وثیقه ها را قبول نمی کنند

نویسنده
شیرین کریمی

» مصاحبه با خانواده های لیلاز و احمدی امویی

در حالی که برای روزنامه نگاران زندانی قرار وثیقه صادر شده اما دادگاه با استناد به دستور دادستان تهران مبنی بر عدم آزادی فعالان سیاسی و مطبوعاتی از آزادی آنان و پذیرش وثیقه های تامین شده امتناع می ورزد. سعید لیلاز و بهمن احمدی امویی، دو روزنامه نگاری هستند که علیرغم صدور قرار وثیقه برای آنان، همچنان در زندان به سر می برند. “روز” در گفتگو با خانواده های این دو روزنامه نگار آخرین وضعیت آنان را جویا شده است.

 

سعید لیلاز همچنان در سلول انفرادی

سعید لیلاز روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی و اقتصادی همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود. این در حالیست که قاضی پرونده این روزنامه نگار دستور انتقال او به بند عمومی را صادر کرده است.

خانم سپهرناز پناهی، همسر سعید لیلاز با اشاره به این مساله به “روز”گفت: من تصور میکردم خود آقای لیلاز سلول انفرادی را ترجیح میدهد و از این بابت به شدت ناراحت بودم اما در ملاقاتی که با ایشان داشتم این موضوع را پرسیدم که ایشان رد کرد و گفت علیرغم دستور قاضی، او را به بند عمومی منتقل نمی کنند و همچنان در انفرادی است.

خانم پناهی که روز دوشنبه به صورت کابینی با همسرش ملاقات داشت، وضعیت جسمی این روزنامه نگار را خوب توصیف کرد اما درباره وضعیت روحی او گفت: سعید به شدت از نظر روحی ناراحت است و خیلی گرفته به نظر می آید.

به گفته وی، آقای لیلاز درباره بازجویی های خود حرفی نزده اما فردی در زندان که ظاهرا بازجویا کمک بازجوی آقای لیلاز بوده خبر از ادامه بازجویی های او داده است.

خانم پناهی گفت: زمان ملاقات به شدت کوتاه است و جز احوالپرسی حرف خاصی نزدیم ضمن اینکه آقای لیلاز بیشتر تمایل داشت از اخبار و اوضاع بیرون از زندان اطلاع یابد و من سعی کردم اخبار بیرون از زندان را به ایشان بدهم.

برای سعید لیلاز از سوی سبحانی، بازپرس پرونده، قرار وثیقه 200 میلیون تومانی صادر شده بود اما به گفته خانم پناهی، آقای سبحانی از پذیرش وثیقه امتناع  و سعید مرتضوی قرار بازداشت این روزنامه نگار را به مدت دو ماه تمدید کرده است؛ پس از اعتراض آقای لیلاز به این قرار، شعبه حل اختلاف نیز بر تمدید قرار بازداشت رای داده است.

همسر سعید لیلاز با بیان اینکه این روزنامه نگار امیدی به آزادی ندارد گفت: بعد از سه هفته بی خبری، 9 مهر ماه که تولد آقای لیلاز بود، اجازه دادند ایشان با منزل تماس بگیرد و من در این تماس گفتم که خبرگزاری ایرنا خبر از آزادی قریب الوقوع 20 نفر داده است اما به یکباره بازجوی آقای لیلاز که پیش ایشان بود گفت شما امیدوار نباشید؛ اسم شما جزو این 20 نفر نیست و آزاد نمی شوید.

وی افزود: متاسفانه آقای لیلاز و بقیه زندانیان سیاسی و مطبوعاتی را به شدت از آزادی ناامید کرده اند چون سعید مدام می گوید من اصلا به آزادی فکر نمی کنم و حالا حالاها آزاد نخواهم شد.

 

پرونده بهمن احمدی امویی پیدا شد

بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی  صد و ده روز است که درزندان به سر می برد. این درحالی است که به گفته ژیلا بنی یعقوب، همسر این روزنامه نگار، برای او قرار بازداشت صادر نشده است؛ همچنین با وجود صدور قرار وثیقه تاکنون به خانواده او  اجازه  تودیع وثیقه را نداده اند.

ژیلا بنی یعقوب که خود به تازگی از بند 209 زندان اوین آزاد شده درباره وضعیت همسر روزنامه نگارش به “روز” گفت: پس از اخبار عجیب و غریبی که در دو ماهه گذشته در باره وضعیت پرونده بهمن شنیده بودیم، از جمله اینکه هیچ پرونده ای برای او وجود ندارد، بالاخره چند روز پیش وقتی به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم به ما گفتند پرونده اش به تازگی به شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب ارسال شده است. البته این را هم اضافه کردند که این پرونده ناقص است و به همین دلیل فعلا امکان قبول وثیقه و آزادی اش وجود ندارد.

خانم بنی یعقوب افزود: ما در طول یک ماه گذشته بارها این درخواست را  مطرح کردیم که چرا بهمن پس از صد روز بازداشت هیچ پرونده قضایی در هیچ یک از شعبه های دادگاه ندارد. مثل اینکه حالا نیز باید بارها  و بارها بگوییم چرا پرونده بهمن را کامل نمی کنند. در واقعاسیستم قضایی ما با این روشها مطالبات ما را در باره بهمن کاهش داده است و به جای اینکه ما بگوییم چرا این روزنامه نگار را بی دلیل در زندان نگه داشته اید و باید فوری آزادش کنید، یک روز باید بگوییم پرونده بهمن کجاست، روز دیگر باید بگوییم پرونده اش چرا ناقص است؟ 

وی تاکید کرد: براساس گفت و گوهایی که با وکلای مدافع داشته ام این وضع مخصوص بهمن نیست و برخی دیگر از زندانی های انتخابات نیز همین وضع را دارند. این وکلا معتقدند این شیوه ای جدید برای آزار خانواده های زندانیان سیاسی و به تعویق انداختن آزادی  زندانی هاست.