در رویای دنیای مهربان با طبیعت

نویسنده

» گزارش آر تی ال ازسفر دوچرخه سوار ایرانی

یاور صمدی، دوچرخه سوار متعهد ایرانی، ۷۵ روز است که سفر خود را آغاز کرده و درحال حاضر در بروکسل بسر می برد. او می گوید: “من زندگی ام را صرف عشق به محیط زیست کرده ام.” این سفر درواقع چالش او برای نزدیک شدن به ملل و اقوام مختلف پیرامون موضوع دفاع از ارزش های زیست محیطی است.

این ورزشکار ۴۴ ساله سفر خود به دیگر کشورهای جهان را از استان اردبیل آغاز کرد. سفر با دوچرخه و تنهایی او در این سفر به مخاطرات آن افزوده است. لیست کشورهایی که آقای صمدی از آنها گذشته تحسین برانگیز است: آذربایجان، روسیه [مسکو و سن پترزبورگ]، استونی، فنلاند، سوئد، دانمارک، آلمان، هلند و امروز بلژیک.

 

ایجاد ارتباط در هر پایتخت

او از یک پایتخت به پایتخت دیگری می رود و حامل پیامی برای حفاظت از محیط زیست است. او می خواهد ثابت کند که با داشتن کمی شجاعت می توان محیط زیست را در زمان سفر کمتر آلوده کرد. او ازسوی شهرداری تهران مأموریت یافته تا با مقامات پایتخت های مختلف دیدار کند و مدرکی را در دفاع از دوچرخه سواران و حمایت از این نوع جابجایی به امضای آنها برساند.

 

دیدار بین المللی با موضوعیت محیط زیست در تهران

او در هر کشور تدابیری را که برای محیط زیست اتخاذ شده فرامی گیرد. او همچنین از تلاش هایی که در این زمینه در کشورهای اروپایی انجام شده قدردانی کرده، چرا که هدف نهایی در زمان بازگشت او به تهران، برگزاری دیداری با نمایندگان کشورهایی خواهد بود که از آنها عبور کرده. بدین ترتیب هر کشور رویکردها و فن آوری های خاص خود را در زمینه حفاظت از محیط زیست و بهبود مسایل زیست محیطی به اشتراک خواهد گذاشت.

 

جنگل های روسیه

او روزها رکاب می زند. و شب ها اگر هموطن یا جایی برای استراحت پیدا نکرده باشد، ممکن است در جنگل ها اطراق کند. این حالت بیشتر در مکان های کم جمعیت در غرب روسیه و در کشورهای اسکاندیناوی اتفاق افتاد. او از سرما ترسی ندارد. او فقط بخاطر انجام مأموریت اش در پایتخت ها توقف می کند.

 

تکلم به زبان فارسی

هیچ چیز از قبل پیش بینی نشده. او زمانی که به یک کشور وارد می شود، تنها امکان ارتباطی اش زبان مادری است، زیرا فقط به زبان فارسی صحبت می کند. او اغلب با افراد جامعه ایرانی در محل همصحبت می شود که به نوبه خود نقش مترجم را برای او ایفا می کنند. او همچنین سعی می کند از اماکن توریستی هر شهر دیدن کند و دلیل حضور خود را برای ساکنان و توریست ها توضیح دهد.

 

ترک بلژیک در روز پنج شنبه

آقای صمدی زمانی به بلژیک رسید که یک نشست بزرگ ازسوی ایرانیان مقیم بلژیک برگزار شده بود. به همین دلیل به راحتی توانست کمک پیدا کند و سفر بروکسل از دیگر سفرهایش طولانی تر بود. او پنج شنبه بعد ازظهر سفر خود را ادامه خواهد داد و به فرانسه خواهد رفت.

 

امید برای سفر به لندن

او امیدوار است بتواند به انگلستان برود، ولی این کشور نیز به مانند ایالات متحده و اسراییل در ایران نماینده دیپلماتیک ندارد. به همین دلیل یاور نتوانست قبل از عزیمت ویزای انگلستان را تهیه کند. او امیدوار است بتواند ویزای این کشور را در سفارتخانه انگلستان در پاریس به دست آورد.

 

پایان سفر به توکیو

او در اروپا قصد دارد از کشورهای سوئیس، ایتالیا، اسپانیا و یونان نیز بگذرد. ویزای او برای فضای شنگن تنها تا ۱۴ ژانویه اعتبار دارد و او تا آن تاریخ باید به ترکیه رسیده باشد. او و دوچرخه اش پس از ترکیه به سوی هندوستان پرواز خواهند کرد و سپس به توکیو خواهند رفت.

 

ایده آلیست

او این رؤیا را در سر می پروراند که روزی اقدامات اش بتواند مورد تحسین کل جهان واقع شود و به مانند سنگ بنایی برای ساختن جهانی سالم که به طبیعت احترام می گذارد به کار رود.

 

منبع: آر تی ال، ۳۰ نوامبر