می خواهند به دولت و مجلس نفوذ کنند

نویسنده

mohseniiejeii.jpg

مریم کاشانی

همزمان با گسترش ناکامی های اقتصادی دولت،بالا گرفتن دعواهای انتخاباتی در جبهه اصولگرایان و جدی شدن “خطر آمریکا”، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از”اقدامات گسترده برای براندازی جمهوری اسلامی” خبر داد و اظهار داشت: “دشمنان با ناکارآمد نشان دادن دولت و مجلس سعی دارند زمینه ورود برخی عناصر خود را به دولت و مجلس آماده کنند”.

آقای اژه ای هنگامی به این”اقدامات گسترده” اشاره کرد که محمود احمدی نژاد در الجزایر، با رد تعلیق غنی سازی می گفت: “این پرونده به روزهای پایانی خود نزدیک می شود.”

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در این “روزهای پایانی” که هنوز تحقیقات از هاله اسفندیاری، علی شاکری و کیان تاجبخش که متهم به راه اندازی انقلاب مخملی هستند، ادامه دارد و همچنین در شرایطی که تعداد زیادی از دانشجویان و روزنامه نگاران به اتهام همکاری با دشمن به قصد اقدام علیه امنیت ملی در زندان به سر می برند، ازسه طرح مختلف سخن گفت که “دشمنان نظام اسلامی”در پیش گرفته و” در حال اجرای آن” هستند. به گفته وزیر اطلاعات دولت نهم، اولین طرح از این دست “به سرپرستی دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا و با همکاری گروهی از اپوزیسیون داخل و خارج در حال اجراست و هدف آن ایجاد اختلاف و شکاف بین نیروی های انقلاب است”.

دومین طرحی که به گفته اژه ای در حال اجراست”تخریب فیزیکی و شخصیتی نیروهای انقلاب” است. سومین طرح هم که به گفته وی”مهم ترین طرح دشمنان نظام”است، با هدف “ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی” و از طریق “براندازی نرم” اجرایی شده است.

این سه طرح که در واقع، طرح واحدی هستند به گفته آقای اژه ای توسط “دشمنان نظام، بخصوص آمریکا و انگلیس” با استفاده از رسانه های تحت حمایت خود و برخی عناصر داخلی وابسته طراحی شده اند و”سعی دارند در جامعه القا کنند دولت نهم و مجلس هفتم ناکارآمد است تا زمینه ورود برخی از عناصر خود را به دولت و مجلس آماده کنند.”

“استفاده از رسانه های تحت حمایت” در حالی از سوی آقای اژه ای مطرح می شود که روز پیش از آن، روزنامه کیهان با اشاره به تعطیلی روزنامه شرق، در مقاله ای تحت عنوان”بایدهای مطبوعات” به بهانه نقد فضای فرهنگی کشور، دایره “رسانه داری موجود” را چنین ترسیم کرده بود:

“رسانه داری یک کار مهم فرهنگی است و الزاماً باید در دستان انسان های فرهنگی قرار داشته باشد. دست های آلوده به ریب و رنگ و خودیت نمی توانند -نه اینکه نمی خواهند- نگه دارنده این «گوهر» باشند. چه بسیار دیده ایم که دست هایی رسانه را در دست گرفته اند ولی آن را بر سنگ بدنامی و ناکامی کوبیده اند و خاطره آنان مثال خراش خنجر بر چهره رسانه باقی مانده است .

در همان حال اداره رسانه فقط نیازمند زهد و نزاهت نیست - اگرچه حیات آن به این دو وابستگی تام دارد- بلکه رسانه در جای خود یک «فن» و «هنر» نیز هست و - حتی- هر صاحب نزاهتی به این دو آراسته نمی باشد از همین رو چه بسیار دیده ایم افراد مقدسی که رسانه را در دست گرفته اند ولی «ذوالفنون» از خامی آنان در عرصه رسانه استفاده کرده و از نردبان آنان بالا رفته اند. در همین سال ها کسانی را دیده ایم که به شاگردی امام(ره) افتخار کرده و می کنند ولی در رسانه های آنان شاهد انکار امام و انقلاب بوده ایم.

یکی از دستاوردهای افرادی که رسانه را نمی شناخته اند ولی به هر دلیل تصمیم گرفته اند رسانه داشته باشند پدید آمدن نوعی آنارشیسم فرهنگی در عرصه رسانه ها می باشد.”


این سخنان همچنین در شرایطی مطرح می شود که از یک سو اتحاد عمل بین گروه موسوم به ائتلا‌ف اصول‌گرایان برای تهیه لیست انتخاباتی مجلس هشتم،به علت” اعمال فشارهای گسترده نمایندگان دولت و سهم‌خواهی آنها در شورای مرکزی جبهه متحد اصول‌گرایان”[کارگزاران] در آستانه فروپاشی قرار گرفته و از سوی دیگر “با توجه به ضعف‌ها و عدم تحقق وعده‌های دولت و نارضایتی مردم از سیاست‌های دولت نهم، اصول‌گرایان نگران این هستند که با وجود داشتن تمام ابزارهای قدرتی و حمایتی که تا به امروز در اختیار هیچ دولت و جریانی نبوده، در اردوگاه خود نتوانند به اجماع برسند و حلاوت و شیرینی قدرت را از دست بدهند…” [شهربانو امانی]

به این علت است که با وجود “افزایش محدودیت رسانه‌ها از جمله فیلترینگ غیرقانونی خبرگزاری کار و سایت بازتاب و نیز تعطیلی روزنامه‌های هم‌میهن و اخیرا روزنامه‌ شرق”[ ولی الله شجاع پوریان] و در شرایطی که “سایت‌های وابسته به دولت از مصونیت فولادین برخودارند و متاسفانه دست آن‌ها برای ناسزاگویی به زمین و زمان و تخریب شخصیت‌های نظام بازگذاشته شده است” [همان منبع] به نوشته بی بی سی”این اظهارات می تواند هشداری برای گروه های سیاسی، بخصوص اصلاح طلبان در ایران تلقی شود که خود را برای شرکت در انتخابات مجلس هشتم در اسفند ماه آماده می کنند”.