شکاف در بدنه حاکمیت ایران

نویسنده

» تحلیل لوس آنجلس تایمز از اختلافات درونی در نظام

جفری فلیشمن

درحالیکه منازعه قدرت میان گروه های سیاسی ایران و رد و بدل شدن سخنان تند و تیز میان رهبران اصلاح طلب و محافظه کار در سرزنش دیگری برای خشونت های مرگبار خیابانی در هفته گذشته ادامه دارد، مسؤولان ازوجود تخلفاتی خبر دادند که بر 3 میلیون رأی در 50 شهر تأثیر داشته است.

به گزارش تلویزیون دولتی پرس تی وی، شورای نگهبان که بر انتخابات ایران نظارت دارد، متوجه شده “آرای جمع آوری شده از 50 شهر از تعداد واجدین شرایط رأی دادن در این مناطق بیشتر بوده است.”

سخنگوی شورای نگهبان گفت این تعداد رأی برای ابطال انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد کافی نیست.

یافته های جدید در حالی اعلام می شود که میر حسین موسوی رهبر مخالفان و رقیب انتخاباتی، از تقلب گسترده در انتخابات 22 خرداد خبر داده و خواهان برگزاری مجدد آن شده است. در همین حال، در میان روحانیون ارشد بر سر انتخاب شیوه اداره کشور در قبال مناقشات موجود، شکاف عمیقی به وجود آمده است.

پرس تی از بازداشت پنج عضو خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور سابق، روحانی ارشد و معمار انقلاب اسلامی 1357 که حامی کلیدی میر حسین موسوی نامزد اصلاح طلب و مخالف است، خبر داده است. در میان بازداشت شدگان، فائزه هاشمی دختر بزرگتر رفسنجانی حضور داشت که پس از سخنرانی در جمع حامیان موسوی در روز یکشنبه، بازداشت شده است. 

به گزارش همین تلویزیون و نیز خبرگزاری آسوشیتد پرس، هرپنج نفر آزاد شده اند.

بازداشت های یاد شده، از رقابت و مشاجرات موجود در میان روحانیون ارشد ایران حکایت دارد. آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور از احمدی نژاد حمایت می کند، درحالیکه اصلاح طلبان و  رفسنجانی از مخالفان پشتیبانی کرده اند.

موسوی که به نظر می آید خیال عقب نشینی ندارد، روز یکشنبه با صدور بیانیه ای در وب سایت خود، به  طرفدارانش گفت “اعتراض در برابر دروغ ها و تقلب، حق شماست.” وی ضمناً در برابر استفاده از خشونت هشدار داد و از کسانی که به خیابان ها سرازیر شده اند خواست “به سرپیچی” ادامه دهند. 

یک منبع از داخل زندان اوین تهران گفت نزدیک به 1000 نفر از مردم در روز یکشنبه دستگیر شده اند. اغلب آنها تا صبح روز بعد آزاد شده اند.

مطالبات اصلاح طلبان ادامه دارد. محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب سابق و رهبر میانه رو، آشکارا رهبری محافظه کار کشور را مسؤول اتفاقات روزهای بحرانی و خشونت بار اخیر خوانده است.

به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی مهر، خاتمی به عنوان متحد موسوی طی بیانیه ای اعلام کرد: “بازداشتن مردم از ابراز درخواست هایشان از طریق روش های مدنی، پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.”

در همین حال، علی لاریجانی رئیس محافظه کار مجلس ایران که در گذشته از خاتمی حمایت می کرد، می گوید مردم اعتمادشان را به سیتسم قانونی که بر نتایج انتخاباتی 22 خرداد صحه گذاشته، از دست داده اند.

لاریجانی با اشاره به نهاد ناظر بر انتخابات گفت: “هرچند شورای نگهبان از افراد متدینی تشکیل یافته است، اما ایکاش برخی از اعضا، از یک نامزد خاص حمایت نمی کردند.”

با این حال، مقامات ایران تأکید کرده اند آماده استفاده از زور برای سرکوب اعتراضاتی هستند که در پایتخت و شهرهای دیگر به پا شده است.

در این بین، رهبران محافظه کار نیز به متهم ساختن آمریکا و سایر کشورهای غربی به دخالت در اوضاع داخلی کشورشان ادامه دادند.

بر اساس گزارش ها، احمدی نژاد در روز یکشنبه در جریان دیدار با روحانیون کشور به کشورهای غربی حمله کرده است.

آمریکا و انگلیس این اتهامات را رد کرده اند. با این حال، تلویزیون دولتی ایران دست به کار حملات دامنه داری علیه تلویزیون بی بی سی فارسی شده و آنرا به استفاده از روش هائی متهم کرده که یادآور دوران استعماری بریتانیا است.  

در همین حال، به خبرنگاران خارجی هشدار داده شده است از حضور در تجمعات غیرقانونی خودداری کنند.

به نظر می رسد خامنه ای نسبت به انتقادات بین المللی بی تفاوت مانده است. او درخواست موسوی برای ابطال انتخابات را رد کرده و در مقابل، به استفاده از نیروهای امنیتی و شبه نظامیان تحت حمایت دولت در سرکوب تظاهرات رو آورده است. 

هرچند خامنه ای در جریان نماز جمعه تهران سعی در نشان دادن روی خوش به رقیب دیرینه اش می کرد، اما بازداشت اعضای خانواده رفسنجانی، عده ای از کارشناسان را شگفت زده کرده است.

رفسنجانی 75 ساله بر کرسی ریاست دو نهاد بانفوذ نشسته است که یکی از آنها مسؤول عزل و نصب رهبری است. وی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده دارد که اختلافات میان مجلس، رئیس جمهور و شورای نگهبان را حل و فصل می کند.

خبرگزاری محافظه کار فارس به نقل از یک مقام امنیتی اعلام کرد بازداشت اعضای خانواده رفسنجانی به منظور محافظت از آنها در برابر هدف گلوله قرار گرفتن از سوی گروه های تروریستی و آشوبگرانی بوده که سعی می کنند دولت را مسؤول دامن زدن به اوضاع نشان دهند.

منبع: لوس آنجلس تایمز- 22 ژوئن

www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-iran-arrests22-2009jun22,0,2269803.story