آزادی بیان تنها برای نمایندگان مجلس

نویسنده

در پی تبدیل حکم حبس حمید رسایی٬ نماینده مجلس و مدیرمسوول نشریه ۹ دی از یک سال و نیم حبس به جریمه‌ نقدی ۱۰ میلیون تومانی٬ مصطفی افضلی‌فرد٬ یکی دیگر از نمایندگان تاکید کرد که نماینده‌ها در «تمام مسایل داخلی و خارجی» می‌توانند اظهارنظر کنند بدون آن‌که تحت تعقیب قرار گیرند.

افضلی‌فرد به اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی اشاره کرد که طبق آن «نماینده ها در خصوص اظهار نظر در درباره همه مسایل داخلی و خارجی اختیار دارند و می توانند در همه مسایل اظهار نظر کنند و کسی هم نمی تواند به خاطر این اظهار نظر آن ها را تحت تعقیب قرار دهد».
وی همچنین ادامه داد که ممکن است تبدیل محکومیت رسایی از حبس به جریمه نقدی به دلیل دارا بودن پست نمایندگی‌ باشد و «شاید هم قاضی معتقد است چون این نماینده اولین بار است که در دادگاه محکوم شده یا به خاطر حفظ حیثیت فردی، این حکم کاهش پیدا کرده است».

رسایی در دی‌ماه سال جاری به دلیل انتشار مطلبی درباره علی لاریجانی به همراه محمدسعید ذاکری٬ دبیر سیاسی نشریه ۹ دی محاکمه و محکوم شد. رسایی گفته بود که محکومیت وی مربوط به شکایتی‌ست که پیش از این مدعی‌العموم با عنوان «توهین به رییس مجلس شورای اسلامی» علیه آن شکایت کرد.