پژاک مسولیتی را به عهده نگرفته است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در پی ترور دادستان خوی

انتساب ترور دادستان شهرستان خوی به حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) در حالی منتشر شده که این گروه سیاسی تا این لحظه در هیچ یک از رسانه های رسمی ونیمه رسمی خود مسئولیت انجام این ترور را به عهده نگرفته است. رهبر پژاک هم در تماسی تلفنی با “روز” از هویت عاملین این ترور، اظهار بی اطلاعی کرد.

خبرگزاری مهر، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی دیروز به نقل از مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان غربی با انتساب این ترور به حزب حیات آزاد کردستان، نوشت: “متاسفانه گروهک تروریستی و معاند پژاک مسئولیت شهادت و ترور دادستان عمومی انقلاب شهرستان خوی را برعهده گرفت”.

انتشار این خبر در حالیست که تا لحظه تنظیم این گزارش این حزب و هیچ یک از رسانه های متعلق به آن مسولیت این ترور را بعهده نگرفته اند.عبدالرحمان حاجی احمدی، رهبر حزب آزاد کردستان (پژاک)در ارتباط با این ترور، ضمن اعلام بی خبری ازعوامل انجام دهنده آن، به روز می گوید: “بنده هیچ اطلاعی در رابطه با عوامل دخیل در انجام این ترور ندارم”.

وی در مورد اتهاماتی که از سوی رسانه های دولتی در ارتباط با ترور دادستان خوی توسط پژاک مطرح شده، نیز گفت: “عصر امروز به طور رسمی موضع خود را در قبال این ترور بیان خواهیم کرد”.

قوت گرفتن انتساب این ترور به حزب حیات آزاد کردستان تا آنجا پیش رفت که تلویزیون بی بی سی فارسی شامگاه شب گذشته اعلام کرد این حزب طی اطلاعیه ای به طور رسمی مسولیت ترور حاجی قلی زاده را بعهده گرفته است.انتشار این خبر پس از آن بود که سایت خبری “روژهه لات” نزدیک به حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) با انتشار خبری ترور آقای حاجی‌قلیزاده از سوی افرادی ناشناس راتائید کرده بود.در بخشی از این خبر که با عنوان “انتقام یکی از قاتلان فصیح یاسمنی” منتشر شد، آمده بود: “بنا به گزارشهایی که از شهرستان خوی به دستمان رسیده است ولی حاجی  قلیزاده فرمانده سپاه عاشورا و یکی از عاملان قتل فصیح یاسمنی به سزای جنایتهایش رسید”.

اما این رسانه نزدیک به پژاک، مطلبی در مورد ترور دادستان خوی توسط پژاک ننوشته و تنها با اشاره به به سوابق قضایی وی اعلام  کرده بود که “قلی زاده توسط افراد ناشناس ترور شده است”.

 

قلی زاده قاضی پرونده فصیح یاسمنی

در پی اعلام خبر ترور ولی حاجی قلیزاده، دادستان خوی، برخی از منابع خبری اعلام کردند او مسئول مستقیم پرونده فصیح یاسمنی، فعال سیاسی کرد بوده و صدور حکم و اجرای آن نیز توسط وی انجام شده است.خبرگزاری فارس در همین زمینه اعلام کرده است: “اسلام جباری ‌مرادلو معاون دادستان خوی ظهر امروز (سه شنبه) در گفتگو با خبرنگاران در زمینه جدیدترین پرونده مهم امنیتی که مرحوم ولی حاجی‌قلیزاده مسئولیت آن را بر عهده داشت، اظهار داشت: پرونده مهم ضدانقلاب فصیح یاسمنی با اسم مستعار (دارا) از عناصر اصلی پژاک، پس از بررسی و صدور حکم از سوی ایشان و تایید حکم مذکور در دادگاه تجدید نظر، منجر به صدور حکم اعدام شد و این حکم در تاریخ 16 دی ماه اجرا شد”.

گفتنی است فصیح یاسمنی، فعال کرد 27 ساله ایرانی صبح روز چهارشنبه، 16 دی ماه به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب سیاسی کرد با حکم صادره از سوی دادگستری شهرستان خوی به دار آویخته شد.

 

چراغ سبز برای امریکا و اسرائیل

ترور ولی حاجی قلی زاده دادستان شهرستان خوی واکنش برخی از مقامات حکومتی و قضایی ایران از جمله حوزه قوه قضائیه، فرماندار، امام جماعت و نماینده مجلس و معاون دادستان شهرستان خوی را بر انگیخت.

نماینده شهرستان سلماس در مجلس شورای اسلامی این ترور را “چراغ سبزی از سوی دشمنان به امریکا و اسرائیل” خواند.علی اکبر آقایی در گفتگو با خبرگزاری فارس در ارومیه اعلام کرد: “دشمنان به دنبال فرصت‌هایی هستند تا بتوانند به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند و با این حرکت‌ها می‌خواهند استکبار را خوشحال کرده و به آمریکا و اسرائیل چراغ سبز بدهند”.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به آنچه از آن به عنوان “اقدامات دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته” یاد کرد، این ترور را به “عوامل وابسته به دشمنان قسم خورده” منتسب کرد وگفت: “با توجه به تحرکات داخلی مشکوک و عوامل وابسته به دشمنان قسم‌خورده خارج از کشور دادستان خوی نیز به دست این گروه‌ها ترور شده باشد”.

 از سوی دیگر حوزه ریاست ریاست قوه قضائیه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور حاجی قلی زاده اعلام کرد: “بار دیگر در یک توطئه از قبل برنامه‌ریزی شده یکی از قضات تلاشگر دادگستری به دست عوامل استکبار جهانی به شرف شهادت نائل آمد و در راه انجام وظیفه و اجرای عدالت و امنیت قربانی توطئه مزدوران بیگانه شد”.

در ادامه واکنش شخصیتها و نهادهای حکومتی به ترور حاجی قلی زاده، ابراهیم محمد لو، فرماندار شهرستان خوی نیز با اشاره به اعلام عزای عمومی و اشاره به دست داشتن “وابستگان به بیگانگان” در این ترور، خبر داد که: “کمیته ویژه امنیتی به‌منظور پیگیری علل ترور دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان تشکیل شده است و نتایج بررسی‌ها به‌زودی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.”

ولی حاجی قلیزاده، دادستان شهرستان خوی شامگاه دوشنبه در مقابل در منزل خود به ضرب گلوله توسط فرد یا افرادی ناشناس کشته شد.ترور دادستان خوی، سومین حادثه تروریستی روزهای گذشته پس از ترور دکتر علی‌محمدی استاد دانشگاه تهران و بمب‌گذاری در شهر مشهد بوده‌است.