نگرانی شهروندان از ریزش تونل توحید

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با تبلیغات وسیع دهمین سالگرد شهرداری قالیباف

دهمین سالگرد شهرداری محمد باقر قالیباف که با تبلیغات وسیع همزمان با ۵۵ مین سالگرد تولد وی بود با نشست تونل توحید که در صدر پروژه های تبلیغاتی شهرداری قالیباف قرار دارد ماجرایی آفریده که مردم شهر تهران به عنوان طعنه آمیز دریاچه قالیباف از آن یاد کرده اند و جناح راست و هواداران قالیباف نیز به دفاع از کسی پرداخته اند که به مدیریت وی افتخارها می کنند.

با وجود اعلام رسمی نشت آن از سقف تونل توحید در تهران، یک عضو شورای شهر تهران که “سازنده” این تونل هم خوانده می شود ادعا کرده که “کشف دریاچه” در تونل توحید صحت ندارد. این اظهارات در حالیست که در شورای شهر تصمیماتی درباره لزوم ایمن سازی این تونل اتخاذ شده و گزارش رسانه ها هم از عدم تردد شهروندان از این تونل به دلیل نگرانی از احتمالریزش ناگهانی آن حکایت دارد.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، در پی انتشار خبر ریزش سقف تونل توحید در تهران، اکنون سه روز است که ماجرای این تونل غیر استاندارد و شمالی- جنوبی، به سوژه اصلی رسانه ها تبدیل شده است.

سه روزپیش سایت های خبری اعلام کردند: “صبح امروز سقف تونل توحید در مسیر شمال به جنوب در اواسط تونل کاملا سوراخ شد و بر اثر ریزش شدید آب،ترافیک این مسیر مختل شده است. ریزش آب از سقف تونل توحید به حدی شدید بود که رانندگان مجبورند با به کارگیری برف پاک کن و سرعت بسیار پایین از این محدوده پر آب عبور کنند که این خود باعث ایجاد استرس در بین رانندگان مبنی بر ریزش احتمالی سقف تونل توحید شده است. گفتنی است مدت هاست کارشناسان و مردمم نسبت به آب ریزی تونل توحید و همچنین خطوط ایجاد شده برروی ستون های تونل توحید هشدار می دهند و شهرداری نیز فقط به تکذیب و پبعضا پاسخ ندادن بسنده کرده است”.(لینک)

بلافاصله پس از انتشار این خبر، ابراهیم اصغرزاده از اعضای سابق شورای شهر نیز فرصت را برای انتقاد مناسب دید و در صفحه اینستاگرام اش نوشت: “اصول‌گراهای شورای شهر چه می‌کنند؟ سقف تونل توحید با آن هزینه ساخت بالا و با آن بوق و کرنای قالیباف کاملا سوراخ شد و ترافیک را مختل کرد”.(لینک)

این درحالی بود که ساعاتی پس از انتشار این اخبار که محدوده ترافیکی اتوبان چمران را مختل کرده بود، سازمان آتش نشانی ریزش آب از سقف تونل را تایید کرد اما به رانندگان اطمینان داد که سقف ریزش نکرده است.

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: “گزارشی از وقوع حادثه خاصی به سازمان آتش نشانی اعلام نشده است و شایعات عنوان شده مبنی بر ریزش سقف تونل توحید صحت ندارد. هرچند ریزش آب از سقف وجود دارد”.

جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت نیز با اشاره به نشت آب از سقف تونل توحید در مسیر شمال به جنوب، از حضور عوامل پلیس برای ممانعت از ورود موتورسواران به تونل توحید خبر داد.(لینک)

ماجرا اما دیروز در شورای شهر پیگیری شد و رحمت‌اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جلسه علنی این شورا اعلام کرد: “نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت. بر اساس مطالعات صورت گرفته در زمان طراحی و اجرای این تونل به استناد به اینکه در خشکسالی هستیم و سطح آبهای زیرزمینی بسیار پایین است، لایه ایزولاسیون تونل از دستور خارج می شود غافل از اینکه آبهای سطحی مانند نزولات آسمانی، چاه‌های فاضلاب جذبی منطقه و ترکیدگی لوله‌های آب شهری هم می‌تواند تهدیدهای جدی باشد. امروز شاهد هستیم که حتی با ترکیدن یک لوله چند اینچی نه تنها تردد شهروندان با مشکل مواجه شده بلکه با خوردگی بتن توسط املاح موجود در فاضلاب، عمر تونل تهدید شده و تونل دچار نشت می‌شود. این موضوع موجب وهن نظام مهندسی کشور شده و به حیثیت نظام مدیریت شهری نیز آسیب رسانده است از این رو به استناد به این مطالب خواهان معرفی تمامی دست اندرکاران این پروژه به مراجع مربوطه برای پاسخ‌گویی هستیم”.(لینک)

در این جلسه، احمد دنیامالی همکار حافظی سازنده تونل توحید، از تونل غیر استاندارد دفاع کرد و گفت است: “همکاران اگر در حوزه خاصی تخصص لازم را ندارند از دیگر افرادی که متخصص آن موضوع هستند پرس و جو کنند. اینکه عنوان می‌شود تونل توحید را آب فرا گرفته است درست نیست. تونل توحید از قبل برای تزریق و آب‌بندی پیش‌بینی شده و بخشی از این اقدام نیز صورت گرفته است. این تونل شمالی و جنوبی است و از این جهت نیز عقل ایجاب می‌کند برای آب‌بندی آن پول زیادی را خرج نکنید چرا که اگر شرقی به غربی بود آب زیادی را جذب می‌کرد. شاه لوله‌های آب تهران که قدیمی نیز هستند در این مسیر وجود دارد که قرار بود مسیر آن تغییر پیدا کند. اختلافی بین شهرداری و سازمان آب بود که در حال حل شدن است. نهایتا اینکه عنوان می‌شود دریاچه در تونل توحید کشف شده است بحث‌های ژورنالیستی است و همکاران باید از این مباحث صرف‌نظر کنند”.(لینک)

 این تونل در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف و با هزینه ای معادل ۳۰۰ میلیارد تومان ساخته شده و در پروژه های تبلیغاتی شهرداری یکی از مهم ترین بندهاست که به عنوان نمونه کار انقلابی سردار قالیباف به آن استناد می شود.

 

کوشش اعضای شورای شهر که به گفته ناظران عموما در پروژه ها و طرح های پولساز شهری دستی دارند، برای لاپوشانی ماجرای تونل توحید و اشکالاتش که به دفعات رخ داده است در حالی است که روزنامه اعتماد به نقل از محمد حسن ملک مدنی شهردار پیشین تهران که از قضا در سال های نخست شهرداری قالیباف از هواداران وی بود و او را بهترین گزینه برای اداره پایتخت خواند نوشته بود اینک نمایندگان شورای شهر نماینده شهردارند. و در این گزارش که به جهت دهمین سالگرد شهرداری قالیباف تهیه شده است گفته زندگی در تهران دشوارتر از پیش شده است.(لینک)