رژیم پیام بی اعتنایی می فرستد

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از بحران اقتصادی ایران

ریک گلد استون

روز جمعه روحانیون ارشد جمهوری اسلامی با تشدید انتقادات خود علیه غرب، سقوط ارزش ریال در هفته گذشته را نتیجه توطئه ای تحت رهبری آمریکا دانستند تا جنگ اقتصادی علیه ایران به راه اندازند. آن ها پیش بینی کرده اند که این فشارها کاهش پیدا کند.

پیام آشکاری که روز جمعه در مراسم نماز جمعه منعکس شد ظاهرا حکایت از پاسخ متحد و جسورانه به بحران ارزی داشت. بحرانی که باعث شد به دلیل بی اعتمادی ایرانیان نسبت به ثبات اقتصادی کشور، ریال در بازار آزاد به سرعت ۴۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست بدهد.

درخواست محمود احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی اش برای توقف فروش ارز ظاهرا تنها به افزایش اضطراب و سرکوب معامله گران توسط نیروی انتظامی و بازداشت دلالانی منجر شد که روز چهارشنبه در یک تظاهرات بزرگ در تهران شرکت کرده بودند.

این نخستین تظاهرات بزرگی است که به دلیل خشم از سقوط ارزش ریال رخ می دهد؛ سقوطی که باعث عدم اطمینان بیشتر ایرانی ها به زندگی روزمره خود همزمان با افزایش نرخ تورم شده است.

بسیاری از ایرانی ها و کارشناسان اقتصادی معتقدند مشکلات به وجود آمده به دلیل سومدیریت احمدی نژاد از یک سو و اثرات تحریم های شدید غرب به خاطر برنامه اتمی ایران از سوی دیگر است.

در هیچ کدام از موضع گیری های مقامات ایران در روز جمعه خبری از ارائه پیشنهادی برای عبور از بحران و یا ترغیب حکومت به مصالحه در برنامه اتمی در ازای کاهش تحریم ها نبود.

در عوض آن ها ایرانیان را ترغیب کردند که همچون جنگ هشت ساله با عراق در دهه ۱۹۸۰ از خود خویشتن داری نشان دهند و در برابر بحران مقاومت کنند.

آیت الله احمد خاتمی ، روحانی مشهور و امام جمعه تهران گفته است: “فشاری که امروز استکبار جهانی بر ما وارد می کند یک جنگ اقتصادی تمام عیار است.” او در خطبه هایی که روز جمعه در رسانه ها منتشر شد گفته است: “این فشارها دوام نخواهد یافت. مردم ما امتحان خود را پس داده اند و آن ها از پای در نمی آیند.”

خبرگزاری فارس از قول آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته است اگر دشمنان ایران فکر می کنند افزایش تحریم ها باعث عقب نشینی ایران در برنامه اتمی می شود در اشتباه هستند. برنامه ای که ایران می گوید ماهیت صلح آمیز دارد، هرچند قدرت های غربی مظنون هستند ایران در حال ساخت سلاح اتمی است.

غلام علی حداد عادل نماینده مجلس می گوید: “ایران در حال غلبه بر جنگ روانی و توطئه ای است که دشمن به بازار ارز و طلا آورده است. قدرت های متکبر در خیال خام خود فکر می کنند ملت ایران قرار است انقلاب اسلامی را به دلیل فشارهای اقتصادی وابگذارد، اما ما در حال ایجاد یک قدرت اقتصادی هستیم.”

ایران در شرایطی پیام بی اعتنایی به دنیا می فرستد که مقامات غربی در صدد تشدید تحریم هایی هستند که تا همین الان فروش نفت ایران را به شدت محدود کرده و بانک های ایرانی را از شبکه جهانی و معاملات بیرون انداخته است.

مارک.دی.والاس ، مدیر اجرایی بنیاد “اتحاد علیه ایران اتمی” –ـ یک گروه ساکن نیویورک که کارش متقاعد کردن شرکت های چند ملیتی برای قطع رابطه تجاری با ایران است ـ– می گوید با محاسبات این گروه ارزش پول ایران طی یک سال اخیر ۸۰ درصد کاهش یافته است.

در بیانیه ای که او برای فراخواندن به محاصره اقتصادی و افزایش فشار اقتصادی در وب سایت گروه منتشر کرده آمده است: “رژیم باید مجبور شود که از میان سلاح اتمی و اقتصاد ویران یکی را برگزیند.”

منبع: نیویورک تایمز – 6 اکتبر