جنجال بر سر هزینه پیامک نوروزی حسن روحانی

نویسنده
نازنین کامدار

» از صفر تا ۴۵۰ میلیون تومان برآورد قیمت!

از زمان ارسال “پیامک نوروزی” حسن روحانی به تمامی مشترکین تلفن همراه در ایران، که ارسال آنها تا چندین روز نیز به طول انجامید، برخی از رسانه هانسبت به هزینه ارسال این پیام و هدر دادن بودجه عمومی اعتراض کرده اند.

در همان زمان، یک “مقام آگاه” در ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم مدعی شد که هیچ کدام از اپراتور های تلفن همراه در ایران بابت ارسال این پیامک وجهی  از دولت دریافت نکرده اند، اما طی روزهای اخیر ارقام هزینه های ارسال این پیامک در رسانه ها منتشر شده است.

در ابتدای فروردین و با اولین اعتراض ها، “مقام آگاه” ریاست جمهوری گفته بود: “این ابتکار عملی بود که از طرف آقای روحانی رییس‌جمهور کشورمان به کار گرفته شد که برای نخستین بار صورت می‌گیرد. هیچ یک از اپراتورها هم وجهی از نهاد ریاست جمهوری بابت هزینه ارسال پیامک دریافت نکرده‌اندو همه آن‌ها به صورت اسپانسر و رایگان این کار را انجام داده و می‌دهند”.

حسام الدین آشنا هم گفته های این “مقام آگاه” را تایید کرده و گفته بود: “هزینه‌ای بابت این پیامک‌ها توسط نهاد ریاست جمهوری پرداخت نشده و قرار نیست پرداخت شود؛ این کار با قبول هزینه و اسپانسر شدن توسط اپراتورها انجام شده است”.

با این حال روز گذشته، یک “مقام آگاه” دیگر از هزینه ۴۵۰ میلیون تومانی این پیامک تبلیغاتی خبر داده و به فارس گفته است: “به گفته اپراتورها این پیامک‌ها در زمره پیامک‌های انبوه است و با قیمت ۷.۵ تومان محاسبه می‌شود. ارسال پیامک انبوه توسط cp ها (اپراتورهای پیامک انبوه) و بر بستر اپراتور تلفن همراه انجام می‌شود و اپراتور و cp از این محل کسب سود می‌کنند. یکی از اپراتورهای تلفن همراه ۳۵ میلیون پیامک از طرف رئیس جمهور ارسال کرده است. در ایران یکی از اپراتورهای موبایل ۴۰ میلیون و اپراتور دیگر ۲۲ میلیون مشترک فعال دارد. اگر ۶۰ میلیون پیامک با قیمت ۷.۵ ارسال شده باشد تقریبا ۴۵۰ میلیون تومان برای این کار هزینه شده است”.

او افزوده است: “این کار یک سفارش عادی به اپراتورها بوده که سفارش دهنده گفته‌ هزینه آن را پرداخت خواهد کرد؛ اما اپراتورها اعلام کرده‌اند قصد دریافت وجه بابت هزینه این پیامک‌ها راندارند. [اما]از ابتدا سفارش ریاست جمهوری با قصد عدم پرداخت هزینه نبوده است”.

خبرگزاری ایسنا نیز، روز گذشته از ارسال این پیامک تبلیغاتی پر هزینه انتقاد کرده و در یادداشتی با عنوان “پیامک‌های نوروزی رییس جمهوری و چند سئوال” نوشته است: “آیا اپراتورهای تلفن همراه در برابر ارائه این سرویس، تشویقی هم از سوی دولت دریافت خواهند کرد و یا انجام این عمل برای آن‌ها منفعتی خواهد داشت یا هر نهاد و موسسه‌ای که بخواهد می‌تواند روی کمک‌های آنها حساب کند؟! تاکنون هیچ یک از اپراتورها توضیحی ارائه نکرده‌اند اما در برخی صحبت‌های غیر رسمی این گونه اظهار می‌کنند که رییس جمهوری هم مانند سایر مشترکانشان بوده و آن‌ها در راستای امانت‌داری لزومی ندارد که توضیحاتی در این زمینه منتشر کنند چرا که در طول یک روز افراد و شرکت‌های بسیاری به ارسال پیامک‌های انبوه اقدام می‌کنند و هیچگاه اطلاعات مربوط به آنها از سوی اپراتور ارسال کننده فاش نمی‌شود. نکته دیگری که می‌توان در ارتباط با پیامک‌های نوروزی رئیس جمهوری به آن اشاره کرد این که در ایام نوروز این پیامک به صورت چندین باره به دست برخی مشترکان رسید و حتی برخی علاوه بر روز اول تعطیلات در اواسط تعطیلات نوروزی بار دیگر آن را دریافت کردند در حالی که اپراتورها بر این نکته تاکید دارند که این پیامک تنها یک بار برای مشترکان ارسال شده است؛ دریافت چندین باره این تبریک و چرایی آن نیز می‌تواند سئوال دیگری باشد”.

 در مقابل این انتقادها، سایت “عصر ایران”، سایت حامی دولت، می نویسد: “همان گونه که تلویزیون بابت آگهی ها پول های کلان می گیرد و زمان هایی به مراتب بیشتر را در راستای سیاست های خود به افراد مختلف اختصاص می دهد بی آنکه ریالی گرفته باشد و چه بسا مبالغی نیز بپردازد اپراتورها نیز در مواردی به رایگان اقدام به ارسال پیامک می کنند و پیام تبریک نوروزی رییس جمهور را نیزمی توان از این دست موارد دانست. ضمن این که در مورد پیامک نوروزی رییس جمهور این حدس دشوار نیست که نه تنها به اپراتورها تحمیل نشده باشد که خودشان استقبال و با هم رقابت کرده باشند. چرا که برای آنان ایجاد اعتبار می کند و به فهرست تازه ای از سیم کارت های فعال می توانند دست یابند. چه، در هیچ حالت دیگری نمی توانستند پیامک واحدی را برای همه مشترکان بفرستند”.

این سایت می افزاید: “این را هم از یاد نبریم که پاره ای نهادهای دیگر مانند ستاد نمازجمعه نیز همه هفته پیامک می فرستند که در طول سال سر به ۵۲ بار می زند. در حالی که زمان و مکان مشخص است و نه نمازگزار منتظر دریافت آن است چرا که از سال ها قبل از اختراع موبایل و رواج پیامک در این آیین حضور می یافته و نه کسی که قصد شرکت ندارد پس از دریافت انگیزه حضور پیدا می کند. در این مورد خاص بعید است که اپراتور مربوطه پیامک را به رایگان بفرستد. توجیه دیگری که درباره ارسال پیامک نوروزی رییس جمهور می توان ارایه داد این است که چنانچه هزینه ای در برمی داشت نیز با منافع پیامک های احتمالی بعدی مثلا در توصیه به انصراف از دریافت یارانه نقدی یا احتمالا پیام های تشکر که برای انصراف دهندگان می فرستد جبران خواهد شد”.