احمدی‌نژاد به مجلس احضار شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک روز پس از انتشار نامه‌ به رییس قوه‌قضاییه

تنها یک روز پس از انتشار نامه‌ی احمدی‌نژاد به رییس قوه‌قضاییه، نمایندگان مجلس نهم اعلام کردند که از پاسخ‌های نمایندگان رییس دولت دهم قانع نشده‌اند و به این ترتیب طرح سئوال از احمدی‌نژاد به هیات رییسه تحویل داده و احضار رئیس دولت به مجلس قطعی شد. در همین حال گروه‌های مختلف اصول‌گرا نسبت به نامه احمدی‌نژاد واکنش نشان داده و وی را آماج انتقادهای خود قرار داده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد پس از مطرح شدن سوال در مجلس، فروزنده معاون پارلمانی، حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی، غضنفری وزیر صنعت معدن و تجارت و خلیلیان وزیر جهادکشاورزی را به عنوان نمایندگان خود برای پاسخ به سوالات به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی کرده بود.

اما اکنون عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است که نمایندگان مجلس از پاسخ‌های نمایندگان احمدی‌نژآد در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، قانع نشدند و طرح سوال به هیات رئیسه ارائه شده است. به این ترتیب مطرح شدن سوال قطعی است و محمود احمدی نژاد برای دومین بار باید در مجلس پاسخ‌گوی نمایندگان باشد. نمایندگان مجلس در طرح سوال وی، خواستار پاسخگویی او در مورد عملکرد اقتصادی دولت و آشفتگی بازار ارز شده اند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین گفته است که از زمان ارسال سوال به احمدی‌نژاد، وی یک ماه فرصت دارد تا در صحن علنی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

در همین حال محمد دامادی، نماینده مجلس و از طراحان سوال، با تاکید بر قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ نمایندگان رئیس جمهوری گفت که طراحان همچنان بر امضاهای خود برای سوال از رئیس جمهور پایدار هستند. براساس آیین‌نامه جدید مجلس، از زمان تسلیم طرح سوال به هیات رییسه، هیچ کس حق اضافه کردن و پس گرفتن امضا را ندارد.

سوال از احمدی‌نژاد در حالی در مجلس مطرح می‌شود که پیش از این برخی نمایندگان مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بودند. از آن جمله غلام‌علی حدادعادل، گفته بود: “ ما علاقه‌مندیم سوال منتفی شود چرا که آن را در مجلس هشتم تجربه کرده‌ایم و دیدیم چه اتفاقی می‌افتد این تجربه موفقی نبوده و باید پیش چشم ما باشد. فراکسیون اصولگرایان نظر خود را درباره سوال از رییس‌جمهور اعلام کرده، هیات رییسه مامور اجرای آیین‌نامه است و نمایندگان هم خودشان تکلیف‌شان را می‌دانند. ما به عنوان فراکسیون نظر داریم که سوال از رییس‌جمهور را مفید و به مصلحت کشور نمی‌دانیم”.

گرچه تاکنون گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره این طرح مطرح شده، اما گفته می‌شود که مسائل اقتصادی کشور، به ویژه نوسانات بازار ارز، محور تنها سوال مطرح شده از سوی نمایندگان است.

از آنجا که آیین​نامه داخلی مجلس در مجلس هشتم اصلاح شد، فرصت صحبت کردن نمایندگان از یک ربع به نیم ساعت در جلسه طرح سوال افزایش یافته و نمایندگان می توانند بعد از سخنان رئیس جمهور هم صحبت کنند. در پایان هم نسبت به قانع کننده بودن پاسخ​های رئیس​جمهور رای گیری می​شود و چنانچه مجلس قانع نشود، سئوال به قوه قضاییه ارجاع می​شود.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این و در مجلس هشتم نیز توسط نمایندگان به مجلس احضار شده بود. آن زمان با وجود آنکه رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد بارها تهدید کرده بودند که در صورت احضار وی به مجلس، رییس دولت هم دست به افشاگری علیه برخی مقامات خواهد زد، او شیوه‌ای متفاوت در پیش گرفت و با زبان طنز پاسخ‌گوی سؤالات نمایندگان شد. نحوه پاسخ‌گویی احمدی‌نژاد با انتقادهای تند اصول‌گرایان روبه‌رو شد و اعتراضاتی را برانگیخت.

تجربه پیشین باعث شد که موسی‌الرضا ثروتی، که نخستین طرح‌کننده بحث سؤال از احمدی‌نژاد در مجلس نهم بود، در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه طرح این سؤال برای حل “مسائل اقتصادی و مسائل مربوط به ارز” است از “متفاوت بودن سؤال جدید با دفعه قبل” سخن بگوید و احمدی‌نژاد را تهدید کند که “ بار قبل که آقای رئیس جمهور به مجلس آمد ما به ایشان احترام گذاشتیم، ولی این سری مثل قبل صحبت نمی کنیم. این بار بدون رودربایستی صحبت می کنیم تا ایشان دیگر جرات نکند با آن ادبیات صحبت کند. وقتی رئیس جمهور حرمت خود و نظام و نماینده ها را نگه نمی دارد، باید به زبان خودش با او صحبت کرد”.

وی اضافه کرده بود: “اگر ایشان به سوالات نمایندگان بد جواب بدهد، ممکن است نمایندگان به عدم کفایت سیاسی هم فکر کنند”. او همچنین فاش کرده است که در مجلس هشتم طرح عدم کفایت سیاسی احمدی نژاد مطرح و به حد نصاب هم رسیده بود: “یک بار عدم کفایت سیاسی ایشان در زمان خانه نشینی آقای احمدی نژاد در مجلس هشتم امضا شد و به حد نصاب هم رسید ولی چون ایشان فردای آن روز به سر کار برگشت، مساله منتفی شد”.

ثروتی همچنین با اشاره به کنفرانس خبری محمود احمدی‌نژاد، گفته بود: “در فراکسیون اصولگرایان رهروان، اعتراض ها به سخنان آقای احمدی نژاد در کنفرانس خبری رئیس جمهور زیاد بود و نمایندگان از فرافکنی ایشان در جریان کنفرانس خبری ناراحت بودند. ما این همه تاکید داریم که تحریم ها در اقتصاد کشور اثر بالایی ندارد، بعد ایشان صحبت می کند و همه گناه ها را گردن تحریم می اندازد و ما را دشمن شاد می کند. لذا به دلیل این صحبت ها و برخی موارد دیگر، نماینده ها در فکر عدم کفایت سیاسی ایشان هستند”.

در تحولی دیگر، سایت خانه ملت – متعلق به مجلس – در گزارشی به انتقاد از نامه‌ی اخیر احمدی‌نژاد به صادق لاریجانی و قصد وی برای بازدید از زندان پرداخته است. این سایت با اشاره به این‌که “احمدی‌نژاد در شرایطی خواستار بازدید از زندان اوین است که در هفت سال گذشته از هیچ زندانی بازدید نکرده است”، به نقل از نمایندگان مجلس حرکت احمدی‌نژاد را نادرست توصیف کرده. محمدعلی پورمختار، از نمایندگان مجلس، این تصمیم احمدی‌نژاد را “انحرافی” نامیده و شریف حسینی گفته است که احمدی‌نژاد “در حال حاضر بهتر است به مسائل مهمتری بپردازد”.

محمدقسیم عثمانی نیز با اشاره به این نکته که “بازدید احمدی‌نژاد از اوین به خاطر جوانفکر با عدالت وی در تناقض است”، تصمیم احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین را با هدف “فرافکنی از مشکلات اقتصادی” توصیف کرده، اما گفته است: “با این اقدامات احمدی‌نژاد ذهن مردم از مشکلات اقتصادی منحرف نمی‌شود”. عباس رجایی، دیگر نماینده‌ای است که بازدید از اوین را “راه فرار احمدی‌نژاد از پاسخگویی به مردم” دانسته و پرسیده است: “چرا از دیگر زندان‌های جمهوری اسلامی بازدید نمی‌کند؟”

در همین حال و به دنبال اظهارات علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، که گفته بود “به هر حال ما که علم غیب نداشتیم تا بدانیم در ذهن آقای احمدی‌نژاد چه می‌گذرد و در آینده ایشان می‌خواهد چه کار کند”… “ما تا مادامی که آقای احمدی‌نژاد در قالب استانداردها و شرایطی که مقبول نظام بود حرکت می‌کرد تاییدش می‌کردیم”، محمدجعفر بهداد، معاون سیاسی دفتر احمدی‌نژاد به وی پاسخ داده است.

وی ضمن کنایه‌ای تلویحی به رهبر جمهوری‌اسلامی، گفته است: “نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران فقط یک جمله از دکتر احمدی نژاد را بیاورد که ازآن بتوان تمایل برای آویخته شدن مدال ایجاد رابطه با آمریکا را استنباط کرد. اگر جملات رییس جمهور در این خصوص را نخوانده اند، حق ندارند این گونه بی محابا به پر طرفدارترین رییس جمهور بعد از انقلاب بتازند، اگر هم سخنان ایشان را خوانده اند آن جمله را برای مردم بخوانند و بگویند فرق آنچه رییس جمهور گفتند با آنچه امام در این باره فرمودند، چیست؟ باید مراقب باشیم در دام طراحی های لندن نیفتیم”.