آمادگی مذاکره و بدبینی غرب

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال از شرایط مذاکرات هسته‌ای آینده

جی سالومون

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه به رهبران جهان گفت که تهران آماده ادامه مذاکرات در قزاقستان، با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای خود است؛ اظهاراتی که می‌تواند به صورت بالقوه دیپلماسی به بن‌بست کشیده شده بین‌المللی در هشت ماه گذشته را پایان بخشد.

اما مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا پس از سخنرانی آقای صالحی در مونیخ گفتند، با توجه به سابقه این کشور، شک دارند تهران به قول خود عمل کند. آن‌ها همچنین گفتند ایران هنوز به طور رسمی در مورد فرستادن هیات نمایندگان به آستانا، در تاریخ ۲۵ فوریه چیزی نگفته‌اند.

کاترین اشتون وزیر امورخارجه اتحادیه اروپا ماه گذشته در نامه‌ای زمان و مکان پیشنهادی را به دولت ایران ارائه کرده است، اما هنوز جوابی دریافت نکرده است.

آقای صالحی روز یکشنبه در کنفرانس سالانه امنیت در آلمان سخنرانی کرد. او طی بیانات خود تایید کرد که قراری برای دور جدید مذاکرات بین تهران و گروه دیپلماتیک بین‌المللی گذاشته شده است.

آقای صالحی گفت: “من خبرهای خوبی دارم. دیروز شنیدم که گروه ۱+۵ یا E۳+۳ روز ۲۵ فوریه در قزاقستان دیدار خواهند کرد. ما همیشه اصرار داشته‌ایم که بگذارید مذاکرات تا زمان حصول راه‌حل رضایت‌بخش برای دو طرف ادامه یابد. اما این ما نبودیم که عقب کشیدیم. ما هنوز بسیار امیدوار هستیم.”

مقامات آمریکا و اروپا روز یکشنبه گفتند، محتاطانه امیدوار هستند که ایران ظرف چند روز آینده حضور خود در قزاقستان را طی نامه‌ای به خانم اشتون اعلام کند، اما آن‌ها نسبت به آمادگی و توانایی ایران در تعهد به مذاکرات با هدف متوقف کردن تولید سلاح هسته‌ای مشکوک هستند.

سعید جلیلی مذاکره‌‌کننده ارشد ایران نماینده شخص آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران است که بارها عنوان کرده نسبت به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای ایران بی‌میل است. به نظر می‌رسد که آقای جلیلی نسبت به آقای صالحی نقش مهمتری در مذاکرات هسته‌ای دارد.

مقامات آمریکا و اروپا از ماه دسامبر گفته‌اند مذاکرات با ایران نزدیک است. اما ایران مدام از آن طفره رفته است.

در ماه نوامبر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد که ایران توانایی تولید سوخت هسته‌ای در یک تاسیسات زیرزمینی در نزدیکی شهر مقدس قم را دو برابر کرده است. تهران همچنین هفته گذشته به آژانس گفته است که در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز است که بصورت بالقوه تولید سوخت هسته‌ای در این تاسیسات را سه برابر می‌کند.

آقای بایدن بار دیگر بر پیشنهاد آقای اوباما مبنی بر مذاکرات مستقیم با ایران بر سر مسئله هسته‌ای تاکید کرده است. آقای بایدن گفت: “ما صریحا گفته‌ایم که رهبران ایران نیازی ندارند مردمشان را تحت فشار اقتصادی و انزوای بین‌المللی بگذارند. هنوز برای دیپلماسی فضا وجود دارد. توپ در زمین دولت ایران است.”

هنوز برخی از متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه نگران هستند که پیام آمریکا و غرب به ایران از زمان انتخاب مجدد باراک اوباما در ماه نوامبر، مبهم تر شده باشد.

منبع: وال استریت ژورنال - 3 فوریه 2013