خوشحال‌های ایرانی دستگیر شدند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» بازداشت و اعتراف‌گیری ضربتی از جوانان کلیپ‌ساز

“ظرف دو ساعت شناسایی شده و بعد از ۶ ساعت همگی دستگیر شدند: “این توصیفی است که فرمانده پلیس تهران از دستگیری تعدادی جوان ارائه کرده است؛ جوانانی که در یک فراخوان جهانی شرکت کرده و کلیپی با موضوع شادی ساخته بودند. احتمالا آنها اگر می‌دانستند بابت یک کلیپ پنج دقیقه‌ای دستگیر و پشت به دوربین برنامه “بیست و سی” مجبور به اعتراف و ابراز ندامت خواهند شد، در پایان این کلیپ، نام خود را ذکر نمی‌کردند. در این صورت سردار ساجدی‌نیا هم نمی‌توانست رکورد شناسایی و دستگیری ۶ جوان هنرمند، قاطعیت و سرعت عمل پلیس را به رخ بکشد.

 

از جریحه‌دار کردن عفت عمومی تا اعتراف به اقدامات مجرمانه

ندا، بردیا، رهام، ریحانه، سپیده، افشین، سیاوش و سینا دست‌اندرکاران ساخت نسخه ایرانی کلیپ HAPPY(خوشحال) هستند که توسط فردی با نام مستعار SOL کارگردانی شده است. نسخه اصلی کلیپ “خوشحال” توسط فارل ویلیامز، خواننده آمریکایی به بازار ارائه شد و فراخوانی جهانی برای بازخوانی این ترانه و ساخت کلیپ شکل گرفت. در نسخه اصلی مردم شهر در خیابان‌ها و محل زندگی خود به رقص و شادی می‌پردازند. مسلمانان بریتانیا هم با الهام از این کلیپ، ویدئویی از رقص و شادی خود تهیه کرده بودند که با استقبال مواجه شد. اما نسخه ایرانی که می‌خواست پیام شاد بودن مردم ایران را برساند، به دلیل محدودیت‌های پوشش و ممنوعیت رقص در اماکن عمومی، بالای پشت بام و در داخل خانه فیلمبرداری شد. البته پس از ارائه این نسخه، چند کلیپ ایرانی دیگر هم تهیه و منتشر شد که به لحاظ حضور در فضاهای باز جسورانه‌تر بود اما نسخه اول معروف‌تر شد اما در نهایت سازندگانش دستگیر شدند.

در گزارش تلویزیونی که از بازداشت‌شدگان تهیه شده، گزارشگر برنامه امنیتی “بیست و سی” شبکه دوم سیما آنها را جوانانی معرفی می‌کند که می‌خواستند هنرپیشه بشوند اما سر از ناکجاآباد درآوردند. همچنین بریده‌هایی از اظهارات جوانان دستگیر شده پخش می‌شود که می‌گویند قرار نبوده این کلیپ پخش بشود و فقط برای شادی خودشان بوده است. وقتی هم که پخش شده با تهیه کننده کلیپ تماس گرفته‌اند اما او پاسخ تلفن را نداده است.

در انتهای گزارش هم گزارشگر از سردار سرتیپ ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ می‌خواهد تا به آنهایی که جوان‌ها را اغفال می‌کنند تذکر بدهد! رییس پلیس تهران هم برای دومین بار با به رخ کشیدن زمان کوتاه شناسایی و دستگیری این افراد، می‌گوید که اقدامات این چنینی حتما شناسایی شده و با آنها برخورد می‌شود.

سردار ساجدی‌نیا مصاحبه‌ای هم با ایسنا داشته و عنوان کرده که “متهمان سه پسر و سه دختر هستند. آنان ضمن اعتراف به اقدامات مجرمانه خود بیان کردند ما توسط یک زن(از دستگیر شدگان) و یک مرد اغفال شدیم و آنان با وعده خوانندگی و هنرپیشه شدن ما را مجاب به انجام این کار کردند. ضمن اینکه بدون اجازه ما تصاویر را در شبکه‌های مجازی پخش کردند.”

به گفته او “در آخرین مرحله از عملیات پلیس”،عامل اصلی هم که س.س نام دارد، دستگیر شده است. این مقام پلیس، ویدئوی تهیه شده را “کلیپ مبتذلی” دانسته که “باعث جریحه‌دار شدن عفت عمومی” شده و هشدار داده است: “جوانان عزیز نباید در دام افراد سودجو و شیادی که با قول‌های واهی قصد اغفال آنان را دارند، بیفتند و مطمئن باشند که پلیس خدمتگزار در کمترین زمان ممکن با این گونه مجرمین برخورد خواهد کرد.”

 

 

وعده روحانی و امیدواری جوانان خوشحال

توضیحات کوتاه سازندگان خوشحالی ایرانی در پایان کلیپی که اکنون در یوتوب قابل دسترسی نیست(لینک نسخه کپی)، خبر می‌داد که آن را در هشت ساعت و با گوشی آیفون ساخته‌اند.این جوانان آن را بهانه‌ای برای شاد بودن معرفی کرده و گفته بودند از هر ثانیه ساختنش لذت برده‌اند. همچنین در فیلم ابراز امیدواری شده بود که تماشای آن بتواند لبخند را به لب‌های بینندگان بیاورد.

حالا کاربران ایرانی فضای مجازی نگران وضعیت آنها هستند و با راه‌اندازی هشتگ freehappyiranians پیگیر سرنوشت خوشحال‌های ایرانی هستند. از جمله پرکاربردترین جملاتی که با این هشتگ منتشر شده، اشاره به وعده‌ای از حسن روحانی است. او در نخستین سخنرانی‌اش به عنوان رییس‌جمهور گفته بود که “شادی و نشاط حق مردم است. خیلی سختگیری نکنیم. مردم خودشان اخلاقمدار هستند.”

ندا یکی از دست‌اندرکاران کلیپ ایرانی خوشحال پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود که “دلمان می‌خواست کاری انجام دهیم و به دنیا نشان بدهیم که جوانان ایرانی با همه‌ سختی‌هایی که گرفتارش هستند، لحظه‌ها و دقیقه‌های شاد را هم تجربه می‌کنند.”

او عنوان کرده بود که برای “حفظ شئونات اسلامی”، از کلاه‌گیس و لباس‌های پوشیده استفاده شد اما وقتی حاصل کار را به خانواده‌هایشان نشان دادند، “نگران شدند که نکند با توجه به شرایط فعلی، اتفاقی برای‌مان بیفتد.”

ندا که اکنون در بازداشت به سر می‌برد و مجبور شده تا بگوید فریب خورده و اغفال شده، نگاه امیدوارانه‌ای به آینده داشت: “ما می‌خواهیم فقط حرف بزنیم و به دنیا بگوییم ایران جای بهتری است، جوانان ایرانی با همه‌ فشارها خوشحالند و با روحیه برای بهتر شدن وضعیت‌ خود تلاش می‌کنند. آن‌ها بلدند شادی کنند؛ مثل همه‌ مردم دنیا.”

نسخه ایرانی خوشحال تنها در سه روز اول ۳۰ هزار بازدیدکننده داشت و خبر ساخت و انتشارش به رسانه‌های خارجی هم راه پیدا کرد.حالا هم خبر عاقبت خوشحالان ایرانی، به مطبوعات جهانی راه پیدا کرده است.