نیم نگاه

نویسنده
پرستو سپهری

وقتی که آشا تعجب همه را بر انگیخت

 

 

 

«راستش این روزها من خیلی تعجب میکنم. اساساً اگر از من بپرسید بیشترین کاری که این روزها انجام میدهی چیست بدون شک میگویم” تعجب کردن”…!»

جملات بالا از آشا محرابی است که با خبر خودکشی خود علاقمندان هنر و به خصوص تئاتر و سینما را متعجب و شگفت زده کرد.

آشا محرابی دختر اسماعیل محرابی بازیگر کم کار و دوست داشتنی سینما و تئاتر ایران است.بازیگری است که سال ها در عرصه تئاتر فعال بود و در چند تله فیلم نیز پیش از این بازی کرده است.

بازی او در «فریدون مهربان است» و همچنین «پنجره‌ای رو به حیاط» در کنار رویا تیموریان، توران مهرزاد و مهرداد ضیایی و «حبیب» با بازی حمید فرخ‌نژاد، امید روحانی و بهنام تشکر که در جشنواره فیلم پلیس مورد توجه هیات داوران قرار گرفت و جایزه‌ای را از آن خود کرد.

او وارد عرصه کارگردانی هم شد. از او چند تله‌تئاتر با عنوان «من که حرفی ندارم» و «دنبالشو نگیر» از صدا و سیما پخش شده است. این دو تله‌تئاتر براساس داستان‌های رمی آلبرتو موراویا نوشته شده و توسط بهناز بستاندوست بازنویسی شده و به تنظیم تلویزیونی درآمده است. هر دو از شبکه 4 پخش شده.

آخرین کار محرابی ایفای نقش در سریال “قلب یخی”است که با حاشیه های بسیار زیاد رد شبکه خانگی تولید و توزیع می شود و یقینا این اتفاق نیز می تواند بر دیگر حاشیه های این سریال بیفزاید.

 

دستگیری آشا

“آشا محرابی” و “مرضیه وفامهر”هر دو در یک فاصله زمانی و برای فیلم “تهران من حراج” دستگیر شدند.دستگیری محرابی به اندازه دستگیری مرضیه وفامهر با حواشی و پوشش خبری مواجه نشد و او خیلی زودتر از وفامهر آزاد شد.

ماجرا از جایی آغاز شد که پس از تکثیر این فیلم در بازارتهران اولین واکنش های رسانه های حامی دولت درباره آن توسط سایت هایی همچون بسیج طلاب و فارس به این گونه منعکس شد:

«این فیلم با زیر پا نهادن اصول اخلاقی و شئونات اسلامی، به تبلیغ و ترویج روابط نامشروع در میان جوانان ایرانی می‌پردازد و اینگونه القا می‌کند که علت اصلی حضور جوانان ایرانی در مجالس لهو و لعب شبانه، نارضایتی از وضعیت موجود کشور است. »

روزنامه کیهان نیز در شماره های پاورقی خود در خصوص این فیلم نوشت :

«وزارت ارشاد و اطلاعات با توجه به محتوای ضد انقلابی این فیلم باید با حداکثر قدرت به سازندگان آن درس عبرتی فراموش نشدنی بدهند تا عناصرمنافق را از خشنودی و شادکامی خلع نمایند.»

به این ترتیب دو بازیگر اصلی این فیلم توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسدارن دستگیر شدند.

“تهران من برای حراج”، محصول مشترک ایرانی، استرالیا یی در سال 2008 و اولین فیلم
بلند “ گراناز موسوی ” است که تا پیش از این با ارائه مجموعه شعرهایی مثل “پابرهنه
تا صبح” و “آوازهای زن بی‌اجازه” خود را به عنوان شاعر معرفی کرده بود.

“تهران من برای حراج” داستان آشنایی دو شخصیت اصلی فیلم به نام‌های مرضیه و سامان
است. مرضیه دانشجوی جوانی است که از خانه پدری فرار کرده و به تنهایی زندگی می‌کند
و در تئاتر بازی می‌کند.

سامان شهروند استرالیا است و به‌دنبال پول در‌آوردن دو سه ماهی است که به ایران
آمده است. این دو در یک برنامه دیسکوی زیرزمینی که در مزرعه‌ای خارج از شهر برگزار
شده با هم آشنا می‌شوند.

 

رگ زنی آشا

خبر خودکشی یک بازیگر سینما و تلوزیون خیلی زود در فضای مجازی رسانه ای شد و بعد از این فضا بدون آوردن نام در روزنامه ها نیز انعکاس یافت.  خبر بروز دو اتفاق ناگوار برای دو بازیگر زن سینما و تلویزیون ایران نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. شبکه ایران به نقل از بانی فیلم خبری مبنی بر خودکشی بازیگر زن سریال «قلب یخی» در سایت‌های خبری منتشر کرد که در ادامه این خبر نیز با نشانه‌هایی که داده شده بود، می‌شد حدس زد فرد مذکور کسی نیست جز آشا محرابی.

سایت سینمای ما بدون آوردن نام آشا محرابی درباره این خبر چنین نوشت :

«بازیگر پرکار زن تلویزیون با اقدام به خودکشی خبرساز شد. برپایه این خبر، این بازیگر که یکی از نقش‌های اصلی سریال قلب یخی را بازی می کند پس از مصرف قرص برنج و مسمویت شدید، اقدام به رگ زنی از سه نقطه کرده بود که خوشبختانه با تلاش پزشکان این امر ناکام ماند و شانس زندگی مجدد را یافت.

بنا بر اظهارات کادر معالج این بازیگر معروف، وی سابقه هیچ نوع بیماری افسردگی و روانی را نداشته و گویا مشاجره وی با خانواده اش منجر به خودکشی شده است.

این بازیگر به مدت یک روز در یکی از بیمارستان های خصوصی غرب تهران بستری بود و علیرغم صلاحدید پزشکان و تنها به دلیل انعقاد قرارداد کاری مهم با رضایت خانواده و قبل از پایان دوره درمان ترخیص شده است.

گفتنی است، این هنرپیشه جوان علاوه بر مجموعه قلب یخی در سریال های “آشپزباشی”، “ مرگ تدریجی یک رویا”، “توی گوش سالمم زمزمه کن”، “مسافرخانه سعادت” و… به ایفای نقش پرداخته است.»

تکذیب خبر توسط یک دوست

 الهام پاوه‌نژاد درباره درج خبری مبنی بر خودکشی آشامحرابی به خبرنگار هنرپرس، گفت: با پیگری به عمل آمده این خبر را اکیدا تکذیب می‌کنم، هر چند او این روزها از شرایط روحی مناسبی برخوردار نیست اما این دلیل نمی‌شود بعضی از سایت‌ها اقدام به درج خبر کذب کنند. امیدوارم رسانه ها رسالت خبری خود را دقیقتر پیگیری کنند.

لازم به ذکر است که خبر خودکشی آشا محرابی را یکی از سایت‌های خبری درج و عنوان کرده است که خودکشی بازیگر زن سریال “قلب یخی” با تلاش پزشکان ناکام مانده است. و از آنجا که منظور کسی نیست جزء آشا محرابی، با پیگیری این خبر از طریق دوستان و نزدیکانش متوجه شدیم که این خبر پایه و اساس درستی نداشته و کذب محض است.

آشا محرابی قرار بود که در نمایش “تراس” محمد رضا خاکی به ایفای نقش بپردازد که انصراف داد و بهاره رهنما جایگزین وی شد.

 

آشا تلفن ها را بی پاسخ می گذارد

اما گویا این همه ی واقعیت نیست. آشا این روزها از دسترس دوستان و مخاطبانش خارج شده و تلفن های آنها را بی پاسخ می گذارد.

در حالی که آشا پاسخگوی تلفن همراه خود نبود، خبرنگاری در تماس با یکی از نزدیکان او در این باره پرسید که وی خبر خودکشی را تکذیب کرد. او با بیان اینکه آشا محرابی هم اکنون در حال استراحت است، گفت: “وی کمی ناراحتی و خستگی روحی دارد که با استراحت بر طرف خواهد شد.”


آشا و قلب یخی

آشا درباره دلایل پیوستنش به پروژه پر حاشیه قلب یخی می گوید:

در ابتدا متن هنوز کامل نبود و من به نویسنده و کارگردان اعتماد کردم که البته به نظرم اعتماد به جائی بود. به نظر من قلب یخی متن بسیار خوبی دارد متنی که نبوغ خاصی در آن دیده می‌شود.

 

آشا، سینما و تئاتر

آشا درباره بدشانسی اش درعرصه سینما و توقیف فیلم هایی که بازی کرده است می گوید:

«مقوله سینما ظاهرا مقوله بسیار ‌پیچیده ایست. نمی دانم چرا اما در هر حال برایم این موقعیت ایجاد نشده.شاید قواعدی دارد که من بلد نیستم. اما همچنان برایم حوزه دوست داشتنی ست.

او از بازی کردن در فیلم سیاسی هراس داشته و تاکید می کند که از هرگونه فعالیت هنری که بوی سیاست داشته باشد بیزار است :

” هرگز دوست ندارم هنر را به اندازه سیاست کوچک کنم.خب به هرصورت این هم یکی از ژانرهاست و خیلی از بازیگران در همه حای دنیا در آن بازی می‌کنند. “

آشا در مصاحبه ای از دلبستگی هایش در تئاتر و سینما سخن گفته و تئاتر و سینمای مطلبو خود را چنین توصیف می کند :

«تئاتر همیشه هست و دوست دارم حداقل سالی یک بار برای دوباره سازی و جان گرفتن خودم هم که شده تاتر کار کنم. فعلا بازی‌ام در قلب یخی تمام نشده اما میدانم به زودی تمام میشود و امیدوارم کاری که دوستش دارم به من پیشنهاد شود. دلم برای سینمای “غیر بقالی” تنگ شده. یاد “مادیان “به خیر ” به همین سادگی “ ” درباره الی “و…… امیدوارم آن تعداد، هر چند معدود، از کارگردانان و تهیه کنندگان فهیم امروز، به داد سلیقه.»

 

حرف آخر

آشا هم قرص برنج خورده و هم از سه نقطه اقدام به رگ زنی کرده است. این سومین اتفاق و رخداد خودکشی در بین کسانی است که بعد از مدت کوتاهی از خروج از زندان اقدام به خودکشی می کنند.

معلوم نیست آشا به همان دلایلی که بهنام گنجی و نهال سحابی خودکشی کرده اند، دست به این اقدام زده یا دلایل شخصی دیگری برای این کار داشته ولی در هر حال آشا قطعا از هر دوی آنها خوش شانس تر است و هنوز فرصت زیادی دارد در عرصه هنر شانس خود را امتحان کند و به موفقیت دست پیدا کند.