بچه بیشتر به چه درد می خورد؟

نویسنده
هافینگتون پست

» تحلیل هافینگتون پست از سیاست ازدیاد جمعیت

برتران دله

معمولاً کسی این موضوع را نمی داند، ولی واقعیت این است که نرخ زاد و ولد به طور میانگین در نزد یک زن فرانسوی بیش از یک زن ایرانی است. این واقعیت در پشت صحنه باعث یک افسردگی غیرقابل باور در برابر آینده ای تاریک شده که دلیل آن حضور آیت الله هاست.

جوانان ایرانی، به مانند نوجوانان، در جامعه ای که در آن می خواهند از فشارهای سران مذهبی رها شوند به مرز خفقان رسیده اند. رویکرد جدید حکومت آیت الله ها نشان می دهد که آنها در عینیت بخشیدن به آینده ای متفاوت برای بخش بزرگی از مردم ایران به شدت ناتوان اند.

لایحه ای که هدف اش بالا بردن نرخ زاد و ولد و جلوگیری از کاهش جمعیت در ایران بود، اخیراً ازسوی مجلس آیت الله ها به تصویب رسیده است. اگر تمامی مفاد این قانون به مرحله اجرا گذاشته شود، ممکن است کسانی که با انجام عمل جراحی، مانند وازکتومی یا بستن لوله های رحم، خود را عقیم کرده اند، به ۲ تا ۵ سال زندان تعزیری محکوم شوند.

خبرگزاری ایسنا، از خبرگزاری های رسمی حکومت آیت الله ها، گزارش داده که براساس مفاد این قانون، کسانی که ازطریق “وازکتومی” یا “بستن لوله های رحم”، خود را عقیم کرده اند، به ۲ تا ۵ سال زندان تعزیری محکوم خواهند شد.

مهدی دواتگری، از نمایندگان مخالف این لایحه، اظهار کرد: “نمی توان مردم را با شلاق یا حکم به زندان مجبور به بچه دار شدن کرد.” او در ادامه افزود: “براساس آمارهای وزارت بهداشت که یک سال پیش تهیه شده، ۳ ممیز ۵ میلیون نفر از خدمات این وزارتخانه برای عقیم شدن استفاده کرده اند. تنها ۳ درصد از این افراد متحمل عمل جراحی شده اند. پیامد این قانون این است که در آینده، این گونه عمل های جراحی به صورت مخفیانه و در کلینیک های خصوصی انجام خواهد شد.”

سید حمیدرضا طباطبایی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس که با این لایحه مخالف است، خاطرنشان می کند: “نازایی ازطریق عمل جراحی معمولاً روی افرادی انجام می شود که یا سن بالایی دارند یا مبتلا به بیماری های لاعلاج مانند ایدز یا هپاتیت اند. در بسیاری از موارد، هدف این عمل های جراحی جلوگیری از انتقال برخی بیماری ها به نسل بعدی یا دوری جستن از بارداری های خطرناک است.”

طباطبایی همچنین می افزاید: “تاکنون هیچ یک از علما فتوایی صادر نکرده اند که این گونه عمل های جراحی «حرام» است. ممنوع کردن مقوله ای که در دین ممنوع نشده مغایر با سیاست کلی و خط مشی ای است که جمهوری اسلامی تاکنون اتخاذ کرده.”

نمایندگان موافق با این لایحه براین باورند که سیاست های اتخاذ شده در گذشته در زمینه کنترل جمعیت اشتباه بوده است. هدف این قانون جدید اجرای “فرامین” اخیر علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است که مردم را به داشتن فرزند بیشتر تشویق می کند.

منبع: هافینگتون پست، ۹ ژوئیه