وضعیت نامشخص دو عضو بازداشتی دفترتحکیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» موج جدید محرومیت از تحصیل فعالان دانشجویی

در حالی که تعدادی از زندانیان سیاسی، با تشکیل دادگاه، احکام خود را دریافت کرده و  بعضا مشمول مرخصی شده اند، هنوز وضعیت میلاد اسدی و بهاره هدایت، دو عضو بازداشتی دفتر تحکیم وحدت مشخص نیست.میلاد اسدی از اعضای دربند شورای مرکزی دفتر تحکیم، حدود 5 ماه پیش و روز 9 آذر بازداشت شد. وی در این مدت تحت بازجویی و فشارهای سنگین برای پذیرفتن غیرقانونی بودن طیف علامه دفتر تحکیم قرار داشته است.

اسدی در این مدت چندین بار از سلول انفرادی به بند عمومی و بالعکس منتقل شده، و هر بار مورد بازجویی قرار گرفته است. بازپرس پرونده نیز با تبدیل قرار بازداشت یا صدور مجوز مرخصی برای وی مخالف است و پیگیری های خانواده وی نیز تاکنون اثری نداشته است.

در آستانه تعطیلات نوروز، پیگیری های خانواده اسدی برای دریافت مرخصی نوروزی باعث شد تا بازپرس پرونده آن ها را تهدید کند در صورت ادامه تلاش ها، قرار بازداشت میلاد اسدی را برای دو ماه دیگر نیز تمدید خواهد کرد.

هنوز اتهام مشخصی برای میلاد اسدی بیان نشده و خانواده وی در انتظار تشکیل دادگاه وی هستند که بنا به گفته مقامات قضایی قرار است در هفته جاری تشکیل شود.

از سوی دیگر وضعیت بهاره هدایت، مسئول روابط عمومی و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم نیز همچنان نامشخص است. بهاره هدایت در تاریخ 10 دی ماه سال گذشته بازداشت شد، اما هنوز دادگاهی برای وی تشکیل نشده و حتی مسئولان دادگاه انقلاب اعلام کرده اند پرونده وی هنوز به دادگاه نیامده است.

پیش ازاین دادستان تهران اعلام کرده بود در دیدار با بهاره هدایت در زندان، 15 مورد اتهام سنگین را به وی تفهیم کرده است که در صورت عدم همکاری وی با بازجویان ممکن است باعث صدور 15 سال زندان برای این فعال دانشجویی شود.

 

دانشگاه پلی تکنیک؛ ملاقات توکلی

خانواده مجید توکلی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و عضو سابق انجمن اسلامی این دانشگاه پس از 5 ماه، موفق به ملاقات با فرزند خود شدند.

مجید توکلی در این ملاقات گفته است علیرغم درخواست های مکرر و ارسال نامه های فراوان از سوی وی خطاب به مسئولین زندان و مسئولان قضایی، وی هنوز اجازه استفاده از تلفن و سایر حقوق یک زندانی را ندارد. وی در این دیدار اعتراض شدید خود را نسبت به ادامه نگهداری غیرقانونی در سلول انفرادی ابراز کرده است.

مسئولین زندان اوین همچنین مانع از تحویل وسایل شخصی مجید از جمله لباسهای او توسط خانواده اش به وی شدند و اعتراض خانواده وی به مأمورین زندان نیز بی نتیجه ماند.

مجید توکلی که در روز 16 آذرماه گذشته و پس از سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد، بیش از 120 روز از 130 روز دوره بازداشت خود را در سلول انفرادی گذرانده و هم‌اکنون نیز علیرغم گذشت حدود 3 ماه از صدور حکم 8 سال و 6 ماه حبس در دادگاه انقلاب، همچنان در سلول انفرادی بند 240 نگهداری می شود.

وی از کلیه امکانات یک زندانی مانند تماس تلفنی، کتاب، روزنامه و حتی کاغذ و قلم محروم است.

محمدعلی دادخواه، وکیل مجید توکلی نیز از عدم رعایت قانون توسط قوه قضائیه در مورد پرونده مجید توکلی خبر داده است. به گفته آقای دادخواه، دادگاه بدوی دفاعیات او به عنوان وکیل مجید توکلی را «به رغم در دست داشتن وکالتنامه» نپذیرفت و از حضور وی دردادگاه جلوگیری کرد.

مجید توکلی پیش از این نیز 2 بار در سال‌های 86 و 87 بازداشت شده و تاکنون نزدیک به 2 سال را در زندان سپری کرده است.

همچنین از دانشگاه پلی تکنیک خبر می رسد که براساس حکم کمیته انضباطی، وحید دولت آبادی، سامان شاه محمدی، لیدا محمودی، فرزانه شریفی و مهرداد فرنوش از حضور در دانشگاه منع شده اند.

احکام این دانشجویان به دنبال احضار 170 تن از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک در جریان اعتراضات دانشجویی، به کمیته  انضباطی صادر شده است. اتهام این دانشجویان شرکت درتجمع 16 آذر و همچنین تحریم امتحانات اعلام شده است.

گفته می شود تاکنون برای حدود ۴۰ نفر از این دانشجویان حکم تعلیق از تحصیل صادر شده است. گرچه  اکثر این احکام در مرحله تجدید نظر قرار دارد اما بعضی از دانشجویان با قطعی شدن حکم انضباطی‌شان به دانشگاه نیز ممنوع‌الورود شده‌اند.

 

دانشگاه شریف؛ ممانعت از ملاقات با دانشجوی زندانی

با گذشت بیش ۴۰ روز از بازداشت میترا عالی، دانشجوی دانشگاه شریف، مسئولان بند ۲۰۹ زندان اوین علی رغم موافقت اولیه، از ملاقات وی با خانواده اش جلوگیری کردند.

اواخر هفه گذشته خانواده این دانشجوی زندانی با هماهنگی قبلی برای ملاقات به زندان اوین مراجعه کردند اما پس از گذراندن تمام مراحل اداری و چندین ساعت انتظار موفق به دیدار وی نشدند.

این در حالی است که طی چهل روز نگهداری میترا عالی در سلول انفرادی، وی به جز یک تماس تلفنی بسیار کوتاه ارتباط دیگری با دنیای خارج از بند ۲۰۹ زندان اوین نداشته است.

در تنها تماس این دانشجوی زندانی وی فقط توانسته بود از نگهداری خود در بند ۲۰۹ اوین خبر بدهد.

میترا عالی در روز ۱۹ اسفند ماه سال گذشته هنگامی که برای پس گرفتن وسایل توقیف شده  خود به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کرده بود، بازداشت شد و از آن زمان تا کنون به مدت ۴۰ روز است که در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین به سر می برد.

 

دانشگاه تربیت معلم سبزوار؛ حکم محرومیت ازتحصیل

در پی احضار برخی فعالان دانشجویی دانشگاه تربیت معلم سبزوار به کمیته انضباطی این دانشگاه، برای حدود 74 نفر دیگر از این دانشجویان  احکام سنگین محرومیت های تحصیل صادر شد.اتهام این دانشجویان شرکت در تجمعات و اعتراضات دانشجویی اعلام شده است.

این دانشجویان با حکم کمیته های انضباطی از تحصیل معلق شده ند. این در حالی است که برخی از دانشجویان اعلام کرده اند به آن ها وعده داده شده بود در صورت معرفی سازمان دهندگان اعتراضات، در احکام آن ها تخفیف داده خواهد شد.

لازم به ذکر است پیشتر کمیته انضباطی این دانشگاه برای 160 تن از فعالین دانشجویی این دانشگاه نیز احکامی را صادر کرده بود.

 

دانشگاه مشهد؛ وضعیت ناگوار یک فعال دانشجویی

افتخار برزگریان، فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد که از شهریور ۸۸ در بازداشت به سر می برد دچار بیماری شدید شده است. وی هم اکنون از بیماری های مختلف رنج می برد و هر روز و به طور مکرر خون بالا می آورد. مسئولین حفاظت زندان وکیل اباد مشهد علی رغم هشدار پزشک، در چند روز گذشته از دادن دارو به وی جلوگیری کرده و مانع خوابیدن او روی تخت شده اند.

علی رغم پایان یافتن بازجویی های برزگریان در مهر ماه سال پیش و صدور قرار وثیقه و تهیه و تودیع آن توسط دوستان وی، این فعال دانشجویی همچنان در زندان وکیل آباد مشهد در بندست.مسئول پرونده برزگریان، وثیقه تودیع شده توسط دوستان وی را نپذیرفته و آزادی او را منوط به دادن تعهد مبنی بر ترک مشهد و زندگی در شهر دیگری کرده است. پیش از این نیز افتخار برزگریان به چهارم ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شده بود که در نهایت به اخراج وی منتهی شد.