ایالات متحده، روسیه و تحریم ایران

نویسنده

» تحلیل تلگراف از دورنمای مقابله ها با جمهوری اسلامی

آدریان بلومفید - آندرو آزبورن

درحالی که از قصد روسیه برای تضعیف قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور نگرانی هائی وجود دارد، اما دیپلمات های غربی در پی متقاعد کردن مسکو به حمایت از تمهیدات تنبیهی بیشتر هستند.

این دیپلمات ها امیدوارند تلاش های غرب در روز دوشنبه تقویت شود. در این روز، آژانس بین المللی انرژی هسته ای نشستی را در وین، برای بحث درباره گزارش اخیر این سازمان از مقاصد هسته ای ایران برپا خواهد کرد. 

بر اساس این گزارش که توسط رئیس جدید آژانس، یوکیا آمانو، نوشته شده، ممکن است ایران “فعالیت های مربوط به تولید کلاهک هسته ای قابل اتصال به موشک” را مخفی کرده باشد.  

احتمالاً یافته های آژانس راه را برای وضع قطعنامه شورای امنیت و اعمال چهارمین دور تحریم ها علیه ایران باز خواهد کرد.

روسیه به همراه چین باعث شدند سه قطعنامه قبلی تا اندازه زیادی تضعیف شود. اما به نظر می رسد کاسه صبر مسکو در برابر متحد دیرین خود لبریز شده و مسؤولان روس اکنون از وضع نوعی از تحریم ها پشتیبانی می کنند.

ولادمیر کیزوف نماینده روسیه در اتحادیه اروپا  اعتراف کرد که گفتمان با ایران دیگر کارآیی ندارد. وی گفت: “این موضوع روسیه را به فکر کردن درباره گزینه تحریم واداشته است.”

با همه این اوصاف، دیپلمات ها می گویند همکاری روسیه در این باره محدود خواهد بود.

ایالات متحده، انگلستان، فرانسه و اسرائیل برای تشدید فشارها بر رهبری ایران، از تحریم هائی حمایت می کنند که بانک مرکزی و نهادهای مالی، شرکت های حمل و نقل و دارائی های تحت کنترل سپاه پاسداران را هدف قرار داده است.

با این حال، روسیه از تحریم هائی با گستره عمل بسیار کمتر حمایت می کند و اصرار دارد این تحریم ها باید منحصراً افراد و شرکت هائی را هدف بگیرند که در برنامه هسته ای ایران دخالت مستقیم دارند.

دیپلمات ها معتقدند واداشتن روسیه به تغییر موضع خود، کار دشواری خواهد بود.

یکی از این دیپلمات ها گفت: “ما برآورد می کنیم هر اقدام مرتبط با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی، از حمایت روس ها برخوردار خواهد بود. اما وقتی درباره انرژی یا تسلیحات حرف می زنیم، رویکرد کاملاً متفاوتی در میان خواهد بود.”

روسیه و چین هر دو صاحب حق وتو در شورای امنیت هستند و از تحریم های قبلی سازمان ملل نفع بسیار بردند. روسیه به ایران سلاح فروخت و چین نیز قراردادهای باارزش انرژی با تهران منعقد کرد. هیچیک از این دو کشور به آسانی از قراردادهای خود چشم پوشی نخواهند کرد.

با این حال، مقامات غربی هنوز امیدوارند بتوانند روسیه را با خود همراه کنند. به گفته یکی از منابع، برخی دیپلمات ها با انجام مأموریت هائی در روسیه، گزارشات تصویری متعددی در اختیار روس ها قرار داده اند.

ایران در حرکتی برای تضعیف این تلاش ها، روز یکشنبه دو قلاده پلنگ کمیاب ایرانی را به روسیه هدیه کرد که یکی از آنها منحصراً به ولادمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، پیشکش شده است.

به گفته یکی از دیپلمات ها، همراه کردن چین کار دشوارتر و زمان برتری است. وی گفت: “خیلی امیدوار کننده نیست. ما در این مورد خیلی جلو نرفته ایم.”

به نظر می رسد تعداد افراد ناخشنود از وضع تحریم ها در حال افزایش است و این موضوع برای غرب نگران کننده است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده در هفته جاری از برزیل دیدار می کند تا لویس ایناسیو داسیلوا، رئیس جمهور آن کشور را به پایان دادن روابط گرم خود با ایران متقاعد کند.

برزیل نیز از روابط تجاری با ایران بهره می برد. غرب می گوید ممکن است این روابط به بانک های ایران، که برنامه هسته ای کشور را تأمین مالی می کنند، فرصت دور زدن تحریم ها را بدهد.

 

منبع: تلگراف- 28 فوریه