تاخیر در صدور حکم کوهنوردان

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب در باره دادگاه زندانیان آمریکایی

استفان کارتر

وکیل دو آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی هستند دیروز گفت دادگاه حکم این دو نفر را هفته آینده اعلام می کند، و به این ترتیب امید به آزادی فوری آنها را پس از محاکمه نقش بر آب کرد.

شین بائر و جاش فتال، که هردو 29 ساله هستند از زمان دستگیری خود، درست در دو سال پیش تا کنون در زندان اوین نگاهداری می شوند. این پرونده باعث تنش در روابط آمریکا و ایران شده است؛ روابطی که از قبل هم به دلیل برنامه هسته ای ایران تیره بود.

وکیل این دو آمریکایی، مسعود شفیعی، امیدوار بود که این دو نفر پس از برگزاری دادگاه آنها در روز گذشته آزاد شوند، زیرا تاریخ دادگاه آنها درست دو سال پس از دستگیری آنها تعیین شده بود و اکنون هم در آستانه ماه مقدس مسلمانان یعنی رمضان هستیم که معمولا بطور سنتی در آن عفو زندانیان صورت می گیرد.

شفیعی گفت دو آمریکایی آخرین دفاع خود را به دادگاه ارائه دادند و دادگاه هم ختم دادرسی را اعلام کرد.

او گفت امیدوار است حتی اگر موکلین او گناهکار شناخته شوند لااقل به مدت زندانی محکوم شوند که تا کنون گذرانده اند.

نامزد بائر، سارا شورد، که با او در تاریخ 31 ژوئیه دستگیر شده بود در ماه سپتامبربا وثیقه 500 هزار دلاری آزاد شد. او برای ادامه دادگاه خود دیگر به تهران باز نگشت ولی شفیعی گفت دفاعیه او هم در دادگاه دیروز خوانده شد.

آمریکائیان اتهامات را رد کرده اند و اظهار کرده اند که صرفا برای کوهنوردی به منطقه آرام مرزی ایران و عراق آمده بودند. در حالکیه بسیاری از مناطق عراق دستخوش خشونت است، منطقه نیمه خودمختار کردستان در این کشور با مناظر طبیعی زیبا جهانگردان زیادی را در سال های اخیر جذب کرده است.

شفیعی بار دیگر تاکید کرد هیچ مدرکی دال بر جاسوسی موکلین او وجود ندارد. دولت آمریکا نیز خواستار آزادی زندانی آمریکایی آزاد شده است و گفته است که آنها کار خلافی انجام نداده اند.

منبع: بوستون گلوب – 31  ژوئیه