چرا نیروی انتظامی سرکوب نمی کند؟

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش نشریات حکومتی به تظاهرات ۱۰ اسفند

تجمع اعتراضی هواداران جنبش سبز در روز ۱۰ اسفند مردم در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران، با واکنش متناقض سایت های هوادار حکومت مواجه شد.

این رسانه ها از یکسو برگزاری تظاهرات و تجمع را منکر شدند ـ روزنامه کیهان به طورکاملی منکر اعتراضات مردمی شد ـ و از سوی دیگرضمن معرفی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور به عنوان “مسئول نا آرامی” ها و “ادامه التهاب”، نیروی انتظامی را متهم به

روزنامه کیهان که تا کنون برگزاری بسیاری از راهپیمایی های اعتراضی در تهران و دیگر شهرها را در طول دو سال گذشته انکار کرده، و درآخرین مورد تجمع 25 بهمن را “جمع شدن 40 مزدور غرب” نامیده بود، دیروز با وجود انکار برگزاری هرگونه تجمعی، معترضان را “بازیچه رسانه های استکبار” دانست.

کیهان در این گزارش با ضد انقلاب خواندن معترضان به گروگانگیری رهبران جنبش سبز، بدون اشاره  به راهپیمایی دیروز نوشت: “نگرانی سرویس های غربی این است که با قطع ارتباطات آنها با موسوی و کروبی که عمدتاً از طریق چت اینترنتی و برخی نرم افزارهای ارتباطی خاص صورت می گرفت آنها به تدریج کارکردهای فعلی خود را از دست داده و به موجوداتی مرده و فراموش شده تبدیل شوند به همین دلیل اطلاعات رسیده به کیهان حاکی از آن است که تصمیم گرفته شده به تدریج و با محوریت سازمان اطلاعات منافقین کارکردهای این دو نفر به تشکیلاتی به نام «شورای هماهنگی راه سبز امید» منتقل شود که افرادی مانند اردشیر امیرارجمند پادویی آن را به عهده دارند. به نظر می رسد با انتقال کارکردهای موسوی وکروبی به خارج از ایران پروژه «ضدانقلاب» شدن آنها به سرعت کامل خواهد شد”.

اما رجانیوز، نزدیک به  احمدی نژاد، به گونه دیگری به اعتراضات خیابانی دهم اسفند اشاره کرده است: “ در حالی که طی روزهای گذشته جریان ضد انقلاب با بسیج کردن کامل امکانات رسانه‌ای و به صحنه آوردن تمام ظرفیت‌های خود تلاش کرد با برجسته‌نمایی خبر قطع ارتباطات موسوی و کروبی و تعبیر از آن به بازداشت، در تهران و برخی شهرهای مهم کشور ناآرامی ایجاد کند، گزارش خبرنگاران ما از سطح شهر حاکی است، جمعیتی که با انگیزه مشخص در مسیر اعلام شده حاضر و بعضاً با مأموران برقرار کننده نظم و امنیت عمومی نیز درگیر شدند، از حدود یک پنجم جمعیت 10 هزار نفری روز 25 بهمن یعنی دو هزار نفر نیز کمتر بود”.

رجانیوز در ادامه نوشته است: “از ساعت 19: 30 به بعد شرایط در میدان‌های آزادی و انقلاب کاملاً عادی بود و حتی اثری از درگیری‌های پراکنده حوالی میدان انقلاب نیز دیگر خبری نبود”.

سایت شبکه ایران، دیگر سایت نزدیک به ارگان های امنیتی نیز در همان شامگاه دهم اسفند درباره اعتراضات چنین نوشت: “در خیابان هایی که به عنوان محل قرار آشوب طلبان معرفی شده، مردم مانند روزهای گذشته مشغول خریدهای نوروزی و انجام دیگر کارهای خود هستند”.

گفتنی است توصیف اعتراضات به عنوان “خرید نوروزی” هفته گذشته از سوی حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات احمدی نژاد مطرح شده بود.

جوان آنلاین، دیگر ارگان هوادار حکومت نیز در گزارشی که به بهانه دهم اسفندماه منتشر کرده، مسئول “بروز ناآرامی و ادامه التهاب” را شبکه خبری بی بی سی فارسی دانسته و با وجود انکار”هر گونه راهپیمایی اعتراض آمیز” نوشته است: “پس از اعلام فراخوان شعبه خارجی فتنه سبز برای تجمع در روز دهم اسفندماه به بهانه تولد یکی از سران فتنه، این شبکه سعی کرد به جای فراخوانی مردم، احساسات آنان را تحریک سازد و با تهییج عواطف و استفاده از ابزار شایعه سازی اهداف ناکام خود را پیش ببرد. بدین منظور از چند روز گذشته بر این شایعه دامن زد که موسوی و کروبی اخیرا بازداشت و به «زندان حشمتیه» منتقل شده اند با اینکه این موضوع چندین بار توسط مسئولان امر تکذیب شد اما آنان تا آخرین لحظات دیروز تلاش داشتند با ابزار تحریک عواطف مردم و جوانان را به خیابان‌ها بکشانند”.

اما جهان نیوز، که به بسیج نزدیک است روز گذشته با اشاره به “اغتشاش در ایران”، عملکرد یگان های سرکوب نیروی انتظامی را مورد سئوال قرار داده و خواستار افزایش شدت عمل بر علیه معترضان شده است.

جهان نیوز در گزارش خود که با عنوان “عمر ۲۰ ماهه فتنه، تجمعات چند نفره و انفعال تبلیغاتی ناجا” منتشر شده، آورده است: “ نگاهی به عملکرد یگان ویژه ناجا در چند اغتشاش گذشته، از ماجرای تیرماه ۷۸ تا فتنه های اخیر و تجمعات جزیره ای و کوچک ۲۵ بهمن که به گواه ناظران، جمعیت اغتشاشگران حاضر در آن به زحمت به 100 یا 200 نفر می رسید؛ با وجود آنکه از نمره ای مطلوب برخوردار است، اما چند سئوال را به ذهن متبادر می کند که به نظر می رسد مسئولان ناجا و فرماندهان یگان ویژه این نیرو، باید به پاسخ های آنها توجه بیشتری نشان دهند.در واقع باید گفت که یکی از بسترهایی که اغتشاشات شهری در تمام دنیا همواره از آن برای ادامه حیات میکروسکپی خود استفاده می کنند، ادامه دار کردن حضور اوباش در خیابان هاست.معضلی که نه تنها سبب از بین رفتن تدریجی احساس امنیت می شود بلکه امنیت معترضین بدون غرض و آنهایی که با اوباش هیچ میانه ای ندارند را نیز بر هم می زند.باید گفت که این مسئله حل نمی شود مگر با مداقه بیشتر فرماندهان یگان های ویژه و ضد شورش در عملگرها و افزارهای علم ضد شورش که امروزه در تمام دنیا و حتی در ساده ترین تجمعات نیز استفاده می شود و ضمن افزایش ضریب امنیت شهروندان، سبب می شود اوباش و مخالفان نتوانند خود را در نقاب مردم عادی جا بزنند و سبب خرابکاری و بر هم خوردن نظم جامعه شوند”.

اعتراف جهان نیوز به فرسایشی بودن سرکوب اعتراضات فزاینده در حالی صورت گرفته که این سایت در ادامه گزارش خود خواستار شدت عمل بیشتر یگان های سرکوب نیروی انتظامی شده  و در اینباره چهار سئوال از نیروی انتظامی پرسیده است:  

سئوال اول: یگان ویژه ناجا چرا از فرمول های و افزارهای جداسازی عابران عادی از اوباش و معترضان خیابانی استفاده نمی کند؟

سئوال دوم: یگان ویژه چرا از راهبردهای کنترل مخفی راهبرندگان اعتراضات خیابانی استفاده نمی کند.

سئوال سوم: چرا یگان ویژه ناجا از تجهیزات روزآمد ویژه اعتراضات شهری که امروز در تمام دنیا استفاده می شوند و هدف عمده آنها نیز کنترل تجمعات و اغتشاشات با کمترین حادثه و تأمین امنیت و هدایت معترضان بی غرض است، استفاده نمی کند!

و سئوال چهارم: چرا در هنگام تبلیغات ضد انقلاب برای دعوت از اغتشاش گران، شاهد انفعال تبلیغاتی ناجا هستیم. آیا مسئولان علوم ضد شورش ناجا نمی دانند که یکی از ساده ترین راه های برخورد اولیه با اعتراضات احتمالی، حضور مجازی پلیس و انجام آفندهای تبلیغاتیست؟