مقامات عالی‌رتبه در جریان اختلاس بوده‌اند

نویسنده
حسین محمدی

» افشاگری متهم اصلی:

دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی٬ بعد از اعترافات خواهرزاده رحیم‌مشایی و تهدیدهای مه‌آفرید امیرخسروی مبنی بر افشاگری علیه مسوولان عالی‌رتبه جمهوری‌اسلامی به نقاط جدیدی رسیده است.

مه‌آفرید خسروی، متهم اصلی پرونده اختلاس در آخرین جلسه این دادگاه گفت که مقامات عالی‌رتبه نظام در جریان فعالیت‌های او بوده‌اند و اگر در این باره توضیحی ندهند٬ به افشاگری علیه آنان دست خواهد زد.

وی البته نامی از این مقامات عالی‌رتبه نبرده و توضیح نداده که منظور وی چه کسانی است؛ اگرچه به نظر می‌رسد با توجه به سخنان او، دیگر متهمان در دادگاه٬ احمدی‌نژاد و برخی حلقه‌های نزدیک به وی٬ نظیر رحیم‌مشایی باشند.

متهم اصلی این پرونده با اشاره به تاسیس بانک آریا - که چندی پیش امتیاز آن لغو شد - اعلام کرد که این بانک برای مقابله با تحریم‌ها و با اطلاع “همه مسئولان” تاسیس شد؛ معاون وزیر اقتصاد عضو هیئت موسس آن بود و “یک میلیارد دلار هم برای این موضوع در نظر گرفته شد”.

به گفته وی، فردی که خود را “مشاور امنیتی تحریم” معرفی می کرد، در جلسه‌ای از او خواسته بود که برای دور زدن تحریم‌ها به تاسیس شرکت تجاری در خارج از کشور بپردازد. او همچنین گفت که یکی از مسئولان کشور از او برای مقابله با تحریم‌ها کمک خواسته بود.

از جمله افرادی که خسروی نام برد٬ محسن رضایی بود: “آقای م.ر از مسئولان مجمع تشخیص مصلحت نظام در منزلش، پارک لویزان، دفترش و در خیابان ظفر با من ملاقات و جلسه‌هایی را داشته است. من یک هشداری را در جلسه بعد به این افراد می ‌دهم تا خودشان به دادگاه بیایند و همه چیز را بیان کنند”.

او مقامات حکومتی را تهدید کرده است که “یا خودشان موضوع را به رهبر انقلاب بگویند که ما برای کمک به دولت جلو آمده بودیم، یا در جلسه بعد اسامی همه آنها را با مدرک افشا خواهم کرد. کسانی که یک میلیارد دلار به من معرفی‌نامه می‌دهند و می‌گویند که بروم گوشت وارد کنم و تحریم را دور بزنم کجا هستند؟”

وی اضافه کرد که بارها درباره فساد در سیستم دولتی با علاءالدین بروجردی - رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم که نام وی نیز دراین پرونده مطرح شده بود - صحبت کرده است. خسروی همچنین گفته است که برخی مسئولان دولتی از وی باج‌خواهی کرده‌اند. مساله‌ای که او با نماینده هاشمی‌شاهرودی٬ رییس سابق قوه‌قضاییه مطرح کرده است: “آقایانی از کمیسیون امنیت ملی مجلس، قوه قضاییه، کمیسیون برنامه و بودجه همگی باید در دادگاه حاضر شوند و بگویند که چندین بار بنده به آنها اعلام کردم که عده ‌ای از من باج می‌خواهند”.

مه‌آفرید خسروی با اشاره به فرار محمدرضا خاوری٬ مدیرعامل سابق بانک ملی٬ پرسید که وی چگونه توانست از کشور خارج شود و تهدید کرد که عاملان فرار وی را افشا خواهد کرد.

خسروی در دادگاه به فساد فی‌الارض و تحصیل مال نامشروع به میزان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان محکوم شده است.

وکیل مه‌افرید خسروی نیز در دادگاه گفت که محمود بهمنی - دبیرکل بانک مرکزی - از تمامی فعالیت‌های اقتصادی موکل وی باخبر بوده است.

اما خسروی تنها فردی نبود که در این جلسه به انتقاد از مقامات دولتی پرداخت. مدیرعامل پیشین شرکت خدمات عمومی فولاد ایران نیز محاکمه شد و وی نیز مسوولان دولت احمدی نژاد را متهم کرد که در این اختلاس دست داشته اند و گفت: “گناه من اعتماد کردن به دولت عدالتخواه است”.

وی خطاب به مه‌آفرید خسروی نیز گفت: “چرا اعتراف نمی کنی مهره بودی و چرا آقایان دولتی را معرفی نمی کنی، اعتراف کن و ما را خلاص کن”.

وی اضافه کرد: “شما بروید روند واگذاری ها را نگاه کنید که چند وزارتخانه درگیرند و این دلیل است که آقایان پشت کار بودند. مگر می شود از ۱۷ میلیون فولاد کشور ۱۰ میلیون تن آن در دست یک جوان ۳۵ ساله باشد”.

از دیگر افراد حاضر در این جلسه دادگاه٬ خواهرزاده اسفندیار رحیم‌مشایی بود. وی با بیان این‌که سه سال است با دایی خود قطع رابطه کرده٬ گفت: “برخی از مشاوران مشایی دیپلم و یا دیپلم ردی بودند و تخلفات گسترده ای در سطح مدیران وی صورت می گرفت٬ زمانی که کارهای این افراد را اطلاع می دادم بدتر بر علیه من پرونده سازی می شد. این اتفاقات فضا را برای ما تنگ کرده بود. به طور مثال شرم می‌کنم که تخلفات مدیر دفتر وی را بگویم…. معاون گردشگری وقت تخلفات گسترده ای که ریزترین آن مخدوش کردن نامه های ارسال شده به دبیرخانه یا بدهکار کردن افراد بود را می توان اشاره کرد. زمانی که در خصوص تخلف ایشان در خصوص پروژه گردشگری بلوار کشاورز به آقای مشایی اطلاع دادم وی به من گفت به جای این کارها دلت را بزرگ کن”.

نام اسفندیار رحیم مشایی و برخی عوامل دولتی برای چندمین بار است که در این پرونده مطرح می شود. پیش از این برخی رسانه‌های اصول‌گرا نیز با اعلام این مطلب که رحیم‌مشایی پشت پرونده اختلاس بزرگ است٬ خواستار آن شده بودند که قوه قضاییه با وی برخورد کند. گرچه چند ماه پیش پورمحمدی٬ رییس سازمان بازرسی کل کشور گفته بود که مدرکی علیه مشایی در این پرونده موجود نیست.