انتقاد روحانی از اجتهاد با کُلت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در سخنرانی روز معلم مطرح شد:

حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی، در جدیدترین سخنان خود، گفته است که “نمی‌توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت داردگفت تو هم اجتهاد کن”؛ گفته‌هایی به مناسبت روز معلم که به نظر می‌رسد در پاسخ به واکنش‌ها پیرامون موضع‌گیری او درباره وظایف پلیس بیان شده.

رییس دولت یازدهم در سخنانی به مناسبت روز معلم گفت که نمی‌شود “به هر کسی گفت شما مجتهد هستید و می‌توانیداجتهاد کنید”، چرا که در چنین وضعیتی “سنگ روی سنگ بند نمی‌شود”.
او همچنین اضافه کرده که “یک قوه قهریه‌ای که قوه قهریه‌است برای این ساخته شده که مجری باشد، قوه قهریه نظام، یک دستبند و کلت همراهش است می‌گوییم تو هم بیا اجتهاد کن، هر کسی باید وظیفه خودش را انجام دهد”.
روحانی هفته گذشته در جمع فرماندهان نیروی انتظامی گفته بود که این نیرو موظف به اجرای اسلام نیست، بلکه “وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، در مخمصه فکری قرار گرفته و مردم را نیز گرفتار خواهیم ساخت”.
این سخنان روحانی با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده بود. نه تنها مخالفان سیاسی روحانی، بلکه چند تن از مراجع‌تقلیدضمن اعتراض به روحانی، از او خواسته بودند که سخنان خود را اصلاح‌کند. رییس دولت یازدهم اما در سخنرانی جدید خودگفت که “تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد”.
اصول‌گرایان به این سخنان واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، سخنان رییسدولت یازدهم را با تیتر “روحانی اشتباه خود در سخنرانی نیروی انتظامی را اصلاح کرد” منتشر کرد. وب‌سایت جهان‌نیوز اما - نزدیک به علی‌رضا زاکانی - اما نوشت که روحانی “از اظهارات خبرساز خود” دفاع کرده: “پس از آنکه اظهارات رئیس‌جمهورمبنی بر اینکه “پلیس موظف به اجرای اسلام نیست”، با انتقاد مراجع عظام تقلید و علما روبرو شد، وی در ادبیات جدیدی بهدفاع از اظهارات خود پرداخت”.
آن زمان ۱۲۱ نماینده مجلس نیز در نامه‌ای به روحانی نوشته بودند: “پس چه کسی یا کسانی موظف به اجرای اسلام هستند؟ آیا فقط عده‌ای خاص همانند روحانیت (که شما هستید) یا مراجع تقلید عظام (که موضع‌گیری الهی کرده‌اند) و… وظیفه دارند”؟
 سخنان روحانی علاوه بر نیروهای سیاسی، با موضع‌گیری آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، و محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان، نیز مواجه شد. رهبر جمهوری اسلامی یک روز پس از روحانی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی گفت که “همه کارهارا می‌شود برای خدا انجام داد”.
هم‌زمان محمد یزدی نیز در پاسخ به روحانی گفته بود: “[قوه مجریه] باید اسلام را اجرا کند و نمی‌تواند بگوید که اسلام نه؛ اگربگوید اسلام نه، اسلام به او می‌گوید شما نه”.
این سخنان روحانی و درگیری او با اصول‌گرایان البته سابقه دارد. روحانی سال گذشته گفته بود که نمی‌توان به زور مردم را به بهشت برد، اظهار نظری که با انتقاد و واکنش اصول‌گرایان مواجه شد؛ آن‌ها گفته بودند که وظیفه حکومت اسلامی، نشان دادن راه بهشت به مردم و هدایت آن‌ها به این مسیر است، حتی به زور.