بهداری زندان اوین پزشک ندارد

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

قرار بازداشت بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به قرار وثیقه تبدیل شد؛ همزمان بسته بودن بهداری زندان اوین، به نگرانی ها درباره زندانیانی که وضعیت جسمانی مساعدی ندارند دامن زده است.

دادگاه بدرالسادات مفیدی که قرار بود روز گذشته برگزار شود علیرغم انتقال خانم مفیدی از زندان به دادگاه انقلاب برگزار نشد و به تعویق افتاد. دادگاه این روزنامه نگار روز سه شنبه برگزار می شود اما روز گذشته قاضی پیرعباسی، رئیس شعبه 26 دادگاه انقلاب با تبدیل قرار خانم مفیدی موافقت و برای او قرار وثیقه صد میلیون تومانی صادر کرد.

همزمان بر اساس گزارش خبرنگاران “روز” بهداری زندان اوین که از روز چهارشنبه تعطیل شده بود روز گذشته باز شده اما به زندانیانی که وضعیت جسمی مساعدی نداشته و خواهان دکتر شده بودند گفته شده است: “دکتر نداریم”!

همچنین به زندانیان گفته اند: “هر کسی با برانکارد آمد او را به بیمارستان منتقل میکنیم و در غیر این صورت فعلا دکتر نداریم”!

براساس گزارش خانواده های زندانیان، از دادن دارو به زندانیان نیز خودداری و گفته می شود تا دکتر نباشد نمی توانیم دارو بدهیم؛امری که نگرانی بسیاری از خانواده ها را به دنبال داشته است.

بهاره هدایت از جمله زندانیان سیاسی است که وضعیت جسمی وخیمی دارد. امین احمدیان، همسر بهاره هدایت با ابراز نگرانی از وضعیت همسرش به “روز” گفت: “بهار تلفن که میکند فقط سرفه می شنوم.  چند روز پیش که سرما خورده بود و اکنون چشم ها و  ریه هایش عفونت کرده. من به شدت نگران وضعیت او هستم.”

وی می افزاید: “ماهی یکبار چشم پزشک به بهداری زندان اوین سر میزند و با توجه به عفونت چشمان بهاره نگران او هستم؛ از سوی دیگر اکنون که می گویند دکتر ندارند عفونت ریه های بهاره و سرفه های او به شدت نگران کننده است.”

حامد روحی نژاد، نیز در وضعیت جسمانی خطرناکی به سر می برد و بسته بودن بهداری اوین و نبود دکتر و عدم اعزام او به بیمارستان، نگرانی ها را درباره این زندانی سیاسی تشدید کرده است.

حامد روحی نژاد که از 14 خرداد در زندان به سر می برد به بیماری ام اس مبتلا است. براساس گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این زندانی سیاسی، در پی تشدید بیماری اسکلروز چندگانه ( ام. اس.) دچار حمله شده و وضعیت جسمانی وی رو به وخامت نهاده، به شکلی که بینایی چشم راست او به شدت کاهش یافته است.

 

اعظم ویسمه و محبوبه خوانساری در انفرادی

اعظم ویسمه و محبوبه خوانساری، دو روزنامه نگاری که هفته گذشته بازداشت شدند همچنان در سلول های انفرادی بند 209 زندان اوین به سر می برند.

به گزارش “روز” تاکنون درباره اتهام یا اتهامات انتسابی این دو روزنامه نگار، هیچ گونه پاسخی به خانواده های آنها داده نشده است. آنها تاکنون دو بار با خانواده های خود تماس داشته اند؛ این تماس ها تنها در حد احوالپرسی بوده و هیچ حرفی از وضعیت، بازجویی ها و اتهامات مطرح نشده است.

 

فضای امنیتی بند 350

افزایش فضای امنیتی در بند 350 زندان اوین که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی بعد از انتخابات درآن  نگهداری می شوند، از دیگر خبرهای مهم دیروز بود.

به گزارش سایت کلمه مسئولان بند 350 زندان اوین که باید همچون دیگر بندهای زندان اوین، شرایط بند عمومی را برای زندانیان ایجاد کنند و از خانواده های زندانیان کتاب و لباس بپذیرند و یا امکان تماس تلفنی راحت را برای زندانیانی که همگی دوران بازجویی شان  سپری  شده، فراهم کنند، فضا را هر روز تنگ تر و امنیتی تر می کنند.

شرایط امنیتی این بند، بخصوص بعد از اعدام فرهاد وکیلی، زندانی کرد که در همین بند زندانی بود تشدید شده است.مسئولان زندان از ورود هر گونه کتاب، شعر یا رمان، جلوگیری می کنند و نظارت بیشتری بر تلفن های زندانیان دارند.

با اینکه بر خلاف همه بندهای عمومی زندان اوین، زندانیان این بند روزانه حق دارند  فقط یک یا دو دقیقه با خانواده هایشان صحبت کنند اما باز هم مسئولان بر تلفن های آنها نظارت بیشتری می کنند.

خانواده های زندانیان  این بند  نیز نسبت به اینگونه برخوردها با فرزندان شان که بیشتر شان حکم گرفته  و دوران حبس شان را سپری می کنند، اعتراض دارند.

مسئولان بند  ۳۵۰ برگزاری هر نوع مراسمی برای فرهاد وکیلی در این بند را ممنوع اعلام کرده بودند اما زندانیان چند روز پس از اعدام وکیلی برای وی مجلس یادبودی برقرار کردند و یک زندانی فلسطینی به قرائت یک سوره بلند قرآن در این مراسم پرداخت.

بعد از برگزاری این مراسم بود که تعدادی از زندانیان حوادث پس از انتخابات،  به انفرادی فرستاده  و تعدادی نیز به زندان رجایی شهر منتقل شدند.داود سلیمانی، عیسی سحرخیز، رسول بداغی و رضا رفیعی فرو شان از جمله این زندانیان هستند که به خاطر حضور در مراسم فاتحه خوانی برای فرهاد وکیلی به رجایی شهر منتقل شده اند.

 

اکبر اجدادی آزاد می شود

اکبر اجدادی از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات به زودی آزاد می شود.

به گزارش کلمه، اجدادی ۲۰ ساله که ششم تیر ماه سال گذشته در محل کارش در سعادت آباد دستگیر شده بود به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۲۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد و حالا با گذراندن نزدیک به یک سال از محکومیتش در انتظار آزادی از زندان است.

اکبر اجدادی تنها نان آور خانواده اش بود، به همین علت  پس از دستگیری او خانواده اش با مشکلات مالی فراوانی روبرو شده اند. خانواده اجدادی در قیام دشت ورامین زندگی می کنند.

چندی پیش نیز مهدیه اجدادی، خواهر نوجوان اکبر به مناسبت روز کارگر نامه ای به دادستان نوشت. او در این نامه از دادستان خواست تا برادرش را که تنها نان آور خانواده است آزاد کنند.

 

برائت ارسلان ابدی از اتهام محاربه

وکیل مدافع ارسلان ابدی گفت که حکم برائت موکلش از اتهام محاربه و فساد فی‌الارض ابلاغ شده است.

به گزارش فارس، فرزام اردلان، وکیل ارسلان ابدی یکی از متهمان وقایع روز عاشورا با اعلام ابلاغ حکم برائت موکلش از اتهام محاربه و فساد فی‌الارض اظهار داشت:‌ “دادسرا درباره موکلم به استناد به دلایلی که از نظر ما منطبق با مسئله نبود، تقاضای حکم محاربه و فساد فی‌الارض کرده بود.”

وی افزود: “در جلسه شعبه ۱۵ از موکلم دفاع کردم و ریاست محترم نیز دلایل دادسرا برای اتهام محاربه را نپذیرفت و حکم برائت از اتهام محاربه و فساد فی‌الارض را صادر کرد و موکلم طی این حکم از این اتهامات مبری شد.”

وکیل ارسلان ابدی درباره سایر اتهامات موکلش خاطرنشان کرد:” برای سایر اتهامات موکلم رأی به حبس سنگینی دادند که در مورد آن نیز تجدیدنظرخواهی کردیم و امیدواریم در مرحله تجدیدنظرخواهی مورد توجه قرار بگیرد.”

 

اعدام قریب الوقوع 26 زندانی

محمد مصطفایی در وب سایت شخصی خود از انتقال 26 زندانی محکوم به اعدام، به قرنطینه زندان قزل‌حصار و اجرای قریب الوقوع حکم اعدام آنها خبر داده است.

این وکیل دادگستری روز گذشته به نقل از یکی از موکلینش گزارش داد که این ۲۶ زندانی، متهم به حمل مواد مخدربوده و اسامی برخی از آنان بدین شرح است: محمد جعفری، محمد آذرفام، باقر امینی، محمد مرادی، نادر آذرنوش و سلطان‌آبادی.

احکام بسیاری از این متهمان، از سوی قاضی حسینی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب صادر شده است.

لازم به ذکر است بسیاری از این متهمان، درخواست عفو و بخشودگی خود را ارائه کرده بودند، اما این درخواست مورد موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی قرار نگرفته است. برخی از این متهمان برای اولین بار مرتکب جرم شده‌اند.

مصطفایی در مورد اعدام قریب الوقوع این ۲۶ شهروند در سایت شخصی خود نوشته است: “کمیسیون عفو و بخشودگی می‌تواند به راحتی از جان این عده از محکومان بگذرد و به نظر می‌رسد مصلحت نیز در این است که حکم هیچ یک از محکومین به اعدام اجرا نگردد چرا که لطماتی که اجرای حکم این عده از افراد به کشور وارد می‌سازد بسیار زیاد است و باعث می‌شود وجهه کشورمان در سطح بین الملل مخدوش گردد… تجربه نشان داده است که اجرای حکم اعدام روش مناسبی برای پیش گیری از وقوع جرم نیست. می‌بایست برای کاهش جرم از روش‌های علمی و جرم‌شناسانه استفاده کرد.”

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که تنها در دو هفته اخیر بیش از 15 نفر در شهرهای مختلف کشور به چوبه های دار سپرده شده اند.