خبر نداریم؛ نگرانیم

لیلا طیری
لیلا طیری

» همسر نسرین ستوده در مصاحبه با روز

در حالیکه برخی سایت ها از بازجویی های شبانه و شکنجه نسرین ستوده “تا حدی که فریاد های او  در نیمه های شب در بند 209 شنیده می شود” خبر می دهند، خانواده این حقوقدان در بی خبری مطلق نسبت به وضعیت جسمی و روحی او به سر می برند.رضا خندان، همسر نسرین ستوده در این زمینه به “روز” می گوید بعد از تماس کوتاه همسرش که خبر از اعتصاب غذا داده بود هیچ خبری از وضعیت روحی، جسمی و شرایط نگهداری او ندارد و خبرهای منتشر شده در خصوص وضعیت خانم ستوده بر نگرانی های خانواده او افزوده است.

نسرین ستوده، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که وکالت عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی، شیرین عبادی و تعدادی از فعالان مدنی، مطبوعاتی و سیاسی را به همراه وکالت خانواده های میثم عبادی و احمد نجاتی کارگر، دو تن از جان باختگان اعتراضات سال گذشته بر عهده دارد. او 13 شهریور و در پی دریافت احضاریه به دادسرای اوین مراجعه کرد و تاکنون تنها دو تماس تلفنی کوتاه با خانواده اش داشته است.

 

بی خبری مطلق

آقای خندان در مصاحبه با “روز” درباره آخرین وضعیت همسرش می گوید: از خانم ستوده غیر از تلفن کوتاهی که ده روز پیش و تنها چند ثانیه بود هیچ خبری نداریم و از شرایط جسمی، روحی و شرایط نگهداری او کاملا بی خبر هستیم.

آخرین خبر از خانم ستوده مربوط به 14 مهرماه است که همسر او به “روز” گفته بود: “ساعت 2 بعد از ظهر همسرم طی یک تماس کوتاه 3 ثانیه ای تنها توانست بگوید که از روز سوم مهرماه دست به اعتصاب غذا زده است. پشت سر این جمله  و پس از ادای کلمه «تهدید»، بلافاصله تماس تلفنی وی قطع شد”.

و اکنون آقای خندان با ابراز نگرانی از وضعیت همسرش می گوید: “از نظر ما اعتصاب غذای خانم ستوده همچنان ادامه دارد مگر اینکه عکس آن ثابت شود و میدانم تا وقتی که اجازه تماس یا ملاقات به او بدهند اعتصاب غذا را ادامه خواهد داد.”

از همسر خانم ستوده درباره اخباری که در خصوص شکنجه این حقوقدان در برخی سایت ها منتشر شده می پرسم. می گوید: “شب گذشته ساعت حدود 12 بود که من هم این خبر را در اینترنت دیدم نه می توانم آن را تایید کنم و نه تکذیب چون واقعا هیچ خبری از وضعیت خانم ستوده ندارم.”

به گفته آقای خندان “برای تایید و تکذیب این اخبار، راه ساده ای وجود داردو آن هم اینکه به خانواده و وکلااجازه ملاقات با خانم ستوده را بدهند تا معلوم شود وضعیت ایشان به چه نحوی است.”

او می گوید: “ما دسترسی به کسانی که چنین اخباری رامنتشر کرده اند نداریم؛ اگر هم خبر واقعی باشد شاید نخواهند بگویند که چگونه و از چه منابعی از داخل زندان این اخبار را کسب کرده اند، اما به دادگاه و قوه قضائیه دسترسی داریم و نباید راه دوری برویم و دور خودمان بچرخیم. دادگاه در همین چند قدمی ما است. اراده کنند می توانند به ما ملاقات بدهند یا بگذارند که خانم ستوده با ما تماس بگیرد تا هم ما و هم دیگران از نگرانی در بیاییم.”

روز گذشته وکیل خانم ستوده به دادسرا مراجعه کرده ولی امکان ملاقات با بازپرس پرونده موکلش را نیافته است. در خصوص آخرین وضعیت پرونده این حقوقدان از همسرش می پرسم.

 

پایان تحقیقات

آقای خندان می گوید: “خانم ستوده در حالی در بند 209 زندان اوین و بدون هیچ تماسی با خانواده به سر می برد که شنبه گذشته بازپرس پرونده درباره ایشان اظهار نظر کرده است. این بدین معناست که بازپرسی و تحقیقات خانم ستوده تمام شده و یا باید آزاد شود و یا در بدترین حالت به بند عمومی منتقل شود. اما علیرغم اتمام تحقیقات و اظهارنظر بازپرس، خانم ستوده همچنان بلاتکلیف است و ما نیز بی خبر هستیم و وضعیت ایشان بدتر هم شده است.”

همسر خانم ستوده با ابراز بی اطلاعی از نوع اظهارنظر بازپرس پرونده همسرش می گوید: “وکلای خانم ستوده می گویند تا زمانی که دادیار اظهارنظر یا دادستان در این مورد نظر نهایی نداده اند، به ما اعلام نمی کنند اما قانونا برای این نظر نهایی 5 روز فرصت است و این در حالی است که الان بیش از 8 روز از این مساله گذشته و هیچ اطلاعی به ما داده نشده است.”

وی می افزاید: “من که مراجعه میکنم می گویند تو در این پرونده هیچ سمتی نداری و باید وکیلش بیاید. وکیل خانم ستوده هم روز گذشته دوبار مراجعه کرده اما موفق به دیدار با بازپرس پرونده نشده است.”

در احضاریه خانم ستوده “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام” به عنوان اتهامات این وکیل دادگستری ذکر شده بود. از آقای خندان درباره مصادیق و مستندات این اتهامات می پرسم. می گوید:“غیر از همان که در احضاریه نوشته بودند هیچ چیزی به من و وکلا اعلام نکرده اند و نمیدانیم که مصادیق چیست. وکلا هم در بازپرسی حضور نداشتند و طبیعی است که بی خبر باشند.”

آقای خندان می گوید: “این شرایط واقعا غیر قابل تحمل است؛ تنها درخواست ما این است که طبق قانون با خانم ستوده رفتار کنند. ایشان یک متهم است که متهم عادی هم نیست. یعنی شرایط بازداشت و محاکمه وکیل و قاضی با افراد دیگر متفاوت است و در قانون از شرایط ویژه ای برخورد ار است. باید حتما کانون وکلا را در جریان بگذارند که در خصوص خانم ستوده اینکار را نکردند و هیچ یک از مراحل قانونی طی نشد. از طرفی با توجه به اینکه مراحل تحقیقات پایان یافته باید هر چه سریع تر ایشان را آزاد کنند و اگر تشخیص داده اند که او مجرم است می توانند دادگاهی کنند و تا زمان دادگاه بگذارند در کنار فرزندانش باشد.”

همسر خانم ستوده اضافه میکند: “اولین کار این است که امکان تماس و ملاقات خانم ستوده با ما و وکلایش را برقرار کنند و وضعیت اعتصاب غذایش مشخص شود؛ چون ایشان به دلیل قطع تماس هایشان اعتصاب غذا کرده اند و در مرحله بعدی خواسته ما آزادی ایشان است.”

آقای خندان بعد از بازداشت همسرش و به دلیل مصاحبه هایی که در خصوص وضعیت او انجام داده بود به دادسرای اوین احضار شده و از او خواسته بودند مصاحبه نکند. در این زمینه می پرسم که آیا این فشارها ادامه دارد؟

همسر خانم ستوده پاسخ میدهد: “بعد از آن احضاریه و مراجعه من به دادسرا، مورد جدیدی پیش نیامده است. در مقطعی که من احضار شده بودم، وکیل خانم ستوده نیز ابتدا به صورت تلفنی و سپس وقتی برای پی گیری پرونده رفته بود به صورت شفاهی تهدید شده بود که مصاحبه نکند اما بعد از ان چیزی به من نگفته که آیا این روند ادامه داشته یا نه.”

 

حمایت ها از نسرین ستوده

نگرانی ها در خصوص وضعیت خانم ستوده در حالی بالا گرفته است که کانون وکلای دادگستری در نامه ای خطاب به او خواسته به اعتصاب غذایش پایان دهد.

همزمان عیسی سحرخیز، منصور اسانلو، رسول بداغی و  حشمت‌‌الله طبرزدی، 4 زندانی سیاسی که در زندان رجایی شهر به سر می برند،  در نامه ای خطاب به خانم ستوده، ضمن تاکید بر اینکه “ایران در راه آزادی‌خواهی، به مبارزی همچون نسرین ستوده نیاز دارد”، از او خواسته اند به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

رادیو فردا نیز خبر داده است که واسلاو هاول، رییس جمهور پیشین چک  در همایش بین‌المللی “فوروم 2000” با پشتیبانی از خانم ستوده، خواهان آزادی فوری او شده است.