دشمن می خواهد نیروهای نظام را مقابل هم قرار دهد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» دفاع اداره سیاسی سپاه از آزمایش موشک بالستیک

پس از آزمایش موشک بالستیک عماد که اخیرا توسط سپاه پاسداران انجام شد و سخنان نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل درباره اینکه این آزمایش موشکی را نقض قطعنامه های سازمان ملل خواند، اداره سیاسی سپاه مدعی شده است که “دشمن” با واکنش به آزمایش موشکی سپاه قصد دارد این موضوع را به محور “بحث ها” در داخل جمهوری اسلامی درباره توافق هسته ای تبدیل کند.

وبسایت بصیرت، ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه پاسداران همچنین در مقاله ای آزمایش “موشک دوربرد بالستیک عماد” و پخش تصاویر”پایگاه موشکی زیرزمینی سپاه” را نشانه اقتدار جمهوری اسلامی قلمداد کرده است.

بصیرت که تحت نظارت نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه فعالیت می کند نوشته: “آزمایش موشکی و رونمایی از اقتدار موشکی ایران ضمن اینکه در افکار عمومی منطقه و جهان این تبلور را داشت که جمهوری اسلامی ایران بعد از امضای برجام از مواضع دفاعی و انقلابی خود کوتاه نیامده است این پیام را به طرفهای غربی رساند که در صورت هرگونه شیطنت و دشمنی و خباثت در زمان اجرای برجام با پاسخ هوشمندانه ایران مواجهه می شوند.”

نویسنده واکنش مقامات امریکایی به این آزمایش موشکی را “جنگ روانی”علیه جمهوری اسلامی عنوان و تاکید کرده که “جنجال کنندگان علیه ایران در صدد هستند که آزمایش موشکی را یک آزمایش برای کلاهک هسته ای نشان دهند. دشمن در صدد است که این آزمایش را به «بحثهای داخلی کشور» بکشاند و آن را پیام سپاه به گروههای داخلی سیاسی ربط دهد.”

وبسایت اداره سیاسی سپاه همچنین مدعی شده که “برنامه رزمایش های نیروهای مسلح یک برنامه سالیانه است اما طرف غربی با بیان اینکه این اقدامات فعالیتهای چالشی و تهدیدزا فراروی «فرجام پرونده هسته ای» است در صدد است که نیروهای نظام را مقابل هم قرار دهد.”

تصاویری از آزمایش موشک دوربرد بالستیک عماد روز ۱۹ مهرماه توسط سپاه پاسداران و وزارت دفاع جمهوری اسلامی در رسانه های داخلی انتشار یافت. دو روز پس از این آزمایش موشکی نیز نیروی هوافضای سپاه پاسداران تصاویری از بازدید فرمانده این نیروی سپاه از یک انبار زیرزمینی موشکی منتشر کرد.

پس از این آزمایش موشکی مارک تونز سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که “واشنگتن این مسئله را به سازمان ملل ارجاع خواهد داد.”

او با گفتن اینکه “ما به‌طور قطع قصد داریم همانند دفعات گذشته این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهیم” تاکید کرده بود که “آزمایش موشک بالستیک عماد می‌تواند نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت باشد.”

در عین حال جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز در اظهار نظری با اعلام اینکه”شواهد قوی وجود دارد که این آزمایش در حکم نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص برنامه موشکی ایران باشد” گفته: “این مسئله باید از توافق هسته‌ای جدا نگه داشته شود، ایرانیان بر خلاف نقض مکرر قطعنامه‌های موشکی سازمان ملل، در دو سال اخیر در بحث هسته‌ای، به تعهدات خود عمل کرده‌اند.”

وی همچنین تاکید کرده بود که “همزمانی تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و آزمایش موشکی ایران تصادفی نیست”.

علاوه بر مقاله اخیر وبسایت اداره سیاسی سپاه پاسداران برخی از مقامات دولت جمهوری اسلامی نیز در روزهای پس از آزمایش این موشک بالستیک در این ارتباط اظهار نظر کرده اند.

از جمله ۲۵ مهرماه محمدجواد ظریف در جریان دیدار خود با وزیر امور خارجه آلمان درباره اینکه آیا آزمایش موشکی سپاه توافق هسته ای را تحت تاثیرقرار خواهد داد مدعی شد که “همه اذعان کردند که آزمایش‌های موشکی ما هیچ ارتباطی با برجام ندارد. در برجام ما هیچ اشاره‌ای به بحث موشک نداریم و موضوع موشک در برجام نیست. مابه جد اعتقاد داریم که آزمایش‌های موشکی ما هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد ما در قطعنامه ۲۲۳۱ راجع به موشک هایی که برای توانمندی هسته‌ای طراحی شده‌اند صحبت می‌کنیم و هیچ یک از موشک‌های جمهوری اسلامی برای توانمندی هسته‌ای طراحی نشده‌اند. اصولا برنامه موشکی ایران یک برنامه برای دفاع مشروع از حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است و این برنامه هیچ ارتباطی با قطعنامه‌ها پیدا نمی‌کند و ما این موضوع را در این حد اعلام کردیم.”

عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی نیز ۲۰ مهرماه گفته پرتاب و آزمایش موشکی نقض برجام به حساب نمی‌آید. همچنین در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ قبلاً اعلام کرده‌ایم که توانایی دفاعی ما نمی‌تواند موجب خدشه قرار گیرد و بر سر امنیت ملی و دفاعی خود مصالحه نخواهیم کرد و این موضع شناخته شده ماست. این مسأله را در بیانیه‌ای که بعد از قطعنامه ۲۲۳۱ صادر شد و در شورای امنیت به ثبت رساندیم، اعلام کردیم.”

همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمهوری اسلامی نیز در واکنش به اظهارات مقامات امریکایی گفته بود: “ما هرگز قطعنامه ۱۹۲۹را نپذیرفته‌ایم. براساس ۲۲۳۱ هم این اختلاف در آن قطعنامه‌ نیست. به نظر می‌رسد این کارها بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد توان دفاعی ایران تحت تاثیر هیچ دستورالعملی آمادگی و افزایش قدرت بازدارندگی خود را مقابل تهدیدات از دست نخواهد داد.”

۲۳ تیرماه دولت جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱ که در وین انجام شد به توافق رسید و روز سه شنبه ۳۰ تیرماه نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای(۲۲۳۱) این توافق را تایید کرد. بر اساس این قطعنامه، در صورتی که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در قبال توافق صورت گرفته پایبند باشد تمام قطعنامه های قبلی این شورا و تحریم های حاصل از آنها درارتباط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی لغو خواهد شد.

به موجب بخشی از این قطعنامه، محدودیت ها در زمینه موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته ای و سلاح های سنگین جمهوری اسلامی به مدت ۸ و ۵ سال همچنان ادامه خواهد داشت. در عین حال در این قطعنامه تاکید شده که این شورا اجازه انتقال فناوری موشک های بالستیک و سنگین به جمهوری اسلامی در صورت تایید شورای امنیت و از طریق این شورا را خواهد داد. همچنین در این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شده تا از آزمایش و طراحی موشک های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند پرهیز کند.

پیش از این توافق و تایید آن از سوی شورای امنیت که هنوزبه اجرا درنیامده است نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ فعالیت های جمهوری اسلامی در ساخت و آزمایش موشک های بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته ای را منع کرده بود. در این قطعنامه به طور جداگانه از جمهوری اسلامی خواسته شده بود تا از ساخت و آزمایش موشک های بالستیک نیز خودداری کند.

پیش از این و بنا بر اظهارات برخی از اعضای سابق سپاه در مجلس از زمستان ۱۳۹۲ و مدت کوتاهی پس از توافق اولیه جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ در ژنو، حسن روحانی رییس دولت و همچنین شورای عالی امنیت ملی آزمایش و رزمایش های موشکی سپاه و نیروهای مسلح را متوقف کرده بود.