تعلیق پروازهای مصر

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از روابط جهانگردی با ایران بعد از یک تور

مصر به دنبال اعتراضات مسلمانان تندروی سنی به سفر توریست های کشورهای شیعه، تنها پس از یک هفته از آغاز پرواز مستقیم بین تهران و قاهره که پس از سی سال برقرار شد ، این پروازها را لغو کرد.

در اظهار نظرهائی که اواخر هفته در خبرگزاری‌های مصر دیده شد، هشام زازوا ، وزیر گردشگری دلیلی برای این اقدام عنوان نکرد. اما این تعلیق چنند روز پس از این صورت گرفت که گروهی از سلفی‌های فوق محافظه‌کار، نسبت به بهبود روابط با تهران اعتراض کردند و با سنگ به ساختمان محل اقامت دیپلمات ارشد ایران حمله بردند.

جمعیتی که روز جمعه بیرون خانه این دیپلمات تجمع کرده بودند فریاد می‌زدند، “مصر سنی است!” و “شیعه در مصر جایی ندارد!” اولین گروه 50 نفره ایرانی‌ها فقط از جنوب مصر دیدن می‌کردند و با شمال این کشور که حساسیت‌برانگیز است فاصله داشتند.

بسیاری از معترضان، ریش سلفی‌ها را داشتند و کفش‌هایشان را به نشانه بی‌احترامی در هوا می‌چرخاندند و تابلو رسمی خانه دیپلمات ایرانی را پاره کردند.

برخی از معترضان به سمت خانه سنگ پرتاب کردند که شیشه ساختمان را شکست. برخی دیگر پرچم سبز مخالفان سوری را بر سردر خانه آویختند و علیه حمایت تهران از بشار اسد و کشتار معترضان سنی در سوریه شعار می‌دادند.

پس از این‌که فردی از داخل ساختمان، پرچم را پایین کشید، تعدادی از معترضان سعی کردند به داخل خانه حمله کنند اما پلیس ضدشورش مصر آنها را عقب راند.

ایران و مصر در کشورهای یکدیگر سفارتخانه و سفیر ندارند اما هیات‌های دیپلماتیک برای یکدیگر می‌فرستند. روابط دیپلماتیک دو کشور در سال 1979 پس از اینکه مصر با اسرائیل پیمان صلح برقرار کرد قطع شد. پس از سقوط حسنی مبارک در سال 2011 و روی کار آمدن محمد مرسی اسلام‌گرا روابط بین دو کشور بهبود یافت.

زازوا گفته است، دوره تعلیق سفر جهانگردان ایرانی برای ارزیابی مجدد این تجربه و برنامه گردشگری با طرف ایرانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: واشنگتن پست - 8 آوریل 2013