وحشت اصولگرایان از نام رهبران جنبش سبز

نویسنده
حسین محمدی

» مجرمیت سیاسی موسوی و کروبی قطعی است

در حالی که ابراهیم رییسی٬ معاون اول قوه‌قضاییه٬ خبر از آن داده که قوه‌قضاییه برای “برخورد با فتنه” اراده جدی دارد٬ اسدالله بادامچیان٬ عضو حزب موتلفه گفت که موسوی و کروبی٬ سران فتنه نیستند.

بادامچیان٬ قائم‌مقام حزب موتلفه٬ در یک نشست خبری درباره اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ گفت: “موسوی و کروبی سران فتنه نیستند و سر فتنه، آمریکا و اسراییل هستند؛ اینها بازی‌خورده‌ها و مفتون‌های فتنه هستند. اگر در مورد فتنه، مقصود دو فرد و دو بازی‌خورده بزرگ باشد، اینها مجرمند و از نظر سیاسی مجرمیت آنها اثبات شده است. این‌ها خلاف قانون عمل کرده‌اند و ابزار سواستفاده بیگانه، ابزار به خیابان کشاندن مردم و متمرد از نظر ولی امر مسلمین هستند و اکنون نیز حاضر نیستند که از مردم عذرخواهی کنند و در واقع مجرمیت سیاسی آنها قطعی است”.

هم‌زمان ابراهیم رییسی٬ معاون اول قوه‌قضاییه٬ گفت که “قوه قضاییه تردیدی برای مقابله با فتنه‌گران در خودش راه نمی‌دهد”. به گفته رییسی “دستگاه قضا در برخورد با فتنه بسیار مصمم است”.

رییسی همچنین گفت: “امروز که پرده‌ها کنار زده شده است، بر همگان مشخص شده که جریان فتنه چگونه بوده است و خداوند متعال به حرمت بصیرت‌آفرینی رهبر معظم انقلاب و به حرمت بصیرت مردم نقشه فتنه‌گران نقش بر آب شده است و ملت ما توانستند به‌جای آنکه خدای ناکرده خللی در انقلاب و ارزش‌های نظام به‌وجود بیاید راه خودشان را ادامه دهند. امروز جز رسوایی برای فتنه‌گران چیزی از آن حادثه باقی نمانده است و نسبت به برخورد دستگاه قضا با فتنه ۸۸ هیچ تردیدی وجود ندارد”.

طی هفته‌های اخیر و به خصوص پس از درگیری‌ها در بند ۳۵۰ زندان اوین٬ اصول‌گرایان و مقامات قوه‌قضاییه علاوه بر تمجید ظاهری و تبلیغاتی از دست‌اندرکاران این قوه٬ بر “اراده پولادین قوه‌قضاییه” برای برخورد با “فتنه‌گران” سخن می‌گویند.

ابراهیم رییسی٬ معاون اول قوه‌قضاییه٬ در مراسم معارفه رییس جدید سازمان زندان‌ها٬ با “هشدار به کسانی که می خواهند از هر زمینه برای تشویش اذهان عمومی استفاده کنند”، گفته بود: “کسی نمی توانند از اراده پولادین قوه قضاییه در برخورد با فتنه گران و مجرمان سواستفاده کنند”.

چند روز پیش‌تر مسعود جزایری٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح٬ از قوه‌قضاییه خواسته بود “با جدیت با فتنه‌گران برخورد کند” و اضافه کرده بود: “فتنه‌گران با وقاحت هرچه تمام‌تر تا زمینه پیدا می‌کنند، مجددا دشمنی‌های خودشان را بروز می‌دهند. قوه‌قضاییه بدون تحت تاثیر بودن باید با فتنه‌گران برخورد جدی کند”.

تشویق مسئولان قوه‌قضاییه برای برخورد با افرادی که از سوی اصول‌گرایان به عنوان “فتنه‌گر” معرفی می‌شوند٬پس از درگیری‌های رخ داده در بند ۳۵۰ زندان اوین شدت گرفت. به گفته زندانیان و خانواده‌های آن‌ها٬ این درگیری‌های موجب آسیب‌دیدگی جدی برخی از زندانیان و انتقال آن‌ها به سلول انفرادی شد. مسئولان قوه‌قضاییه اما دلیل این مساله را بازرسی برای کشف برخی کالاهای ممنوعه در بند ۳۵۰ عنوان کرده بودند.

پس از درگیری‌های رخ داده در بند ۳۵۰ صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه٬ چنین درباره رویکرد جدید قوه‌قضاییه سخن گفته بود: “برخی‌ها علت تسامح نظام با فتنه‌گران را بد تلقی کرده اند و آن را به معنی انفعال دستگاه قضایی و امنیتی در مقابل خود برداشت کرده‌اند… به دادستان تهران و دادستان‌های سراسر کشور دستور اکید می‌دهم که با قاطعیت و رعایت ضوابط و مقررات قانونی در مقابل هرگونه فضاسازی، نشر اکاذیب و اخلال در امنیت ملی بایستند تا همگان بدانند که نظام اسلامی ایران نظامی نیست که به بهانه‌های واهی در مقابل فتنه‌گران و اخلال گران و حامیان آنان، به انفعال بیفتد و اگر تاکنون در مقابل آنان تسامحی از خود نشان داده از این پس هیچ‌گونه تسامحی نخواهد داشت”.

این سخنان صادق لاریجانی با استقبال اصول‌گرایان مواجه شد. منصور حقیقت‌پور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ درباره سخنان صادق لاریجانی گفته بود: “انتظار ما از قوه قضاییه رعایت عدالت و برخورد صریح با آشوب گران و اخلال گران در راستای تامین آرامش کشور است. انتظار می رود قوه قضاییه با رعایت عدالت برخوردی همسو با اعمال مجرمانه فتنه گران را در پیش بگیرد”.

مساله‌ای که مورد تاکید محمدعلی اسفنانی٬ سخن‌گوی کمیسیون قضایی مجلس٬ هم قرار گرفت: “رویکرد قوه‌قضاییه تاکنون با فتنه‌گران توام با تساهل و تسامح بوده اما گویی رسانه‌های خارجی و دشمنان جمهوری اسلامی این نوع برخورد را به گونه دیگری تلقی کرده‌اند٬ از این رو بی‌شک از این پس هیچ تسامحی در برخورد با برهم زنندگان آرامش نظام صورت نخواهد گرفت”.

هم‌زمان محمد باقری‌بنابی٬ نماینده مجلس٬ نیز با تاکید بر اینکه “برخورد قوه قضاییه با فتنه‌گران و اخلال‌گران نظام باید به دور از هر نوع تسامح و تساهل باشد”، گفت: “در فتنه سال ۸۸ قوه ‌قضاییه باید به دور از هر نوع تسامحی برخورد می‌کرد تا دیگر گروهی جرات خدشه وارد کردن به آرامش مردم و نظام را نداشته باشند. روی‌کرد جدید قوه قضاییه برای برخورد با فتنه گران به دور از تسامح برای بازگشت اعتماد مردم به نظام و مسئولان ستودنی است”.