قا ب ♦ چهارفصل

نویسنده
یوسف محمدی

مصطفی رمضانی متولد 1329، یکی از برجسته ترین کارتونیست های ایران است که طرح هایش در فاصله سال های ‏‏1969 تا 1984 در بسیاری از مطبوعات داخل و خارج از ایران منتشر شده و جوایز متعددی نیز دریافت کرده است. ‏او که از سال 1984 به کشور فرانسه مهاجرت کرده، مدتی پیش در حین برگزاری جشنواره آوینیون رکوردی کم نظیر ‏در طراحی کاریکاتور چهره نیز به نام خود ثبت کرد. رمضانی در این جشنواره بیش از 18 هزار کارتون چهره از ‏بازدیدکنندگان طراحی کرد و با قدرت قلمش منتقدان را به یاد سائل استین برگ و تومی اّنگر انداخت….‏

omstafaramezani.jpg


درباره مصطفی رمضانی

‎ ‎تکنوازی با خطوط‏‎ ‎

بررسی کارتون روشنفکرانه ایران پیش از انقلاب بدون اشاره به “مصطفی رمضانی” از برجسته ترین کارتونیست های ‏این جریان، کامل نخواهد شد.‏

مصطفی رمضانی متولد 1329، دانش آموخته طراحی و گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران، فارغ اتحصیل ‏هنرهای نمایشی وهنرهای دکوراتیو و انیمیشن از دانشگاه پاریس، از زمره دانشجویان مرتضی ممیز استاد بزرگ ‏گرافیک ایران و مانند کامبیز درمبخش و داریوش رادپور از جمله کارتونیست های مطرحی بود که به روابط اجزای ‏بصری و گرافیک کارتون، اهمیت فراوان می دادند.‏

از حیث اجرا آثار رمضانی بسیار یادآور “تومی اُنگرر” و تا حدی “سائول استین برگ” هستند. در این شیوه، خط های ‏محیطی عنصر اصلی و شکل دهنده کلیت اثر به شمار می آیند و فضاهای سفید وسیع کاغذ چشم را بی واسطه معطوف ‏بر خط ها می کنند، معمولاً هیچ عنصر دیگری- رنگ، تاش، هاشور- در کار نیست تا با کرشمه و بازی نظر را به خود ‏جلب کند، درست به تکنوازی یک ساز می ماند، نوازنده چنان استادانه باید بنوازد تا نوای تک سازش بار ارکستری را ‏بر دوش کشد. صدای دیگری در کار نیست تا احتملاً ضعف های تکنوازی را بپوشاند.‏

mostafaramezani2.jpg

پس هنرمند کارتونیست باید طراحی مسلط و صاحب خطوطی با کیفیت و خاص باشد تا در این شیوه بدرخشد و متمایز ‏شود و به جرأت می توان گفت که مصطفی رمضانی با خط های ظریف و منطق بصری قدرتمندش از شاخص ترین ‏های این سبک در ایران است.‏

رمضانی را می توان در کنار داود شهیدی و داریوش رادپور از بهترین کارتونیست های تلخ اندیش و سیاه پیش از ‏انقلاب به حساب آورد که با ارائه آثارش در نشریاتی مثل “فرهنگ و زندگی” و “رودکی” میان روشنفکران خوش ‏درخشید و جایگاه ویزه ای کسب کرد. آثار او کاری به اخبار روز و سطح وقایع نداشتند اما متأثر از فضای استبداد زده ‏و گرفته دهه پنجاه، سرشار از حس سرخوردگی و فاجعه بودند و اعتراضی پنهان را نقش می زدند. ترکیب موزون ایده ‏و اجرا در کارتون های رمضانی مخاطبان خارج از کشور را هم خوش آمد و جوایز متعددی نصیب او کرد آن هم در ‏سال هایی که شرکت در مسابقات کارتون هنوز به تبی فراگیر بین کارتونیست های اغلب آماتور ایرانی تبدیل نشده بود. ‏مقام دوم کارتون نمایشگاه یوگسلاوی سابق در سال 1983، جایزه مخصوص مسابقه “تولیپ کارتون” آمستردام هلند در ‏سال 1985 و چندین جایزه از مسابقات بین المللی کارتون در ترکیه از جمله موفقیت های او است.‏

mostafaramezani3.jpg

اگر سری به سایت ‏www.cartoonistan.com‏ بزنید و کار هایی را که هنرمند در این سایت قرار داده ببینید با وجه ‏دیگری از توانایی های مصطفی رمضانی آشنا خواهید شد؛ رمضانی “کاریکاتوریست” که سبک همیشه را کنار گذاشته ‏و به توانایی های رشک بر انگیز طراحی اش اجازه خودنمایی داده است. آثار کاریکاتور چهره او که از لحاظ مهارت ‏در شبیه سازی و اغراق ها و تکنیک طراحی و سایه زدن چیزی کم از “یان اپ دبیک” بلژیکی ندارند نشان می دهند که ‏آن خط های لخت و ظاهراً ساده آثار نخبه گرا بر چه مهارت و توان تکنیکی بالایی تکیه داشتند. فرق است بین “ایجاز” ‏و خلاصه گویی ناشی ازناتوانی در گفتن!‏

مصطفی رمضانی سال 1357 همانند کامبیز درمبخش وطن را ترک گفت و برای کار و زندگی به فرانسه مهاجرت ‏کرد. هرچند هر از گاهی سری به کشور می زند اما همچنان در پاریس اقامت دارد و مطبوعات ایران و علاقمندان اش ‏از دیدن آثار تازه او محروم اند.‏