فرود اجباری چهارهمین هواپیما در عراق

نویسنده
نیما فرح آبادی

» با فشار آمریکا صورت گرفت

چهار روز پس از فرود اجباری یک هواپیمای ایرانی در فرودگاه بغداد و بازرسی از آن، عراق برای چهارمین بار یک هواپیمای دیگر را که عازم سوریه بود به زمین نشاند و آن را بازرسی کرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری عراق اعلام کرد که روز دوشنبه، یک روز پس از بازرسی از یک هواپیمای سوری که از مسکو راهی دمشق بود، مجددا از یک هواپیمای باری جمهوری اسلامی به مقصد سوریه بازرسی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناصر بندر افزود که “در این بازرسی هیچ‌گونه اقلام ممنوعه مشاهده نشده است.”

در پی اعلام بغداد مبنی بر تشدید اقدامات بازرسی از هواپیماهایی که به مقصد سوریه پرواز می‌کنند، این چهارمین بار است که هواپیمایی مجبور به نشستن در فرودگاه بغداد می شود.

مسئولان عراقی عصر چهارشنبه گذشته نیز از یک هواپیمای باربری جمهوری اسلامی که به مقصد سوریه در پرواز بود، خواستند تا جهت بازرسی در فرودگاه به زمین بنشیند.

ناصر بندر در آن زمان نیز بیان کرد که تیم بازرسی هیچ “وسیله ممنوعه‌ای” را در هواپیمای تحت بازرسی نیافته است.

از آن جایی که بار این هواپیما تنها اجناس غیرنظامی بوده مقام‌های عراقی به آن اجازه داده‌اند که از آسمان این کشور به سوریه پرواز کند.

ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از دولت ها می‌گویند جمهوری اسلامی از هواپیماهایی که به عنوان ارسال کمک‌ انسان‌دوستانه به سوریه می‌فرستد برای رساندن سلاح به حکومت بشار اسد، که درگیر جنگی با مخالفان است، استفاده می‌کند.

به دنبال درخواست های مکرر ایالات متحده از عراق، این کشور مدتی است بازرسی هواپیماهای ایرانی را از سر گرفته است.

بازرسی این هواپیماها اعتراض مقامات جمهوری اسلامی به عملکرد عراق را برانگیخته است. با این حال به گفته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، جمهوری اسلامی به ارسال “کمک‌های انسان‌دوستانه” به سوریه ادامه خواهد داد.

جمهوری اسلامی از آغاز بحران سوریه به حمایت جدی از بشار اسد پرداخته اما حضور نظامی خود در مناقشه سوریه را رد کرده است.

به گفته مقامات عراقی، این کشور از ماه اکتبر سال گذشته (حدود شش ماه پیش) تا هفته گذشته هیچ هواپیمای ایرانی را بازرسی نکرده بود.

بازرسی از این هواپیماها در پاییز سال گذشته ناخشنودی جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و سخنگوی وزارت خارجه این کار را “عملی غیردوستانه” از سوی عراق توصیف کرد.

به نظر می رسد که پس از هشدارهای مکرر جمهوری اسلامی در آن زمان، عراق بازرسی از هواپیماهای ایرانی را متوقف کرد.

با این همه آمریکا طی این مدت بارها از عراق خواسته است این بازرسی ها را از سر بگیرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در اولین روزهای سال جاری خورشیدی از عراق به دلیل آنکه نظارت کافی بر هواپیماهای ایرانی ندارد، انتقاد کرده بود.آمریکا از عراق خواسته است تا هواپیماهای ایرانی را بدون برنامه ریزی قبلی بازرسی کند.

بیش از دو سال از آغاز اعتراضات در سوریه علیه دولت بشار و حکومت حزب بعث می گذرد و در این مدت بیشتر از ۷۰ هزار نفر بر اثر جنگ داخلی در این کشور کشته و صدها هزار نفر نیز آواره شده اند.

دولت های مخالف اسد و اپوزیسیون سوریه بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که سپاه پاسداران با استفاده از هواپیماهای غیرنظامی و عبور از فضای هوایی عراق به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای ارتش سوریه مبادرت کرده است. نیروی قدس سپاه پاسداران نیز متهم شده است که از این طریق به اعزام نیروهای خود اقدام می‌کند.