پیگیری داستان مچ بند های سبز

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» خواسته نماینده مجلس اسلامی

رییس کمیسیون کمیته تربیت بدنی مجلس اسلامی ضمن انتقاد از شش بازیکن تیم ملی فوتبال ایران که در کره مچ بندهای سبز بسته بودند، خواستار پیگیری این ماجرا شد.

واحد مرکزی خبر با عنوان “مسئولان ورزش به مجلس احضار می شوند” نوشت: “جلال یحیی زاده با بیان اینکه حواشی در فوتبال ایران بسیار زیاد است، از عملکرد سیاسی برخی از بازیکنان در بازی مقابل کره جنوبی به شدت انتقاد و تصریح کرد که ورود تیم ملی ایران به این گونه از حاشیه ها به شدت محکوم است و باید بررسی شود که چگونه این وضع در تیم ملی به وجود آمده است.”

در آخرین مسابقه انتخابی جام جهانی 2010، تیم ملی ایران در حالی مسابقه با تیم ملی کره جنوبی را یک بر یک به پایان برد وحذف شد، که 6 نفر از بازیکنان در حمایت از رویدادهای اعتراض آمیز سراسر ایران با مچ بند سبز پای به میدان گذاشتند، اما در نیمه دوم مجبور به برداشتن مچ بندها شدند.

سایت انگلیسی گل هم در گزارشی از این رویداد یادآور شد که مسعود شجاعی در زیر پیراهن سفید تیم ملی ایران، زیرپیراهن سبزی برتن داشت اما در نیمه دوم مجبور به در آوردن آن شد. این سایت یادآور شده بود که دستور تعویض زیرپیراهن سبز از هراس این بود که شجاعی در نیمه دوم گل بزند و به هنگام شادی گل با در آوردن پیراهن تیم ملی، رنگ سبز به تمامی در سراسر جهان پخش شود. از قضا شجاعی به ثمر رساننده گل برتری اولیه تیم ملی در نیمه دوم بود.

سایت اعتماد ملی در مورد موج سبز تیم ملی، دیروز نوشت: “پس از آنکه شش بازیکن تیم ‌ملی با مچ ‌بندهای سبز به میدان رفتند، همه این اتفاق را به حمایت ملی پوشان از میرحسین موسوی تعبیر کردند. اتفاقی که موج خبر گسترده‌ای را بین مردم داشت. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال اولین مرجعی بود که بستن مچ‌بندهای سبز را تایید کرد. هرچند که او در گفت‌وگویی که پس از پایان بازی داشت، گفت: ‌”من به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال دستور ندادم که این مچ‌ بندها را باز کنند”. اما خلاف آنچه که علی کفاشیان در تهران بر زبان آورد، منصور پورحیدری سرپرست تیم‌ملی پس از بازی به خبرنگاران گفت: “ملی‌پوشان برای صعود به جام جهانی نذر حضرت ابوالفضل داشتند و برای همین مچ ‌بندهای سبز به دست بسته بودند. البته در وقت استراحت بین دو نیمه به آنها تذکر دادیم که شاید از این حرکت سوءاستفاده‌های سیاسی شود و برای همین هم بازیکنان مچ‌بندها را از دست در آوردند.”

سایت اعتماد ملی یادآور شده بود که به هنگام بازگشت بازیکنان تیم ملی هیچ یک از بازیکنانی که در بازی مچ بند سبز بدست داشتند – مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، جواد نکونام، مسعود شجاعی، حسین کعبی و محمد نصرتی – حاضر به گفت وگو با رسانه ها نشدند. این رسانه نوشته است که تنها خبرگزاری فارس، حامی محمود احمدی نژاد، با هر شش بازیکن مزبور گفت و گویی مشکوک داشته که در آن کمترین اشاره ای به مچ بند سبز نشده است. از شش بازیکن یادشده مهدی مهدوی کیا از سئول مستقیم به آلمان بازگشت.

سایت اعتماد همچنین از قول مهدی تاج، نایب رییس فدراسیون فوتبال و مدیر تیم های ملی به عنوان نفر اصلی اداره کننده سیاستهای فوتبال، نوشته است که او مانع گفت و گوی خبرنگار  شبکه بین المللی سی ان ان، با بازیکنان ایرانی در هتل محل اقامت تیم ملی شده است.