لغو اردوهای مختلط دانشجویی با دستور روحانی

نویسنده
شیرین کریمی

» یک هفته پس از اعتراض خامنه‌ای اعلام شد:

حدود یک هفته پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، حسن روحانی دستوری برای جلوگیری از برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی در دانشگاه‌ها صادر کرده است.

محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسه برگزار شده این شورا، خبر از آن داد که روحانی خواستار بررسی این مساله، ارائه گزارش مستند درباره آن و پیگیری تذکر آیت‌الله خامنه‌ای شده تا چنین مواردی تکرار نشود.

رهبر جمهوری‌اسلامی هفته گذشته با اشاره به “مسایل فرهنگی” در دانشگاه، گفته بود: “برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند، دانشجویان باید شاد باشند”. به گفته او شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما “به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربی‌ها از اختلاط چه بهره‌ای جز جنایات کنونی جنسی برده‌اند که ما به‌دنبال پیروی از همان شیوه‌ها هستیم”.

آیت‌الله خامنه‌ای چند ماه پیش نیز از مسایلی نظیر “اردوهای مختلف و کنسرت‌های موسیقی” در دانشگاه‌ها با عنوان “راه‌های غلطی” نام برده بود که در دانشگاه رواج دارد: “کسانی که دختران و پسران دانشجوی مردم را تحت عنوان ایجاد جاذبه، به‌صورت مختلط در پوشش اردوهای دانشجویی به اروپا می‌برند قطعا به محیط‌های دانشجویی و حتی نسل آینده خیانت می‌کنند”.

او پیش از این نیز چندین بار از وجود چنین مسایلی در دانشگاه‌ها انتقاد کرده. از جمله در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، بخشی از فیلم دیدار او با هیات دولت منتشر شد که در آن به انتقاد از مصطفی معین، وزیر پیشین علوم پرداخته و از وضعیت دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده بود.

پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای محمد فرهادی، وزیر علوم، نیز با صدور بخش‌نامه‌ای برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها را ممنوع اعلام کرده بود. به گفته او “بارها هم به مسئولان دانشگاه توصیه کردیم اردوی مختلط نداشته باشند. ما اردوی مختلط نداشتیم و نخواهیم داشت”.

با این وجود اصول‌گرایان در سال‌های گذشته بارها نسبت به برگزاری چنین اردوهایی در دانشگاه‌ها انتقاد کرده و خواستار جلوگیری از آن‌ها شده بودند. در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد اخباری نیز درباره محرومیت‌های یک ترمی دانشجویان از تحصیل به دلیل حضور در اردوی مختلط منتشر شده بود.

با این وجود کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این خبر واکنش نشان داده و وجود چنین مساله‌ای در دانشگاه‌ها را تکذیب کردند. بسیاری از آن‌ها نوشته بودند که با وجود چند سال تحصیل در دانشگاه‌ها، هرگز شاهد برگزاری چنین اردوهایی نبودند.

رهبر جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار درباره مسایلی که مربوط به وزارت علوم است،‌ موضع‌گیری کرده. در هنگام انتخاب کابینه روحانی هم اخباری درباره مخالفت او با حضور جعفر توفیقی به عنوان وزیر علوم منتشر شد که تکذیب هم نشد.

بعدها و در جریان پرونده “بورسیه‌های غیرقانونی” نیز او به مخالفت با نظر دولت و وزارت علوم پرداخت. رهبر جمهوری‌اسلامی طرح بورس‌های غیرقانونی را “یکی از غلط‌‌ترین کارهای یکی دو سال اخیر” توصیف کرده و گفته بود: “به آن شکل، راست هم نیست”. وی همچنین این مساله را “خلاف قانون”، “خلاف تدبیر” و “خلاف اخلاق” دانسته و اضافه کرده بود که در جریان این مساله “ظلم هم شد، به خیلی‌ها ظلم شد”. به گفته او مسوولان این کار “مدام دم از اخلاق هم میزنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند! این کار اخلاقی بود”؟

بسیاری از مسئولان دولت روحانی بارها درباره این مساله اظهارنظر کرده بودند. علاوه بر رضا فرجی‌دانا - وزیر علوم، که به دلیل پیگیری همین مساله استیضاح شد - جعفر توفیقی و محمدعلی نجفی - دو سرپرست موقت این وزارت‌خانه - و خود حسن روحانی بارها بر عزم دولت درباره پیگیری مساله “بورسیه‌های غیرقانونی” تاکید کرده بودند.