کروبی در انفرادی؛ محروم از هوای آزاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سخنگوی حزب اعتماد ملی خبر داد

با گذشت بیش از یک سال از حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ سخنگوی حزب اعتمادملی در گفت وگویی به بیان شرایط مهدی کروبی در حصر پرداخته و کروبی را “محروم از روزنامه، محروم از ملاقات با فرزندان و محروم از هوای آزاد” توصیف کرده است.

اسماعیل گرامی مقدم گفت کروبی به تنهایی در یک آپارتمان زندانی است که یک آیفون برای ارتباط او با نگهبانان وجود دارد و آنها نیز تنها هرچند ساعت یک بار سراغی از او می گیرند؛ شرایطی که خانواده را به شدت نگران سلامتی ایشان کرده است.

پیش از این و در روزهای گذشته٬ عکس‌هایی از محل حصر کروبی منتشر شده بود. در این عکس‌ها مکان کوچکی که وی در آن روزها را گذرانده بود٬ دیده می‌شد.

همچنین در اواسط فروردین ماه اعلام شد که ماموران امنیتی، مهدی کروبی را با خود به شهر کاشان و حمام فین برده‌اند.

برخی سایت های اصول گرا نوشته بودند که کروبی را در این سفر٬ پسر وی همراهی کرده است. اما فاطمه کروبی همسر وی این خبر را تکذیب کرد و گفت که این سفر به اصرار ماموران امنیتی و برخلاف رضایت کروبی انجام شده و هیچ یک از اعضای خانواده نیز کروبی را در این سفر همراهی نکرده‌اند.

گرامی مقدم در گفت و گو با سحام نیوز، ضمن تشریح شرایط حصر خانگی آقای کروبی، تصریح کرده است: او صرفاَ با یک آیفون می تواند با نگهبانان تماس بگیرد که معمولاَ هم ایشان تماسی نمی گیرند و نگهبانان هر پنج، شش ساعت یک بار صرفاَ با آیفون از او می پرسند به چیزی نیاز دارید یا خیر، حالا شما تصور کنید برای یک فرد ۷۴ ساله چگونه می تواند این شرایط، مطمئن و از امنیت برخوردار باشد، حوادث پیر و جوان نمی شناسد زمان و مکان ندارد و اگر برای فردی که اینگونه زندانی است اتفاق ناگهانی رخ دهد و قادر نشود از آیفون استفاده کند پس از پنج یا شش ساعت بی اطلاعی از او با چه حوادث ناگواری ممکن است مواجه شود.

گرامی‌مقدم افزوده است: “خواست و انتظار به حق خانواده آقای کروبی این است که حال که حکومت به هر دلیلی تن به محاکمه ی عادلانه آقای کروبی بر اساس قوانین قضایی جاری و ساری کشور نمی دهد و قانونی هم برای حصر خانگی وجود ندارد حداقل همان تجربه ی حصر خانگی مرحوم آیت الله حسین علی منتظری را در مورد ایشان و خانواده اش اعمال نمایند یعنی به جای اینکه آقای کروبی بصورت انفرادی در یک خانه اجاره ای در حصر باشد، به منزل خودش انتقال یافته و در آنجا به میل حکومت در حصر خانگی بسر ببرد”.

گرامی‌مقدم درباره مواضع کروبی هم به نقل از همسر وی گفت: “آنگونه که سرکار خانم فاطمه کروبی اظهار داشتند آقای کروبی ضمن تاکید بر مواضع قبلی خود در پایبندی و پایداری در دفاع از حقوق برحق مردم و همراهی با آنان، نسبت به آرمانهای امام، شهدای عزیز و جانبازان جنگ تحمیلی و اجرای کامل قانون اساسی ابراز وفاداری نموده اند”.

پیش از این میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دردیدار با اعضای خانواده خود٬ گفته بودند: “بر همه حرف‌ها و باورهای قبلی خود ایستاده‌ایم. همه آن مسائل همچنان باقی است. حتی اگر ما را به این درخت توت دار بزنید و زیر همین درخت هم خاکمان کنید، در هرحال چیزی تغییر نمی‌کند و نمی‌ترسیم، چون معتقدیم که حرف حق زده‌ایم و اگر جز این بود الان جای ما در زندان نبود و آزاد بودیم”.

موسوی نیز در آن دیدار با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس نهم٬ گفته بود که “حتی اگر آمار داده شده مطابق با واقعیت یا نزدیک به آن بود به هرحال مهمترین دستاورد دو سال اخیر تا این انتخابات آگاهی مردم است که همین تعدادی هم که در انتخابات شرکت کردند با آگاهی کامل به شرایط سیاسی و شرایط زندگی شخصی خودشان بوده است”.

سایت کلمه ـ نزدیک به موسوی ـ در روزهای تعطیلات نوروزی در گزارشی نوشته بود که این دیدار در روزهای نخست سال ۹۱ و در حضور ماموران امنیتی برگزار شده، سه ساعت و نیم به طول انجامیده و “حال جسمی و روحیه این دو” نیز “خوب” بوده است.

این سایت نوشته بود: “دو روز مانده به پایان سال با چند نفر از اعضای مختلف خانواده غیر از دختران تماس گرفته شده و به آنها گفته شده بود که این دو می توانند با فرزندان خود دیدار داشته باشند. موضوع با این تاکید همراه بود که دیدار باید در جایی خارج از تهران صورت پذیرد. ماموران از اعضای خانواده خواسته بودند که مکانی در خارج تهران، از کرج تا نقاط مختلف را در نظر بگیرند”.

این دیدار نهایتا در شمال کشور و در حضور پرشمار ماموران امنیتی برگزار شده و هنگام دیدار فرزندان موسوی با پدر و مادر خود ماموران امنیتی اقدام به عکس‌برداری از آن‌ها کرده‌اند. کلمه نوشته است که این امر با اعتراض شدید آن‌ها روبرو شده٬ چرا که “برای فرزندان و نیز مهندس موسوی همواره در نیّت نادرست تهیه و یا توزیع کنندگان عکس های خانوادگی یا خبرهای حاشیه ای تردیدهای امنیتی جدی وجود داشته است”.