف نباید نگرانی وجود داشته باشد اما امیدواریم دستگاه قضایی به‌صورت ناگهانی به ماجرا وارد نشود و جلوی این اتفاق را نگیرد.”

در حالیکه روزنامه‌نگاران از انتشار خبر بازگشایی قریب‌الوقوع خانه خود ابراز خوشحالی می‌کردند، محافظه‌کاران تندرو فشار بر وزارت ارشاد را افزایش دادند.

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، طی سخنانی گفته بود: “دست‌اندرکاران اصلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مدت‌هاست که به آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، هلند و برخی دیگر از کشورهای غربی پناهنده شده و به خدمت سرویس‌های اطلاعاتی این کشور‌ها درآمده‌اند؛ بنابراین مهره‌های انجمن فقط محل کارشان تغییر کرده و از وطن شناسنامه‌ای خود به وطن سیاسی خویش کوچ کرده‌اند.”

 او اضافه کرده بود: “نزدیک به ۴۰ نفر از خبرنگارانی که عضو انجمن صنفی بودند و در روزنامه‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کردند امروزه به خارج کشور گریخته و برخی از آن‌ها در رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نظیر بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو فردا، رادیو زمانه و تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به کار گرفته شده‌اند.”

حسین شریعتمداری تاکید داشت: “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به گواهی سوابق آن، پرونده سیاه و شرم‌آوری دارد که حتی فهرست آن نیز به درازا می‌کشد و تعجب‌آور است که وزیر محترم ارشاد با چه انگیزه‌ای قصد احیای آن را دارد؟ خوشبینانه‌ترین احتمال آن است که آقای وزیر از سوابق انجمن بی‌خبر باشند که این بی‌خبری برای کسی که مسئولیت وزارت ارشاد را برعهده دارد غیرقابل توجیه است و حضور ایشان در این مسئولیت را به طور جدی زیر سوال می‌برد.”

 او همچنین درباره پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات از این انجمن هم گفته بود: “وزارت اطلاعات نمی‌تواند و حق چنین اقدامی را ندارد.”

شخصی به نام محمود عاطفی، که به عنوان “رئیس سازمان بسیج رسانه” معرفی شده بود هم به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: “بحث وزیر ارشاد مبنی بر احیای انجمن صنفی منحله، بوی هنجار شکنی و قانون شکنی می دهد، چنانچه وزیر ارشاد موضعش با این مسئله که در رسانه ها منعکس شده است متفاوت است باید سریعا در مورد آن واکنش نشان دهد.”

از طرفی حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید داشت: “بر اساس روال قانونی انحلال این انجمن صورت گرفته است، اگر اظهارنظر وزیر ارشاد جنبه عملی پیدا کند، بدون شک مجلس شورای اسلامی در این باره ورود پیدا می کند.”

حجت‌الاسلام حمید رسایی دیگر نماینده مجلس هم تهدید کرد که به زودی “تخلفات وزیر ارشاد” در کمیسیون اصل نود مجلس رسیدگی خواهد شد. او اضافه کرد: “اصرار برای بازگشایی دوباره انجمن منحله روزنامه‌نگاران نیز یکی دیگر از اقدامات غیرقانونی است که توسط وزیر ارشاد مطرح شده است.”

از طرفی حجت الاسلام محمد باقری نماینده بناب در مجلس گفته بود: “خوشبختانه پایه‌های مستحکم جمهوری اسلامی به خوبی بنا شده است و دستگاه‌های نظارتی باید مراقب باشند تا افرادی که تحت عناوین مختلف و در پوشش انجمن صنفی روزنامه نگاران فعالیت می‌کردند کارهای خلاف قانون خود را دوباره آغاز نکنند. دستگاه‌های نظارتی باید هوشیار باشند تا افرادی که سوابق سیاسی دارند و قابل قبول نظام نیستند نتوانند تحت عناوین مختلف دوباره فعالیت‌های خلاف قوانین خود را آغاز کنند.”

همچنین مهدی فضائلی مدیرعامل مؤسسه سروش معتقد بود: “در بدنام بودن این انجمن همین کفایت می‌کند که ببینند چند نفر از نیروهای قبلی این انجمن به خارج از کشور فرار کرده‌اند و اگر هم در ایران هستند به چه کاری مشغول هستند.کسانی که در این انجمن فعال بودند طرفدار رژیم صهیونیسم بودند و رسما نظرات خود را در این زمینه نیز اعلام کرده‌اند.”

از سوی دیگر،محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت در گفتگویی تاکید داشت: “تعطیلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بر اساس قانون بوده و فرآیند قانونی را طی کرده است. این انجمن برای منحل شدن هم مسیر اساسنامه‌ای و هم مسیر سیاسی را طی کرده است. برخی از رهبران این انجمن منحله فعالیت سیاسی می‌کردند و هم اکنون به خارج از کشور فرار کرده‌اند و در رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی فعالیت می‌کند. وزیر ارشاد با چنین اقدامی از قانون عبور می کند و نباید به صورت شتاب‌زده دنبال احیای انجمنی باشد که صنفی نبوده و سیاسی عمل می کرده است.”

حمله گسترده و هماهنگ محافظه‌کاران به وزارت ارشاد و نگرانی از بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پاسخ سخنگوی قوه قضائیه را هم به دنبال داشت. محسنی‌اژه‌ای هفته گذشته در نشست خبری خود تاکید کرد: “در آن پرونده وزارت اطلاعات شاکی نبود بلکه وزارت اقدامات مجرمانه‌ای را از سوی این انجمن مورد ارزیابی قرار داده بود و به همین دلیل موضوع را به قوه قضاییه اطلاع داد. وزارت اطلاعات به همین دلیل نمی‌تواند شکایت خود را پس بگیرد.”

 او اضافه کرد: “اگر افرادی که پیش از این در این انجمن نقش ایفا می‌کردند و اساسنامه این انجمن و همچنین نحوه فعالیت آن از یک کار سیاسی به کار صنفی تغییر کند فعالیت آن انجمن بلامانع خواهد بود والا همچنان از فعالیت این انجمن جلوگیری می‌شود.”

به این ترتیب راه حل قوه قضائیه برای بازگشایی انجمن روزنامه‌نگاران،از طریق تغییر “افراد انجمن” و “اساسنامه” آن و همچنین “فعالیتهای” آن اعلام شد. سخنگوی قوه قضائیه توضیح نداد که در صورت این تغییرات دیگر چه چیز باقی می‌ماند که بازگشایی شود.

دیروز خبرنگاری تسنیم وابسته به نهادهای نظامی-امنیتی از قول یکی از مخالفان بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نوشت: “اعضای هیات مدیره انجمن منحله روزنامه‌نگاران قصد دارند با همان رویکرد و نگرش فعالیت خود را ادامه دهند و گروهی تصور می‌کنند با روی کار آمدن دولت جدید، نظام تغییر کرده در صورتی که رویکردها متفاوت شده نه نظام جمهوری اسلامی.”