جایزه صلح دانشجویی به مجید توکلی رسید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» با اتفاق آرای اعضای کمیته صلح بین‌المللی

مجید توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی‌تکنیک، برنده جایزه بین‌المللی صلح دانشجویی در سال ۲۰۱۳ شد. هم‌زمان نام وی بر سنگفرش یکی از خیابانهای تروند‌هایم نروژ ثبت شد و دانشجویان به حمایت از او اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

این جایزه هر دو سال یک بار به یکی از فعالان دانشجویی در نقاط مختلف دنیا اعطا می‌شود و در سال جاری مجید توکلی به دلیل “تلاش در راه ارتقای صلح، دمکراسی و آزادی” این جایزه را به خود اختصاص داد.

این جایزه طی مراسم ویژه‌ای در شهر تروندهایم کشور نروژ به مجید توکلی اهدا شد و بخش‌هایی از سخنرانی وی در روز ۱۶ آذر سال ۸۸ در انتقاد از آیت‌الله خامنه‌ای برای حاضران به نمایش در آمد.

محمود امیری‌مقدم، فعال سابق دانشجویی و یکی از سخنرانان این مراسم، گفته است که این جایزه “به دلیل شجاعت مجید توکلی و فعالیت و مبارزه‌اش در راستای حقوق بشر و دموکراسی با استفاده از شیوه‌های مسالمت‌آمیز و آزادی بیان” به او اهدا شده و رییس کمیته نیز پیش از اهدای نمادین جایزه به مجید توکلی، گفته است: “کمیته صلح بین‌المللی به اتفاق آرا به این نتیجه رسید که جایزه را به مجید توکلی اهدا کند. این جایزه نه تنها به مجید توکلی بلکه به جنبش دانشجویی ایران تعلق دارد و اشاره شد به تمام دانشجویان ایرانی که بخاطر ابراز عقایدشان و مبارزه‌شان برای حقوق بشر در زندان هستند و بعضی از آنها برای همیشه یا برای یک ترم از دانشگاه اخراج شده‌اند و بهای مبارزه‌شان را می‌پردازند”.

بنا به گفته امیری‌مقدم “نهاد جایزه صلح دانشجویی از چند نهاد دانشجویی در نروژ تشکیل شده. حدود چهارده سال است که این جایزه را دو سال یک‌بار به دانشجویی که در راستای حقوق بشر و دموکراسی با استفاده از شیوه‌های صلح‌آمیز مبارزه می‌کند، تقدیم می‌شود”.

وی همچنین تاثیر این جایزه بر دیگر فعالان دانشجویی را این‌گونه توصیف می‌کند: “اینکه یک دانشجوی جوان ایرانی که در زندان رجایی‌شهر هست و از زمان دستگیری اجازه مرخصی نداشته و حکومت ایران سعی می‌کند او فراموش شود، می‌بینیم نه تنها فراموش نشده بلکه صدای او بلند تر از همیشه است”.

مجید توکلی، هم‌زمان با تجمع روز دانشجوی سال ۸۸ در ایران و پس از سخنرانی در دانشگاه پلی‌تکنیک بازداشت شد. وی در سخنرانی خود آیت‌الله خامنه‌ای را “دیکتاتور” خوانده و از سیاست‌های وی انتقاد کرده بود.

پس از بازداشت توکلی، خبرگزاری فارس با انتشار عکسی از وی با چادر، مدعی شد که توکلی قصد داشته با این پوشش از دست ماموران فرار کند. این مساله باعث شد کمپینی در حمایت از مجید توکلی شکل بگیرد و فعالان ایرانی در نقاط مختلف دنیا و همچنین برخی از حامیان حقوق‌بشر و فعالان دانشجویی خارجی، عکس‌هایی با روسری و چادر در حمایت از توکلی منتشر کنند.

مجید توکلی تاکنون چند بار در زندان دست به اعتصاب غذا زده و به زندان رجایی شهر نیز منتقل شده است. وی از زمان بازداشت تاکنون اجازه استفاده از مرخصی را نیافته است. وی همچنین امکان تماس تلفنی با خانواد‌اش را هم ندارد.

پیش از اهدای این جایزه به مجید توکلی، نام مجید توکلی بر سنگفرش یکی از خیابانهای تروند‌هایم ثبت شد. این اتفاق هر دوسال یک بار رخ می‌دهد و نام یک دانشجو که برای آزادی و دموکراسی هزینه داده، بر این خیابان ثبت می‌شود.

پیش از برگزاری جشن رسمی اهدای جایزه صلح، صدها دانشجو از کشورهای مختلف دنیا در “راهپیمایی صلح” از مجید توکلی حمایت کردند. این دانشجویان که از کشورهای مختلف دنیا به مراسم اهدای جایزه “صلح دانشجویی” دعوت شده بودند، با در دست داشتن مشعل، یک ساعت و نیم در خیابان های شهر تروندهایم راهپیمایی کردند. 

دفتر تحکیم وحدت، از نهادهای منتقد دانشجویی، پس از دریافت این جایزه بیانیه‌ای صادر و به مجید توکلی تبریک گفته است. در این بیانیه با اشاره به اینکه “در جوامع بین المللی هویت جنبش دانشجویی با اسامی ستارگان در بندش چون مجید توکلی، بهاره هدایت، ضیا نبوی، مجید دری، علی اکبر محمدزاده، سروش ثابت، شبنم مددزاده، سیاوش حاتم، آرش صادقی، ، مهدی خدایی، نسیم سلطان بیگی، ایقان شهیدی، یاشار دارالشفا، عماد بهاور و سایر قاصدک های آزاد اندیش گره خورده است”، آمده: “دفتر تحکیم وحدت با افتخار اهدای جایزه جهانی صلح دانشجویی را به مجید توکلی، مرد روشن این روزهای تاریک، به جامعه دانشگاهی کشور، کلیه دانشجویان آزادی خواه، خانواده های صبور دانشجویان در بند علی الخصوص خانواده راست قامت مجید توکلی تبریک می گوید”.

هم‌زمان با اهدای این جایزه، برخی از فعالان سیاسی و دانشجویی نیز به دیدار خانواده توکلی رفتند. سایت دانشجو نیوز که گزارشی در همین زمینه منتشر کرده، نوشته است: “خانواده توکلی با اشاره به پیگیری های متعدد و مکرر برای موافقت مسئولین با مرخصی مجید، این پیگیری ها را تاکنون بی نتیجه دانستند. خانواده مجید توکلی از این که بعد از ماه ها موفق به صحبت تلفنی با مجید شدند ابراز خرسندی کردند. در پایان با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز دانشجویان و خانواده توکلی ابراز امیدواری کردند که مجید ششمین بهار را در زندان و دور از خانواده سپری نکند، و مسئولین قضایی و دولتی با مرخصی او موافقت نمایند”.