هشدار خامنه ای در مورد تکفیری ها

نویسنده
فیروزه متین

» در آینده باید با هزینه زیاد آنها را از بین برد

در حالی که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی ست به جریان های تکفیری در ایران و منطقه اشراف کامل دارد، آیت الله خامنه ای در کمتر از ده روز دو بار از وجود این جریان ها و گرایش مسلمانان به آنها ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کشورهای اسلامی برای مقابله با آنها شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در مراسم عید مبعث هم به “گروه های تندرو” اشاره کرده، اما نامی از “تکفیری ها” نبرده بوداما روز گذشته در دیدار با امیر کویت، به صراحت از “خطر جریان های تکفیری” سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری های داخلی، آیت الله خامنه ای در دیدار با امیر کویت که کشورش یکی از بالاترین شهروندان پیوسته به گروه های تکفیری را دارد، گفته است: “متأسفانه برخی کشورهای منطقه متوجه خطری که گروههای تکفیری، در آینده، برای خود آنها ایجاد خواهد کرد نیستند و همچنان در حال حمایت از این گروهها هستند. برخی کشورهای منطقه اکنون با کمک به گروههای تکفیری، از کشتار و جنایات آنها در سوریه و برخی کشورهای دیگر حمایت می کنند اما در آینده نه چندان دور، این گروهها بلای جان همان کشورهای حامی خواهند شد و در نهایت مجبور خواهند بود که با هزینه زیاد، آنها را از بین ببرند”.

منظور او از “برخی کشورها” مشخصا عربستان سعودی است که رسانه های داخلی، آن را عامل تکثیر گروه های تندروی اسلامی در منطقه معرفی می کنند و معتقدند این نیروها با حمایت مالی عربستان و قطر در سوریه بر علیه منافع ایران در حال جنگ اند.

هفته گذشته نیز آیت الله خامنه ای در دیدار با مسئولان اجرایی حکومت، نگرانی اش از گروه های افراطی اسلامی را اینچنین مطرح کرده بود: “نداشتن نگاه صحیح و درک عمیق از تعالیم اسلام و مفاهیم قرآنی باعث شده است که امروز عده ای به نام اسلام، به مسلمانان ظلم و آنان را قتل عام کنند و حتی در کشوری آفریقایی، به نام اسلام، دختران بیگناه را بربایند. امروز دشمنان به مقابله علنی با اسلام روی آورده اند و مهمترین وسیله آنها، ایجاد اختلاف های عقیدتی و جنگ شیعه و سنی است که اگر نیروی خرد و اندیشه بکارگرفته شود، می توان دست دشمن و انگیزه های او را دید و در مسیر اهداف بدخواهان اسلام قرار نگرفت. انتظار از ملتهای مسلمان به ویژه زبدگان و نخبگان امت اسلامی این است که با تدبر و بصیرت، شناخت صحیحی از جبهه دشمنان امت اسلامی پیدا کنند و این حقایق روشن را بخوبی متوجه شوند”.

او به گروه تکفیری “بوکوحرام” اشاره کرده و افزوده بود: “امروز عده‌ای در آفریقا به خاطر مسلمان بودن مورد ظلم قرار می‌گیرند و عده‌ای به اسم اسلام دختران مردم را می‌دزدند. این برای این است که پیام اسلام درست جا نیفتاده است”.

تاکید مکرر آیت الله خامنه ای بر نگرانی از افزایش گروه های تکفیری در حالیست که همزمان با اظهارات وی، محمود علوی وزیر اطلاعات در سخنانی گفته است: “وزارت اطلاعات اشراف کامل اطلاعاتی بر فعالیت‌های گروه‌های تکفیری دارد و تاکنون نیز نسبت به فعالیت آنان هوشیارانه عمل کرده است‌. وزارت اطلاعات همانند گذشته با دشمنان این آب و خاک به شدت برخورد خواهد کرد”.

غلامحسین محسنی اژه ای هم از وجود نیروهای تکفیری در ایران خبر داده و گفته است: “دستورات لازم به دستگاه‌های امنیتی داده شده تا مانع ورود این افراد به کشور شوند، البته در این زمینه چند نفری نیز بازداشت شده‌اند”.

گفتنی ست، پس از ماجرای گروگانگیری در زاهدان، نماینده اداره اطلاعات گیلان هم از “دستگیری سرگروه تکفیری‌ها در گیلان” خبر داده بود.

او گفته: “نظام جمهوری اسلامی ایران اکنون یکی از بهترین دوران امنیت را سپری می‌کند. البته امنیت کنونی، نیروها را از انجام ماموریت‌ها غافل نمی‌کند. دشمن علیه نظام اسلامی در حال طراحی نقشه‌های خود است. موضوع‌های امنیتی در گیلان تحت کنترل است. سرگروه تکفیری‌ها در گیلان دستگیر شده و نگرانی‌ها و دغدغه‌های گروه‌های امنیتی در استان برطرف شده است. ”