هند به سمت عراق می رود

نویسنده

» گزارش تایمز هندوستان از کاهش خرید نفت ایران

دولت هند طی اقدامی که  از لحاظ استراتژیک و هم از لحاظ تجاری با اهمیت  است، در پی افزایش واردات نفت از عراق برآمده است. همچنین دهلی نو  قصد دارد با این اقدام وابستگی نفتی خود را به ایران کم کند. عراق که تولید نفت  خود را افزایش داده  و کیفیت نفت خام اش شبیه به نفت خام ایران است، می تواند جایگزین آسانی برای واردات از جمهوری اسلامی  باشد.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل ادامه برنامه های اتمی اش، تحت تحریم های آمریکا و اتحادیه قرار دارد.

روابط  هند و عراق  در حوزه انرژی یکی از مهم ترین مباحثی است که قرار است هفته آینده  در جریان دیدار وزیر  خارجه هند، سلمان خورشید، از عراق، در مورد آن گفتگو شود.

این دیدار یک ماه قبل از گفتگوی استراتژیک هند و آمریکا در دهلی نو برگزار می شود. دیداری در سطح وزرای  خارجه  که خواهد توانست روابط دو کشور را تا اندازه زیادی ارتقا بخشد و این همه در زمانی صورت می گیرد که  کاهش قابل توجهی در واردات نفت خام از ایران، در هند  بوجود آمده است.

طبق آخرین آمار های رسمی، در یک ساله ۱۳۹۱ خورشیدی، واردات هند از ایران  ۲۶/۵ درصد افت کرده و به ۱۳/۳ میلیون تن رسیده است. سال قبل از آن  واردات نفت ایران  ۱۸/۱ میلیون تن بوده است.

در سال مورد اشاره ، ایران تامین کننده ۷/۲ درصد واردات نفت هند بود. در حالی که قبل از آن ده و نیم در صد نفت مصرفی هند توسط ایران تامین می شد.

یک مقام دولتی می گوید: “به دلیل تحریم ها مشکلاتی مثل نحوه پرداخت و بیمه ها نیز وجود دارد که پالایشگاه های نفت با آن مواجه هستند.”

از همین جهت هندی ها ناگزیر به خرید نفتی مشابه مشخصات شیمیائی نفت خام ایران هستند تا ناگزیر نباشند پالایشگاه عظیم مدرس را تغییر دهند. نفت عراق چنین مشخصاتی دارد.

تایمز هندوستان، 9 ژوئن