بی کفایتی احمدی نژاد در مدیریت دولت نهم

نویسنده

» گزارش گاردین از مواضع دبیرکل جبهه خدمتگزاران

رابرت تیت

 

با نگاهی به کارنامه دولت نهم طی چهار سال گذشته در میابیم چنانچه محمود احمدی نژاد با هدف کاستن از انتقادات اقدام به گماردن آشنایان و افراد فامیل به پست های مهم دولتی کرده، باید گفت وی در این مورد موفق نبوده و مرتکب اشتباه شده است.

 

رییس جمهور ایران اخیرا از سوی پدر دامادش - که یکی از حامیان سرسخت وی در جریان انتخابات سال 2005 بوده – مورد انتقاد قرار گرفته است. احمد خورشیدی با نادیده گرفتن پیوند خویشاوندی بین دو خانواده، در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب اعتماد ملی اعلام کرد از حمایت و رای دادن به محمود احمدی نژاد در انتخابات گذشته پشیمان است. وی همچنین در مورد سطح سواد وزرای کابینه نهم ادعا کرده تنها دو وزیر دارای مدارک دانشگاهی اصل هستند و مدارک دیگر وزیران جعلی است.

 

در این میان شدیدترین انتقادها متوجه برادر رییس جمهور یعنی داوود احمدی نژاد بوده است. به گفته خورشیدی ، داوود احمدی نژاد که ریاست بازرسی نهاد ریاست جمهوری را تا سال گذشته بر عهده داشته، خود را یکی از بزرگ ترین سهامداران پیروزی برادرش در انتخابات می دانست و “دخالت های غیر مسوولانه” بسیاری در امور مختلف داشت. خورشیدی همچننین داوود احمدی نژاد را به “پرونده سازی علیه افراد” و نیز “رفتارهای غیرانسانی” متهم کرد.

 

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی ، یکی از نامزدهای شرکت در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری است. از سوی دیگر محسن رضایی فرمانده سابق سپاه و میرحسین موسوی نخست وزیر سابق برای احراز کرسی ریاست جمهوری پا به عرصه رقابت ها گذارده اند.

 

خورشیدی در پاسخ به این سوال که آیا از پشتیبانی از احمدی نژاد در انتخابات پیشین پشیمان است، گفت “بله. تلاش های ما برای پیروزی احمدی نژاد از 2، 3 سال قبل از انتخابات 84 شروع شده بود چون می خواستیم او پیروز میدان باشد. و حالا از آن همه تلاش پشیمانم و احساس می کنم کار درستی نکردم.”

 

خورشیدی همچنین افزود نسبت به همه نامزدهای تایید صلاحیت شده – به استثنای احمدی نژاد- دید مثبت و خوبی دارد و در عین حال خاطر نشان کرد نامزد مورد نظر وی در انتخابات محسن رضایی است. اظهارات احمد خورشیدی ناخشنودی پسرش – داماد احمدی نژاد- را در پی داشته است. محمود احمدی نژاد طی چهار سالی که از آغاز فعالیتش می گذرد آشنایان و افراد فامیل را به ریاست پست های مهم دولتی منصوب کرده است که از آن جمله می توان به خواهرزاده وی علی اکبر محرابیان به سمت وزیر صنایع و حسین شبیری شوهر خواهر رییس جمهور به سمت ریاست صندوق مهر رضا اشاره کرد.

 

با این حال به نظر نمی رسد که احمدی نژاد تحت تاثیر این انتقادات قرار گرفته باشد. وی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت “در صورت انتخاب مجدد، بر سر مسائل جهانی با باراک اوباما دیدار و گفتگو خواهد کرد.”

 

منبع : گاردین ، 25 مه