پاچه خاری یا زیباترین مولود انقلاب

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» فراخوان برای جشن تولد خاتمی و روحانی

“جشن تا جشن”؛ این عنوانی است که یک وبسایت حامی دولت برای بازه “۲۱ مهر ماه سالروز تولد سید محمد خاتمی، رئیس جمهور دوست داشتنی دولت اصلاحات” تا “۲۱ آبان ماه سالروز تولد دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور محبوب و پرتلاش دولت یازدهم” انتخاب کرده و به این مناسبت دو مسابقه هم تدارک دیده است. بزرگداشت جشن تولد سیاستمداران و مقامات جمهوری اسلامی، از آیت‌الله علی خامنه‌ای گرفته تا محمود احمدی‌نژاد و محمد خاتمی و میرحسین موسوی، مسبوق به سابقه است و این بار خیلی زود، نصیب حسن روحانی هم شده است.

 

“جشن تا جشن” یا “پاچه‌خاری آنلاین”

وبسایت “تدبیر ۲۴ ” خود را رسانه امید و اعتدال می‌نامد و حامی دولت روحانی است اما تاکید می‌کند که “نه به دستور کسی ایجاد شده و نه وامدار هیچ فرد و یا جریانی است”. این سایت اما با برگزاری مسابقه “جشن تا جشن، از تولد خاتمی تا تولد روحانی” نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته است. در قالب این دو مسابقه از مخاطبان خواسته شده تا عکس‌های دیده نشده از حسن روحانی و “دلنوشته” خطاب به سید محمد خاتمی و حسن روحانی را ارسال کنند. در توضیح مسابقه اول آمده که “دکتر روحانی از شخصیت‌های اصیل انقلاب است که از ابتدای نهضت همواره در مسئولیت‌ها و شرایط مختلف کشور یار و یاور مردم بوده است و ممکن است صدها ایرانی خوش شانس عکس‌هایی به یادگار از این چهره سیاسی کشور در آلبوم‌های شخصی خود داشته باشند. این عکس‌ها ممکن است از لحظات غیر رسمی‌تر تا جبهه و جنگ و یا مراسمات مختلفی باشد.” برنده این بخش لوح تقدیر و یک ربع سکه بهار آزادی دریافت می‌کند و مجموع عکس‌های رسیده هم به صورت یک تابلو به عنوان یادگاری به رییس جمهور اهدا خواهد شد. جایزه برنده بخش دلنوشته هم لوح تقدیر و سفر تفریحی کیش خواهد بود.

از دیگر تمهیدات این وبسایت برای “جشن تا جشن” رایگان شدن تبلیغات در این سایت و در بازه زمانی ۲۱ مهر تا ۲۱ آبان خواهد بود.

مخاطبان این وبسایت در بخش نظرات، واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند. یکی تدبیر خاتمی و امید روحانی را “زیباترین مولود انقلاب” نامیده و دیگری این دو را “دو ستاره درخشان در آسمان درخشان انقلاب اسلامی ایران” خوانده است. در سوی مقابل هم برخی با تعابیری مثل “پاچه‌خاری آنلاین” و یا “بر دهان متملق خاک بپاشید” به مخالفت و مسخره کردن این طرح پرداخته‌اند.

از سوی دیگر، وبسایت “نکات‌پرس” رسانه رسمی حامیان محمود احمدی‌نژاد، این مسابقه رابه طعنه “شاهکار” نامیده و نوشته است: “این اقدام که از مردم میخواهد در مدح چهره های سیاسی مدیحه و شعر سرایی داشته باشند، بیش از آنکه با رویکرد مسئولین در جمهوری اسلامی سازگاری داشته باشد؛ یادآور کشورهای سلطنتی و پادشاهان است که از مسئولین دولتی انتظار می رود که واکنش صریح و قاطعی نسبت به این اقدامات چاپلوسانه از خود نشان دهند تا این اقدامات به پای دولت نوشته نشود و در آینده شاهد تکرار چنین اقداماتی از سوی فرصت طلبان نباشیم.”

 

جشن تولد احمدی‌نژاد

اما محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق ایران هم متولد آبان ماه است و طرفداران او هم متمایل بودند ششم آبان ماه را به همین مناسبت جشن بگیرند، اما اقدام آنها هم جنجالی شد. بخصوص سال گذشته که دو دستگی میان اصولگرایان شدت گرفته بود و حرکات حامیان احمدی‌نژاد، رنگ و بوی تبلیغات برای انتخابات ریاست‌جمهوری داشت. ابتدا پوستری در فضای مجازی دست به دست شد که احمدی‌نژاد را “رییس‌جمهور مکتبی” نامیده بود و ۶ آبان را تولد “پرچمدار عدالت و سرباز ولایت” می‌دانست.

وبسایت‌های حامی دولت از جمله “شبکه ایران” هم با انتشار این پوستر به استقبال روز تولد احمدی‌نژاد رفتند و با تعابیری مثل “احمدی نژاد را که امروز پای به پنجاه و هفتمین سال زندگی می گذارد، همه جهانیان می شناسند” او را ستودند. این اقدام با واکنش کاربران ایرانی مخالف دولت در فضای مجازی مواجه شد و وبسایت‌های اصولگرای مخالف احمدی‌نژاد هم به مخالفت برخاستند. تصاویری از پیامک‌های گسترده دعوت به مراسم “سالروز تولد دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور محبوب و مردمی ایران” منتشر شد  و “رجانیوز” از “تبریک تولد احمدی‌نژاد با پول بیت المال” خبر داد.

در میان وبلاگ‌های حامی این جریان ولی، روز ۶ آبان و تولد احمدی‌نژاد داغ و مورد توجه بود. نویسنده وبلاگ آرمانشهر، احمدی‌نژاد را با سالوادور آلنده مقایسه کرده و “ما همه عمار توایم خامنه‌ای” احمدی‌نژاد را نعمتی نامیده بود که “خداوند متعال به ملت بزرگ ایران اعطا کرده”است. در “دست‌نوشته‌های یک طلبه” او را “سردار عدالت‌خواه شیعه” نامیده بودند و یکی دیگر برایش شعر گفته بود که “روز میلادت مبارک قهرمان / زنده باشی در کنار حضرت صاحب زمان / ای بزرگ، ای راد مرد، عالیجناب با مقام / ای ابر مرد، دلاور مرد والای زمان / ای عزیز مردمی فرزند نیکوی وطن / ای صمیمی ای رفیق مردم و ای خوش بیان / ای شکوه عشق و ایمان با بصیرت مرد حق / دکتر محبوب ما معروف بر خلق جهان”

 

رهبری با تولد مخالف است؟

۲۴ تیر ماه هم تاریخی است که برای تولد رهبر جمهوری اسلامی ذکر می‌شود و هر از چند گاهی خبرهایی مبنی بر قصد بزرگداشت آن به گوش می‌رسد. از جمله همین امسال، در شهر شیراز و از سوی سپاه پاسداران مراسمی با تبلیغات فراوان درنظر گرفته شده بود. در این تبلیغات، رهبر جمهوری اسلامی را “سید حسینی، امام سید علی خامنه‌ای” نامیده بودند و “نورافشانی، تردستی، افطاری و پذیرایی” هم تدارک دیده شده بود. این مراسم در نهایت با انتقادات رسانه‌های اصولگرا لغو شد اما سردار یداللهی، سخنران مراسم، پیش از لغو مراسم اعلام کرده بود: “

سپاه یک تشکیلات اداری دارد و در این تشکیلات نماینده مقام معظم رهبری نیز حضور دارد. ایشان تشخیص می دهد که چنین مراسمی باید برگزار شود یا نه”

۶ سال پیش از این و در تیر ماه ۱۳۸۶، روزنامه کیهان نوشته بود که “ از مدتی پیش روز ۲۴ تیرماه شماری از ارادتمندان رهبر انقلاب فرارسیدن این روز را به عنوان روز تولد رهبری به یکدیگر تبریک می گویند و امسال در تفاوتی با گذشته علاوه بر ارسال شاخه های گل، کارت تبریک، پخش شربت و شیرینی، تهنیت از طریق پیام های تلفنی و… برخی از روزنامه ها نیز، ستون و صفحه و یادداشت به این روز اختصاص دادند.”

اما حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان از علی خامنه‌ای نقل قول کرده که او اولا عنوان کرده که تولدش در تیر ماه نیست و ثانیا اینکه “ من و روز تولدم ارزش این محبت ها را نداریم و اینها موجب شرمندگی من است، در عین حال لازم است از همه آنها تشکر شود.”

همچنین به یادداشت رهبری در حاشیه خبر برگزاری مراسم تولدش اشاره شده که نوشته است: “این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع می شود. من از کسی که برای تولد من جشن می گیرد به هیچ وجه متشکر نمی شوم و او را مسئول زیان‌های این کار هم می شناسم.”

 

موسوی و پرهیز از کیش شخصیت

سید محمد خاتمی هم سال‌هاست که روز تولدش از سوی حامیان و دوست‌دارانش گرامی داشته باشد.هفته‌نامه چلچراغ از جمله بانیان و کوشندگان مراسم تولد خاتمی بوده‌ است که عموما هنرمندان هم در آن حضور دارند. پیش از این گفته می‌شد که روزنامه اطلاعات هم در این جشن تولدها سهم دارد که تکذیب شد. سال گذشته، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی هم در نامه‌ای روز تولد خاتمی را تبریک گفتند که موافق و مخالف بسیار داشت.

اما میرحسین موسوی، کاندیدای معترض به نتایج انتخابات، در مهر ماه ۱۳۸۸ و در شرایطی که در اوج محبوبیت قرار داشت و حامیان جنبش سبز در پی بزرگداشت جشن تولدش بودند، با این کار مخالفت کرد. او در بیانیه شماره ۱۳ خود به این موضوع اشاره کرد و نوشت: “تولد اینجانب نه هفتم مهر که روز آشنایی با شماست. حتی اگر روز هفتم مهر به دنیا آمده بودم نیز جا نداشت حرکت شما به کیش شخصیت آلوده شود. امیدوارم این کلمات مرا صمیمانه و از سر نگرانی و نه یک شکسته نفسی بی‌حقیقت و تعارف گونه تلقی کنید.”