احمدی‌نژاد با نظام زاویه دارد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» صدا و سیما و دولت در جنگ

نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، حملات، انتقادها و کنایه‌ها میان اصول‌گرایان را افزایش داده است. در حالی که محمود احمدی‌نژاد به انتقاد از صدا و سیما پرداخته و گفته که این نهاد نباید “وبلاگ” باشد، یک مقام سابق سپاه پاسداران احمدی‌نژاد را به زاویه داشتن با جمهوری اسلامی متهم کرد و هم‌زمان وزیر اطلاعات به ابراز تگرانی از امکان سواستفاده از بودجه دولت برای انتخابات پرداخت.

در خبر است که دولت به همین جهت و به بهانه کمبود بودجه، به میزان زیادی از بودجه صدا و سیما کاسته به طوری که این سازمان بسیاری از برنامه های خود را قطع کرده و از هم الان اعلام داشته که امسال نوروزی بسیاری از سریال های پر بیننده از شبکه های تلویزیونی پخش نخواهد شد. همزمان میزان برنامه برنامه های انتقادی بیشتر شده است.

محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح دو شبکه تلویزیونی جدید صدا و سیما، با اشاره به این‌که “صدا و سیما با ارگان یک حزب، یک سایت و یک وبلاگ متفاوت است و جایگاه صدا و سیما فراتر از این موضوعات است”، گفته است که “رسانه باید مورد اعتماد مخاطب باشد، اگر خبر غیردقیقی منتشر شود٬ اعتماد مردم به صدا و سیما تضعیف” خواهد شد و افزوده: “باید به جایی برسیم که زمانی خبری از شبکه‌های صدا و سیما اعلام می‌شود هیچ کس در صحت و درستی آن تردید نکند”.

این سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که مجتبی ثمره‌هاشمی، مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد، در گفت‌وگویی با روزنامه ایران به انتقاد از صدا و سیما پرداخته و گفته است: “در بخشی از برنامه‌های رسانه ملی، گاهی اوقات بی‌انصافی وجود دارد؛ مانند دعوت از منتقدین دولت در برنامه‌ها که برخی مطالب را با بی‌انصافی بیان می‌کنند و از خدمات مهمی که در کشور در حوزه‌های سازندگی، عمران، سیاسی، سیاست خارجی و… انجام شده به راحتی عبور می‌کنند در حالی که خدمات دولت، برآیند کار کل نظام و مردم است… گاهی اوقات نقص‌ها و کاستی‌های بزرگی هم در کار رسانه ملی می‌بینیم که این موضوع ذهن را تقویت می‌کند که احیاناً ممکن است برخی جریان های سیاسی تلاش دارند از رسانه ملی که متعلق به همه ملت است، به نفع خودشان استفاده کنند”.

هم‌زمان غلام‌حسین الهام، سخنگوی دولت، گفته است که ایت‌الله خامنه‌ای تنها حامی دولت است و اصول‌گرایان “روی یک نقطه اساسی دست گذاشته اند تا ایجاد مشکل کنند و برنامه شان این است که حرکت عظیمی که این دولت در طول فعالیت خویش به راه انداخته را اشتباه بخوانند و سپس این اشتباه و نتایج را متوجه رهبری معظم به عنوان بزرگترین و تنها حامی دولت در جنگ “احزاب” نمایند”.

این سخنان در حالی بیان شده که انتقدهای اصول‌گریان از احمدی‌نژاد و اطرافیانش ادامه دارد و دامنه انتقادها به وزیر اطلاعات نیز رسیده است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، با اشاره در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، این‌گونه اظهارنظر کرده است: “سال ۹۲ ما دو انتخابات بزرگ را در پیش داریم به ویژه اینکه در بحث انتخابات شورا‌ها نیز مسائل نظارتی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، تاکید دارم باید از مواردی که تلاش می‌شود تا از بودجه‌های دولتی در این زمینه‌ها سوءاستفاده‌هایی صورت گیرد جلوگیری کنیم. با توجه به اینکه ممکن است برخی دستگاه‌های دولتی به دنبال آن باشند که سوء استفاده‌هایی داشته باشند، با طرحی در شورای دستگاه‌های نظارتی با آن‌ها مقابله کرده و بر سلامت دستگاه‌ها نظارت کنیم”.

پیش از این نیز برخی از اصول‌گرایان احمدی‌نژاد و اطرافیانش را متهم کرده بودند که در صدد استفاده از امکانات و بودجه دولت در انتخابات ریاست جمهوری هستند. آن‌ها اضافه کرده بودند که احمدی‌نژاد خود نیز به عنوان یک فعال سیاسی، در عرصه انتخابات برای کاندیدای خود فعالیت خواهد کرد.

پیش از این نیز تهدید احمدی‌نژاد به ابطال انتخابات نظام پزشکی در صورت عدم تایید صلاحیت چند کاندیدای این انتخابات، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده بود. بسیاری از اصول‌گرایان این اقدام احمدی‌نژاد را تهدیدی برای آینده دانسته‌اند و گفته‌اند که احمدی‌نژاد واکنش مشابهی درباره ردصلاحیت احتمالی اسفندیار رحیم‌مشایی – کاندیدای احتمالی دولت در انتخابات آینده – خواهد داشت.

هم‌زمان مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، با اشاره به انتقادهای اخیر محمود احمدی‌نژاد، چنین درباره او سخن گفته است: “چون یکی از وظایف سپاه حفظ امنیت انتخابات است، جریان هایی که با انقلاب زاویه دارند در صدد آن هستند تا با نزدیک شدن به انتخابات با تبلیغات گسترده چهره سپاه را مخدوش کنند”. وی البته به تایید دخالت سپاه در انتخابات پرداخته: “سپاه همانند نیروی انتظامی یکی از ضابطین قضایی است و در انتخابات نظام پزشکی به وظیفه خود عمل کرده است”.

اشاره مجتبی ذواالنور به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد در انتقاد از ورود سپاه به انتخابات نظام پزشکی است: “نظام پزشکی یک نهاد صنفی و متعلق به جامعه پزشکی و درمان کشور است و نباید نهادهایی که مسئول نیستند به ویژه نهادهای امنیتی در آن دخالت کنند”.

این اما تنها انتقاد ذوالنور از احمدی‌نژاد نبود. وی بار دیگر به انتقاد از جریان انحرافی – نامی که اصول‌گرایان اطرافیان احمدی‌نژاد را با آن معرفی می‌کنند – پرداخته: “آنها بدنه دین مدار، ولایی، اصولگرا و اهل تعبد را نشانه گرفتند، بر این اساس جریان انحرافی افراد مدافع منافع انقلاب، خانواده شهدا، پاسداران و نیروهای مسلح را مورد هجمه قرار داده اند”.

اما هم‌زمان و در امتداد انتقاد از “جریان انحرافی”، اصول‌گرایان حمله به علی لاریجانی را کاری برنامه‌ریزی شده و بلندمدت دانسته‌اند. عوض حیدر‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی، گفته است: “طبق گزارش کمیته بررسی کننده حادثه ۲۲ بهمن قم، اختلال در سخنرانی علی لاریجانی٬ رئیس مجلس با برنامه‌ریزی و سازماندهی شده بوده است… در جریان حادثه قم عوامل متعددی دخالت داشتند که شناسایی شده‌اند. برنامه‌ریزی آن‌ها به این صورت بوده که صرفا برای یکی دو روز برنامه نداشتند بلکه برای کل سیستم برنامه دارند”.

اشاره حیدرپور به به هم خوردن سخنرانی علی لاریجانی در شهر قم و در روز 22 بهمن است. لاریجانی یک هفته پس از درگیری با احمدی‌نژاد در مجلس، برای سخنرانی در قم حضور پیدا کرد. اما عده‌ای از حاضران با اعتراض، مانع از ادامه سخنرانی وی شدند. بعدها نهادهای امنیتی اعلام کردند که چند تن در این رابطه بازداشت شدند.

حضور کارگردان فیلم “ظهور نزدیک است”، باعث شد که اصول‌گرایان اعلام کنند “جریان انحرافی” در این حمله دست داشته است. آن‌ها همچنین مدعی شدند که فیلمی از یک جلسه تشکیلاتی برای بر هم زدن این سخنرانی را در اختیار دارند. علی مطهری، نماینده منتقد احمدی‌نژاد در مجلس نیز پیش از این استاندار قم و برخی نهادهای امنیتی را به دست داشتن در حمله به لاریجانی متهم کرده بود.

پیش از این فراکسیون رهروان ولایت – که فراکسیون حامی علی لاریجانی در مجلس است – در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از پشت پرده این جریان اطلاع دارد، اما “از بیان ناگفته‌های مرتبط و عوامل اصلی و پشت پرده این اقدام بنا بر حفظ مصالح نظام و رعایت رهنمودهای مقام معظم رهبری صرف نظر می کند و از ارگان ها و دستگاه های ذی ربط می خواهد تا در اسرع وقت ، به طور قاطع با عوامل و ریشه های این اقدام خلاف امنیت ملی کشور برخورد نمایند”.

حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، خبر از آن داده بود که “بسیاری از برادرانی” که در ماجرای “اخلالگری روز ۲۲ بهمن شهر قم” به “اصل ماجرا” پی برده‌اند٬ در “تماس با کیهان گفته‌اند از اقدام دشمن پسند خود پشیمانند”. شریعتمداری به نقل از این افراد نوشته بود: “بعد از آنکه مشاهده کردیم تعدادی از شعاردهندگان به سوی رئیس مجلس مهر و… پرتاب می‌کنند و در پی برهم زدن مراسم باشکوه ۲۲ بهمن هستند، متوجه شدیم فریب خورده‌ایم و فردای آن روز وقتی یادداشت کیهان را که در آن به کلام حضرت آقا استناد شده و آمده بود ایشان هر حرکت تشنج‌آفرین را با عبارت قطعاً خیانت به کشور است٬ توصیف فرموده‌اند، احساس گناه کردیم”.

وی پیش از این، درگیری در مجلس و اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی را “دستاویزی برای یک حرکت اخلالگرانه هماهنگ شده با آن سوی آب ها” دانسته و خبر از آن داده بود که بعد از اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی اس.ام.اسی با این مضمون دست به دست شده است: “یکشنبه انتقام، پاسخی به یکشنبه سیاه! دست خدا از آستین مردم بیرون آمد”.