دومین وزیر احمدی نژاد هم لب گشود

نویسنده
فیروزه متین

» وحید دستگردی: دیدم چطور فردی نادرست کار می کند

یک هفته پس از افشاگری پرویز کاظمی، وزیر رفاه کابینه محمود احمدی نژاد بر علیه وی،حالا نوبت به مرضیه وحید دستجردی رسید تا از “پرخاشگری” و “بی برنامه گی” او، آنهم در یک برنامه زنده تلویزونی سخن بگوید.

بر اساس این گزارش، این چندمین بار طی هفته های اخیر است که وزرای مغضوب احمدی نژاد علیه وی موضع گیری تند می کنند و با وجود این، او تا کنون از هرگونه تکذیب و یا ارائه پاسخ به آنها خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش، تفاوت اظهارات دستجردی با دیگر وزرای مغضوب احمدی نژاد، طرح آنها در یک برنامه زنده تلویزیونی بوده است. چرا که تا پیش از این تمامی افشاگری ها از جمله حیدر مصلحی، پرویز کاظمی، محسنی اژه ای، مصطفی پور محمدی و حسین صفار هرندی نکته های خود را در نشریات چاپی بیان کرده اند.

بر اساس این گزارش، مرضیه وحید دستجردی که در سال ۹۱، دعوای او با کابینه ای که از اعضای اش بود به سطح رسانه ها نیز کشید و سرانجام از سوی محمود احمدی نژاد بدون اطلاع قبلی برکنار شد، علت اصلی جدال اش با احمدی نژاد را “پرخاشگری” دانسته و فاش کرده که او به جای واردات دارو، “دسته بیل” وارد کرده است.

او در برنامه ای موسوم به “شناسنامه” گفته است: “متأسفانه مسائلی وجود داشت و در دولت دهم دخالت‌هایی صورت می‌گرفت. بعضی از روسای دانشگاه‌هایی که بنده حکم سرپرستی به آنان می‌دادم باید پس از گذشت سه ماه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رییس می شدند اما بعضی ها ۱۶ تا ۱۹ ماه سرپرست بودند یعنی ریاست آنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نمی‌شد مگر اینکه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور نداشته و ریاست آن شورا بر عهده شخص دیگری باشد. ما در غیاب ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع ریاست سرپرستان برای برخی دانشگاه‌ها را مطرح می‌کردیم. برخی از این افراد با من تماس می‌گرفتند که آبروی ما ریخته شده که چرا حکم تو را سرپرست زده‌اند و بنده نیز می‌گفتم گرفتاریم و صبر کنید و حتی به آنها نمی‌گفتم که سست شوند و بالاخره از فرصتی استفاده می‌کردیم و حکم ریاست آنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی را به تصویب می‌رساندیم اما در بعضی موارد اینگونه نبود و فشار و گرفتاری بسیار شدید که عواقب و اثرات سوء آن نیز خیلی زیاد بود”.

وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که “آیا علت علنی کردن انتقادات به سیاست ارزی و بهداشتی دولت به دلیل احتمال برکناری خودتان بود” هم گفته “در مورد بودجه سلامت و وقتی هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود در مجلس لابی می‌کردیم چرا که مجلس جای لابی است و ما هم می‌خواستیم سهم سلامت را از هدفمندی بگیریم اما به خاطر دارم که رئیس جمهور با من تماس گرفتند و با صدای بلند پرخاش کردند که معاونان شما در مجلس چه می‌کنند و فلانی و فلانی که هستند و چرا آن‌جا هستند و بنده نیز آنقدر عصبانی شدم و پرخاشگرایانه گفتم که چطور افراد فلان وزارتخانه که فلانی وزیرش است می‌توانند بروند لابی کنند اما وزارت بهداشت که وظیفه‌اش تامین سلامت مردم است نمی‌تواند؟ وقتی وارد ستاد تدابیر ویژه دولت شدم دیدم که وضع ارز به شدت وخیم است بنابراین به دوستانم گفتم به شدت به دنبال ارز برای تامین دارو باشید چراکه نیازمند ۲ و نیم میلیارد دلار برای مسائل پزشکی بودیم اما از این میزان فقط ۴۱ و نیم میلیون دلار به مسائل دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت در حالی که ارز برای لوازم پزشکی هزینه شده بود و همین امر خونم را به جوش آورد. به این نتیجه رسیدم که اگر این موضوع را علنی نکنم از هیچ راهی نمی توان ارز دارو را تامین کرد چون هرچه در جلسات علنی می گفتم تذکر می دادند آقای فلان ارز دهد اما من می گفتم ارزی به ما نمی دهند و لوازم آرایشی ارز اختصاصی دارد اما در اولویت بندی وزارت صنعت، تجهیزات پزشکی اولویت هشتم. خوراک سگ و دسته بیل اولویت سوم و چهارم. من اینها را مرتب به آقایان گزارش دادم اما آنها به این نتیجه رسیدند بنده را عزل کنند و بعد در روزنامه های دولتی خود نوشتند که وزارت بهداشت ارز دارو را برای واردات لوازم آرایشی استفاده کرده است و اینجا بود که واقعا دیدم چقدر فردی نادرست کار می‌کند. بنده دیدم تنها چیزی که آقایان از آن وحشت دارند افکار عمومی است و بنده نیز آن مسائل را به خاطر مردم و سلامت آنان و در مقابل تهمت ها و افزاط ها علنی کردم تا بتوان ارز بگیرم که جواب هم داد”.

او درباره عزل خود و نحوه اطلاع از آن هم می گوید: “من هر روز تقریباً حدس می‌زدم و از ۳ ماه قبل منتظر بودم.به مسئول دفتر سفارش کردم سایت دولت را چک کند و به من خبر بدهد، آقای تقی‌پور هم در جلسه‌ای بود که یکی از وزرا به پیامکی آمده بود که وی برکنار شده است از این رو گفتم خودمان چک کنیم چون تماس نمی‌گرفتند و بالاخره آدم آبرویی دارد”.

افشاگری دستجردی در حالیست که هفته قبل نیز پرویز کاظمی در گفت و گو با سایت “نامه نیوز” گفته بود: “احمدی نژاد دروغ می‌گفت. مثلاً بامن ظهر جلسه داشت و صحبت می‌کرد و شب در جای دیگری می‌گفت از صبح در اصفهان بودم. بعد طوری حرف می‌زد و توضیح می‌داد که حتی من هم قانع می‌شدم و با خود می‌گفتم که نکند حتماً روز گذشته پیش ایشان بودم. من قبل از مناظره معروف مهندس موسوی و احمدی نژاد برای دوستان نوشتم که دو موضوع را در مناظره‌ها توجه داشته باشید. یک آقای احمدی نژاد دروغ می‌گوید و دو اینکه حریم نگه نمی‌دارد. در آن صحنه که احمدی نژاد عکس خانم رهنورد را دردست گرفت، آقای موسوی باید از صندلی بلند می‌شد و می‌گفت: مگر تو رئیس‌جمهور نبودی، مگر این ۴ سال این اطلاعات را نداشتی؟ چرا تا الآن چیزی نگفتی؟ تو خیانت کردی. با احمدی نژاد باید اینگونه برخورد می‌شد. موسوی ماخوذ به حیا بود. با ادبیات خودش باید با او صحبت می‌کرد.احمدی نژاد نه مدیریت بلد بود و نه سواد داشت”.

 حیدر مصلحی وزیر اطلاعات کابینه احمدی نژاد هم که برکناری نافرجام او منجر به قهر ۱۱ روزه احمدی نژاد شد، دو هفته پیش از این بار دیگر از احمدی نژاد شدیدا انتقاد کرد و فاش کرد که او قصد داشته تا اسناد اطلاعاتی را نابود کند.ماجرای افشاگری های پیاپی وزرای کابینه نهم و دهم بر علیه احمدی نژاد مورد توجه سایت “تدبیر” واقع شده و این سایت در این باره می نویسد: “وزیران مغضوب احمدی نژاد یک به یک در رسانه ها ظاهر می شوند و روایتی متفاوت از عملکرد رییس دولت نهم و دهم ارائه می دهند. روایت هایی که پیش از این تنها از زبان منتقدان او شنیده می شد و از سوی بسیاری از جمله همین افراد تکذیب می شد”.