اتهام رییس و دبیر، همراهی در پناهندگی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» پایان سفر پرماجرای تیم ملی کاراته

کاراته کاران ایران با جنجال و ماجراهای بسیار به بیست و دومین دوره پیکارهای قهرمانی جهان به دورتموند در آلمان رسیدند و در صحنه مسابقه ها با قهرمانی بخش تیمی کومیته مردان خوش درخشیدند. اما در این سفراز ابتدا ماجراهای حاشیه ای حاکم بر اصل قضیه بود. شمار زیاد همراهان چنان بود که مسوولان سفارت آلمان در تهران در صدور روادید دچار تردید و تاخیر شدند. عاقبت علیرضا سمندر، رییس فدراسیون کاراته در خبرگزاریها اعلام کرد که سفارت آلمان گذرنامه ها را جعلی دانسته و سفیر به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی فراخوانده شده است. سرانجام مشخص شد که سفارت آلمان با صدور روادید برای بیش از ۳۱ نفر مخالفت کرده است.

در این رهگذر مردان تیم ملی کاتا خط خوردند تا روادیدها صادر شود و برای بخش کاتا برای سفر به آلمان درخواست ویزا از سفارت لهستان شد.اما این نقشه هم به نتیجه نرسید و لهستان از صدور ویزا خودداری کرد تا تیم کاتا در تهران جابماند. اما پیش از سفر، مربیان تیم ملی کنار گذاشته شدند تا سفارشی ها یکشبه همراهان تیم ملی شوند. و سرانجام به گزارش دیروز (سه شنبه) خبرگزاری فارس، در بازگشت از آلمان مشخص شد که “دبیر کل فدراسیون نام دو نفر را به عنوان مسئولان روابط بین‌الملل در لیست اعزامی به سفارت آلمان معرفی کرده و مرتضی سلیمی، یکی از آن دو نفر، به همراه تیم ملی به ایران بازنگشته است.”

علیرضا سمندر، رئیس فدراسیون کاراته بی درنگ در خبرگزاری فارس اعلام کرد: “هر کسی برای سلیمی بلیت تهیه کرده باید پاسخگوی این اتفاق باشد، چرا که بارها اعلام کرده بودم که او حق ندارد به همراه تیم ملی به آلمان اعزام شود.”

از روز اول هم مخالف اعزام مرتضی سلیمی به عنوان عضو کمیته بین‌الملل فدراسیون به مسابقات جهانی آلمان بودم.

او افزود: “متأسفانه دبیر فدراسیون برای انجام کارهای اعزام تیم ملی به خاطر تجربیاتی که سلیمی برای گرفتن ویزای تیم ملی داشت او را انتخاب کرد تا مراحل انجام کارهای تیم ملی را از طریق سفارت آلمان او انجام دهد.”

آقای سمندر با اشاره به این گفته که “حالا هر کسی برای او بلیت تهیه کرده باید پاسخگوی این اتفاق باشد چرا که بارها و بارها اعلام کرده بودم که سلیمی حق ندارد به همراه تیم ملی به آلمان اعزام شود” آشکارا از مسوولیت قضیه و تقاضای صدور روادید برای سلیمی شانه خالی کرد و به مساله خرید بلیت پرداخت که برای پرواز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا کافی نیست.

او گفت: “محسن آشوری (دبیرکل) به عنوان سرپرست تیم به همراه ملی‌پوشان به مسابقات جهانی رفته بود و این در صورتی است که بنده گفته بودم که نباید سلیمی به مسابقات برود، حالا باید دوستان خودشان جوابگو باشند.”

پیش از سفر به آلمان سایت تابناک نوشت: “معرفی مسعود رهنما و شهرام هروی از سوی فدراسیون کاراته به‌ عنوان کوچ‌های کنار زمین ملی‌پوشان کاراته در رقابت‌های جهانی آلمان، موجب شده تا مربیان تیم ملی کاراته در اردوی مهم این تیم پیش از این رقابت‌ها در گیلان قهر کنند و در تمرینات حاضر نشوند. در این باره، علیرضا سمندر، قهر مربیان تیم ملی را تأیید می‌کند و البته می‌گوید که از این مسأله نگرانی چندانی ندارد”.

این در حالی است که به دنبال ماجراها و کشمکشها در جریان رقابتهای آلمان، حسین روحانی، مربی تیم ایران هم در بازگشت به ایران اعلام کناره گیری کرد و به خبرگزاری فارس با عصبانیت و تندی گفت: “دیگر حتی یک لحظه حاضر نیستم در محیط کثیف کاراته باشم و امیدوارم که منتقدان خیال‌شان راحت شود و دست از سر این رشته بردارند. شرایط بد بود، اما باز هم با آن وجود تیم به مسابقات اعزام شد و همین که اعزام شد جای شکر دارد؛ چرا که قرار نبود اصلا تیم به آلمان اعزام شود.”

او افزود: “رئیس فدراسیون ظاهرا دوست نداشت که ما به همراه تیم ملی به مسابقات اعزام شویم. دلیل آن را نمی ‌دانم به هر حال او مسئول فدراسیون است و چنین تصمیمی را گرفته است.”