سناریوی جدید برای مصاحبه علیه رهبران جنبش

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یورش ماموران امنیتی به منزل مجید توکلی

در حالی که مجید توکلی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه پلی‌تکنیک، در زندان رجایی‌شهر دوران محکومیت خود را می‌گذراند، اخبار منتشرشده حاکی از آن است که ماموران اداره اطلاعات شیراز، به منزل پدری وی در شیراز هجوم برده‌اند. ماموران با ضبط وسایل منزل همچون کامپیوتر، سی‌دی و کتاب‌، برادر وی را نیز همراه خود بردند؛ علی توکلی، برادر مجید توکلی، پس از چند ساعت بازجویی، آزاد شد. برخی منابع اعلام کرده‌اند که ماموران امنیتی، وسایل منزل را نیز تخریب کرده‌اند.

یورش به منزل پدری مجید توکلی در حالی اتفاق افتاده است که هفته گذشته، برخی منابع نزدیک به خانواده آن‌ها به “روز” گفته بودند اعضای خانواده توکلی تحت فشار اند تا از هرگونه اظهارنظر درباره وضعیت فرزند خود خودداری کنند.

از سوی دیگر، در روزهای گذشته مجید توکلی، مجددا به دادگاه انقلاب احضار و اتهام جدیدی تحت عنوان “نشر اکاذیب” به وی تفهیم شد. قاضی همچنین 200میلیون تومان وثیقه برای وی تعیین کرد.

گفته می‌شود این فعال جبش دانشجویی در جلسه بازپرسی خود هم تحت فشار بوده است تا به تکذیب نامه‌ها و مقالاتی که از زندان منتشر کرده بپردازد و همچنین در یک مصاحبه علیه موسوی و کروبی، – دو رهبر مخالفان دولت – موضع‌گیری کند. با گردن ننهادن توکلی به این خواسته‌ها، وثیقه دویست میلیون تومانی برای وی تعیین شده است.

این فعال جنبش دانشجویی، روز شانزدهم آذر سال گذشته و پس از سخنرانی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه پلی‌تکنیک توسط مامورانی که در انتظار وی بودند بازداشت شد. چند ساعت پس از بازداشت، عکس‌هایی از توکلی در خبرگزاری فارس، – نزدیک به سپاه پاسداران،– منتشر شد که وی را با حجاب زنانه و با چادر و مقنعه نشان می‌داد. انتشار این عکس باعث شد که کمپین “مردان با حجاب” در همبستگی با مجید توکلی راه بیفتد.

توکلی در دادگاه به هشت سال و نیم زندان، 5 سال محرومیت از فعالیت سیاسی و 5 سال ممنوع‌الخروجی محکوم شد. جزییات حکم زندان وی به این شرح بود:  ۵ سال به دلیل اجتماع و تبانی، ۲ سال توهین به رهبری، ۱ سال تبلیغ علیه نظام، ۶ ماه توهین به رییس‌جمهور. حکم وی در دادگاه تجدیدنظر به هفت سال و نیم کاهش یافت.

توکلی که تا چند ماه پس از صدور حکم نیز در سلول انفرادی بود،در آخرین روز فروردین ماه به بند عمومی منتقل شد. در این مدت چندین بار خبر فشار بر خانواده وی برای عدم‌ اطلاع‌رسانی درباره وضعیت وی منتشر شد. خانواده وی پس از گذشت چهارماه برای نخستین بار موفق به ملاقات با فرزند خود شدند.

توکلی هم‌زمان با دوم خرداد، مجددا به سلول انفرادی منتقل شد. وی در اعتراض به این مساله، دست به اعتصاب غذای خشک زد،اما پس از اینکه بر اثر اعتصاب غذا، دچار خون‌ریزی معده شد، در تماس با خانواده خود اعلام کرد که به بند عمومی منتقل شده است.

اما این پایان فشارها بر توکلی نبود. وی نامه‌ای خطاب به دانشجویان با عنوان “رهبران سبز را تنها نگذارید” منتشر کرد. نامه‌ای که با واکنش مقامات قضایی مواجه شد و دادستان تهران از او خواست آن  را تکذیب کند. تکذیب نکردن این نامه باعث شد که وی به بند 350 زندان اوین منتقل شود.

این در حالی بود که عوارض شش روز اعتصاب غذای خشک همراه وی بود و اعلام شد که به علت سرفه‌های خشک زیاد، دچار خون‌ریزی شده است. همچنین مادر مجید توکلی اعلام کرد که فرزندش دچار خون‌ریزی معده شده و حاضر است هزینه درمان وی را به حساب مسوولان واریز کند،اما مقامات زندان و دادستانی  هیچ‌گونه کاری برای درمان وی انجام ندادند.

اوایل مردادماه بود که توکلی پس از انتقال مجدد به سلول انفرادی، بار دیگر دست به اعتصاب غذا زد. توکلی پس از گذشت حدود 11 روز از اعتصاب غذا، در سلول خود بیهوش و به بهداری اوین منتقل شد. پس از انتقال به بهداری اوین و ملاقات با دادستان تهران، توکلی اعتصاب غذای خود را شکست. با این حال، وی مجبور شد بیست روز دیگر را نیز در سلول انفرادی بگذارند. وی پس از پایان اعتصاب غذای زندانیان بند 350، با “اصرار وزارت اطلاعات” به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

اکنون و پس از گذشت چند ماه از انتقال به زندان رجایی‌شهر، بار دیگر با یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل توکلی و همچنین احضار مجدد وی، دور جدیدی از فشارها بر خانواده توکلی آغاز شده است. فشارهایی که ادامه دارد تا توکلی را که به عنوان یکی از نمادهای جنبش دانشجویی شناخته می‌شود، مجبور به مصاحبه علیه رهبران جنبش سبز کند.