مسیر هوایی امن بر فراز ایران

نویسنده
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از افزایش پروازهای بین المللی

پروازهای شرکت های بین المللی از آسمان ایران طی ماه های اخیر به دلیل نا امنی در عراق و اوکراین افزایش چشمگیری داشته است.

ابراهیم شوشتری، معاون سازمان هواپیمایی کشوری ایران، روز چهارشنبه اظهار داشت: “طی شش ماه اخیر پرواز از فراز آسمان ایران به میزان ۳۲ درصد افزایش نشان می دهد.”

او در ادامه افزود: “پس از درخواست شرکت های هوایی برای استفاده از آسمان ایران به دلیل رویدادهای پیش آمده در عراق و اوکراین، ما پنج مسیر هوایی جدید ایجاد کردیم […] ازاین پس ۹۶ مسیر هوایی در آسمان ایران وجود دارد.” آقای شوشتری در ماه اوت گفته بود که پروازهای بین المللی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده.

تنها در روز یکشنبه هفته گذشته، “۱۰۱۵ پرواز از آسمان ایران انجام شده که این رقم در سال گذشته ۵۵۹ پرواز بود” و این بدین معنی است که ترافیک هوایی ایران دو برابر شده است.  بسیاری از شرکت های هوایی بین المللی، ازجمله امارات، ایرفرانس- ک ال ام، دلتا، ویرجین آتلانتیک و یونایتد تصمیم گرفته اند که فضای هوایی عراق را علی رغم اینکه مسیر مستقیم میان اروپا و دوبی می باشد دور بزنند. دلیل این تغییر مسیر، نگرانی های به وجود آمده درخصوص پرتاب موشک به سوی هواپیماهاست.

به دنبال فاجعه پرواز MH17 که در تاریخ ۱۷ ژوئیه مورد اثابت موشک قرار گرفت و بر فراز اوکراین سقوط کرد، آژانس حمل و نقل هوایی وابسته به سازمان ملل تصمیم گرفت بلافاصله واحدی را برای “جمع آوری و انتشار” اطلاعات موثق در زمینه امنیت هوایی و اعلام آن به تمامی شرکت های هواپیمایی تشکیل دهد.

منبع: لوریان لوژور، ۱۵ اکتبر