وزیر انکار می کند، اهالی فوتبال اعتراض

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» انتصابات به جای انتخابات در فدراسیون فوتبال

اهالی فوتبال، حتی آنان که پیشتر آرامش را به اعتراض ترجیح می دادند، این روزها و پس از دخالت آشکار مسوولان وزارت ورزش در انتخاب رییس فدراسیون دو و میدانی، حالا در گزینش حساستر رییس و دستیارانش در فدراسیون فوتبال بنای اعتراض را گذاشته اند؛محمد عباسی، وزیر ورزش اما همچنان انکار می کند.

حسین فرکی، مهاجم پیشین تیم های ملی جوانان و بزرگسالان ایران و سرمربی امروز تیم نفت تهران تقریبا از آخرین کسانی است که در خبرگزاری فارس، این انتخابات را انتصابات نامیده است.

به گفته فرکی “در این چند سال اخیر اگرچه در فدراسیون فوتبال، انتخابات داشتیم ولی این انتخابات به انتصابات ربط پیدا می‌کند و در واقع به گونه‌ای انتصابات است.”

محمد عباسی، وزیر غیرورزشی وزارت ورزش دیروز در گفت و گو با خبرگزاری کار (ایلنا) بار دیگر این ادعا را رد کرد و مانند رسم دو سال اخیر هر اعتراضی را به اعتراض مردم در دو سال پیش ربط داد و گفت: “برخی‌ها با ایجاد شائبه دخالت این وزارتخانه در انتخابات فدراسیون‌ها می‌خواهند فضای ورزش و افکار عمومی را متشنج کنند. تکرار مساله دخالت در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی فضا را متشنج می‌کند، در صورتی که فضا کاملا شفاف است.”

 

ملاقات ویژه با آقای وزیر

روز 15 اسفند انتخابات فدراسیون فوتبال برای گزینش رییس، نایب رییس و هیات رییسه برگزار می شود و از هم اکنون صف بندی سرداران و مردان دولتی جایی برای اهالی فوتبال باقی نگذاشته است. برای بقای علی کفاشیان بر کرسی ریاست، بخت کمی پیش بینی شده و حضور ناگهانی محمدحسین قریب، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال برای نشستن به جای کفاشیان، نگاهها را متوجه او کرده است. قریب پس از ملاقاتی ویژه با محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان، به ساختمان خیابان سئول رفت و از دبیرخانه فدراسیون فوتبال “فرم” نامزدی ریاست را دریافت کرد. اهالی فوتبال معتقدند او به عنوان فرستاده محمود احمدی نژاد قوانین فیفا را دور زده است تا از در حیاط خلوت فدراسیون به سوی ریاست آن خیزبردارد.

 

فتنه‌گران سال ۸۸!

علیرضا دهقان، رئیس کمیته ورزش و جوانان مجلس اسلامی در رسانه های داخلی گفته است که وزارت ورزش پس از اعمال نفوذ در انتخابات هفته پیش فدراسیون دو و میدانی و تحمیل گزینه انتخابی دولت، حالا به سوی فدراسیون فوتبال خیر برداشته است؛ و اگر چنین شود، عباسی استیضاح می شود. وزیر ورزش و جوانان هم در خبرگزاری فارس چنین پاسخ داده است: “آنهایی که برای انتخابات فدراسیون فوتبال جوسازی می ‌کنند، ادای فتنه‌گران سال ۸۸ را در می‌آورند. وزارت ورزش با این کارها دچار مشکل نمی‌شود. آنها می خواهند فضاسازی کنند تا انتخابات سالم برگزار نشود.”

عباسی افزوده است: “برای ریاست فدراسیون فوتبال گزینه خاصی نداریم. اما هیچگاه کنار نمی کشیم و بر انتخابات نظارت می کنیم.”

علیرضا دهقان به خبرگزاری فارس گفته است: “برای ما کاملا مشهود است که در انتخابات فدراسیون دوومیدانی وزارت ورزش صددرصد دخالت کرده است. روی کلمه صددرصد تاکید ویژه ای دارم. افرادی مثل من که در ورزش هستند متوجه این دخالت ها می شوند و اگر کسی بیرون ورزش باشد متوجه نمی شود.”

از دوره دوم ریاست محسن صفایی فراهانی، ریاست فدراسیون فوتبال از صورت انتصابی دولت به شکل هر چهار سال یک بار انتخابی از سوی مجمع فوتبال در آمد تا از دخالت دولت در امور آن ممانعت شود.اما از زمان دولت محمود احمدی نژاد دخالتها چنان بوده که یک بار برکناری رییس فدراسیون (محمد دادکان) به دستور رییس سازمان تربیت بدنی (محمد علی آبادی) به دردسرهای محرومیت بین المللی فوتبال ایران انجامید.

رئیس کمیته ورزش و جوانان مجلس در گفتگوی خود با مهر در مورد احتمال دخالت دولت در انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: “درصورت احراز دخالت دولت در انتخابات فدراسیون فوتبال برای نمایندگان، قطعا وزیر ورزش و جوانان را برای طرح سئوال و استیضاح به مجلس فرا می‌خوانیم، همانطور که می‌خواهیم بعد از انتخابات مجلس، وزیر ورزش را برای سئوال درباره چرایی دخالت در انتخابات فدراسیون دوومیدانی که برای شخص من محرز شده است فرا بخوانیم.”

 

با مجلسی ها رفیق هستم!

امامحمد عباسی به خبرگزاری فارس گفته است: “با مجلسی‌ها رفیق هستم و این حرف‌ها مطرح نیست.” در خبرگزاری دانشجویان ایران هم بی اعتناییش به سخنان مجلسی ها را بدین صورت نشان داده: “انتخابات فوتبال مانند انتخابات دومیدانی انجام می‌شود… دلواپس انتخابات فدراسیون فوتبال نباشید.”

او در مورد اینکه قریب از بین یک فهرست 13 نفره از سوی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده است و شایعه داشتن جلساتی با قریب در وزارت خانه ، گفته: “بر اجدادشان صلوات! من با تمام فوتبالی ‌ها در طول سال جلسه می‌گذارم.”

 در طول سال های اخیر در ورزش ایران ابتدا دولتی ها و سرداران را به مدیریت باشگاهها تحمیل می کنند و سپس آن ها را “اهالی فوتبال” و یا “فوتبالی ها” می خوانن؛ اهالی ای که بین خودشان هم درگیری های اساسی دارند.